Hoe krijg je meer vind-ik-leuks op Facebook?

Hoe krijg je meer vind-ik-leuks op je Facebook paginaEen vraag die ik vaak krijg is: “Hoe krijg ik meer vind-ik-leuks?” Dat mensen dat vragen snap ik, maar ik vind het opmerkelijk hoe belangrijk ze het vinden. Facebook werkt zelfs mee aan het in stand houden van het misverstand dat veel vind-ik-leuks belangrijk zijn.

Die vind-ik-leuks zijn eigenlijk alleen belangrijk in het begin van het bestaan van je Facebook pagina. Dan heb je een bepaald aantal vind-ik-leuks nodig voor bepaalde functionaliteiten. Zo kan het bekijken van je statistieken (Facebook Insights) bijvoorbeeld pas vanaf 30 vind-ik-leuks.

Abonneren

Ook een misverstand is, dat mensen die jouw pagina leuk vinden zich abonneren op jouw berichten op je Facebookpagina. Helaas is dat niet zo. Als er tussen de fan en jou, je pagina, na de vind-ik-leuk geen interactie meer plaats vindt, zullen jouw updates niet verschijnen in hun nieuwsoverzicht. Facebook leest het belang van jouw bericht voor die fan af aan de interactie tussen jullie. Als die interactie, behalve 1 vind-ik-leuk, niet plaats vindt, neemt Facebook aan, dat jouw berichten niet relevant zijn voor je fan en zullen jouw berichten niet getoond worden in het nieuwsoverzicht van je fan.

Maar hoe moet het dan wel?

Een vind-ik-leuk is dus niet genoeg relevantie. Dat is ook de reden dat het vergaren van vind-ik-leuks met irrelevante aanbiedingen, geen nut hebben. Delen bijvoorbeeld, en reacties op een bericht, zijn veel relevanter en verhogen ook de ranking van een bericht. Maar om terug te komen op de vraag ’Hoe krijg ik meer vind-ik-leuks’ of eigenlijk, nog belangrijker, meer interactie en dus een hogere ranking door Facebook, is mijn antwoord simpel: ‘door leuk te zijn’.

Wat ik bedoel is dit: De meeste mensen zitten op Facebook voor de lol. Voor de gezelligheid. Zoals ze naar de kroeg gaan of naar een feestje. Leuk mensen ontmoeten, kletsen met oude bekenden, geinen met vrienden en een beetje aandacht krijgen.

Feestje

Je zou Facebook dus kunnen vergelijken met een feestje. En de leukste mensen krijgen de meeste aandacht op een feestje. Bovendien ben je niet op een feestje om te verkopen. Stel je voor dat je de kroeg binnen stapt en roept: ‘Dit zijn de actiekortingen van deze week!’ en vervolgens folders gaat rond delen. Ik denk dat je buiten wordt gezet.

Of je raakt in gesprek met een meisje op een feestje die je complimenteert met je mooie wimpers. Jij hebt toevallig een make-up webwinkel, maar je trekt op zo’n moment toch ook niet 2 mascara’s uit je tas en zegt: “Toevallig zijn de mascara’s deze week in de aanbieding!”

Precies! En dat doe je op Facebook ook niet.

Facebook is geen plek om te verkopen. Facebook is de plek om relaties te leggen, om mensen te verleiden naar je website, je webwinkel, je restaurant, je workshop te komen door goede content te bieden, en leuk te zijn.

Waarom zou ik anders op ‘vind-ik-leuk klikken’?

Comments

  1. Echt goed uitgelegd, Anne, dank je wel! Ik wil graag meer van facebookmarketing weten.

  2. Uiteraard heb je meer aan een ‘gemeende’ like (want diegene wil ook echt de berichten volgen op een pagina) dan aan een ‘vriendschappelijke’. Echter: hoe meer likes, hoe groter de zichtbaarheid. Want de vrienden van de liker zien dat diegene geliked heeft en worden er wellicht nieuwsgierig naar. Zo kun je het ook bekijken.

  3. Ik vind het mooi dat je schrijft dat de meeste mensen puur voor de lol op Facebook zitten. Daar moeten we volgens mij ook niet al te hijgerig naar siteverkeer tussen door gaan zitten zeuren.
    De pagina die ik bijhoud voor een hospice laat het duidelijk zien. Een foto van een breiwerkje doet het tig keer beter dan een link naar een goed artikel.
    Veel likes krijg je als het netwerk al bestond, zoals bij het Hospice. Mijn eigen likes gaan een stuk langzamer omdat ik niet bestond.

  4. Maar wat ik dan interessant vind en waar ik t artikel voor las was, wat vinden mensen dan leuk? Als je niet je producten aan mag prijzen, wat mag je dan wel op facebook zetten? Wat vinden mensen wel leuk om te lezen/zien?

    • anneraaymakers zegt

      Dat is voor ieder bedrijf anders Roos. Als jij je publiek goed kent zou je dat moeten weten. Als dat niet zo is, zou ik me gaan verdiepen in mijn publiek en er achter zien te komen.

  5. Zo fijn uitgelegd! 😉

  6. Dank Anne, vind ik leuk! Nee, serieus, je hebt me even de juiste info verstrekt m.b.t. het aantal vind ik leuks.

Speak Your Mind

*