In 5 stappen een 7-daagse challenge ontwikkelen

In 5 stappen een 7-daagse challenge ontwikkelen - 600Je ziet steeds vaker promoties voor challenges voorbijkomen op Facebook. Ik denk echt dat challenges superpopulair zijn. Als jij nu nog meegaat met deze ontwikkeling en aan de slag gaat met het ontwikkelen van een challenge voor jouw bedrijf, weet ik zeker dat jij jezelf gaat onderscheiden.

Ik weet uit eigen ervaring dat een challenge ontzettend goed werkt! Mensen kunnen met een challenge jou leren kennen en jouw product of dienst eerst voor een bepaalde periode proberen. En vaak is dat gratis of tegen een heel laag bedrag. Als je de challenge zo ontwikkelt dat mensen door de challenge een resultaat behalen, is het bijna als vanzelfsprekend dat ze gebruik gaan maken van je product of dienst wat op de challenge aansluit.

Met een challenge ga jij mensen tijdens een bepaalde periode in actie zetten. De challenge kan 7 dagen, 14 dagen of zelfs 30 dagen duren. Je kunt wel een blogartikel te schrijven en daarin 7 punten op te noemen die de mensen moeten doen om een bepaald resultaat te behalen. Maar je kunt veel beter een challenge ontwikkelen waarvoor mensen zich aanmelden, een e-mailadres achter moeten laten en waarna ze iedere dag een e-mail ontvangen. Ja, dat betekent dus ook dat de mensen op jouw e-maillijst komen te staan en je ze na de challenge nog eens kunt benaderen.

Een challenge heeft nog drie andere voordelen:

  • je vergroot het aantal volgers op social media
  • je creëert een community op social media, bijvoorbeeld met een Facebookgroep (lees vooral verder, want daar ga ik je later in dit artikel meer over vertellen)
  • je bouwt een reputatie op als expert. Want als jij geen expert bent, kun je geen challenge ontwikkelen
  • de deelnemers halen veel meer resultaat en dat is weer positief voor jouw expertstatus

Ben jij er klaar voor? Laten we snel aan de slag gaan met de 5 stappen voor het ontwikkelen van jouw 7-daagse challenge!

1. Een idee

Alles staat of valt met het idee. Zonder een idee, kun je geen challenge ontwikkelen. Je bedenkt je idee het liefst aan de hand van het aanbod wat je hebt. Welke producten of diensten bied je nu aan?

Vraag je vervolgens af waar mensen tegenaan lopen voordat ze jouw product of dienst kopen. Welke problemen hebben de mensen, waarom kan jouw product daar goed bij helpen? Op welke manier lost jouw dienst een frustratie voor de mensen op?

Als je dit helder hebt, ga je bedenken welke stap je de mensen kunt laten zetten voordat ze jouw product of dienst kopen. Dit moet een stap zijn waardoor mensen zich eigenlijk nog bewuster worden van het probleem of de frustratie die ze hebben en een stap die goed aansluit op jouw product of dienst.

Ik zal het even uitleggen aan de hand van een voorbeeld. Ik heb de 14-daagse Facebook Live Challenge ontwikkeld. In deze challenge ontvangen mensen iedere dag een e-mail met een video met tips of uitleg over hoe ze live gaan op Facebook. Ik leg het echt stap voor stap uit, zodat het eenvoudig toe te passen is.

Door de challenge weten mensen na 14 dagen hoe ze live gaan op Facebook en hebben ze een aantal ideeën die ze toe kunnen passen. Denk na over een idee waarbij je mensen goed kunt helpen. Help ze bij het bepalen van een doel, geef de mensen inspiratie en zet ze in actie zodat ze het doel gaan bereiken. Ontwikkel hiervoor een leuke challenge die aanhaakt op de behoefte van je doelgroep.

Wat bij mijn challenge echt goed werkt, is de bijbehorende Facebookgroep. In deze groep konden mensen elkaar vragen stellen en feedback geven. Zelf was ik natuurlijk ook actief in de groep, om de mensen het beste resultaat met de challenge te laten bereiken. Ik deed zelfs regelmatig een Facebook Live in de groep, daarmee leg je echt contact met de deelnemers.

Zorg er altijd voor dat je idee voor de challenge haalbaar is. Ga geen challenge ontwikkelen waarin je mensen belooft dat ze 10 kilo af kunnen vallen in 10 dagen. Dat is niet realistisch en niet haalbaar.

Het is best lastig om een goed idee voor de challenge te bedenken. Ik kan me voorstellen dat je daar echt even goed over na moet denken. Neem daarom de tijd om te bedenken welk idee je hebt, of het voldoende inspeelt op een probleem of frustratie van je doelgroep en of het aansluit op je product of dienst. Denk er dan direct over na hoe lang je challenge gaat duren. Vind je het aantal dagen echt lastig? Houd dan voor nu 7 dagen aan, je kunt de challenge later altijd uitbreiden.

2. De e-mails

Je wilt de deelnemers van de challenge, op je e-maillijst hebben. Je kunt ze dan na de challenge namelijk nog benaderen. Deze mensen horen allemaal tot een warme doelgroep, ze doen al mee met je challenge en ze weten na de challenge welke resultaten ze met jouw hulp kunnen behalen.

Je hoeft het jezelf helemaal niet moeilijk te maken en handmatig iedere dag een e-mail te sturen naar de mensen die zich voor de challenge hebben aangemeld. Dat kun je automatiseren met een programma als MailChimp of Autorespond. De laatste gebruik ik zelf.

Maar hoe krijg je die mensen dan op de e-maillijst voor de challenge? Ook dat hoef je niet te doen door de mensen handmatig toe te voegen. Je kunt met MailChimp of Autorespond een formulier maken waar mensen zich aanmelden voor de de challenge. En doordat je alles in MailChimp of Autorespond goed instelt, krijgen de mensen vervolgens iedere dag tijdens de challenge de e-mail die je hebt gemaakt.

Iedere e-mail bevat een tip, een opdracht of uitleg over hoe mensen iets kunnen doen. Natuurlijk gaat alles uit de e-mails bijdragen aan het behalen van het resultaat wat je wilt dat de mensen gaan bereiken met jouw challenge. Zet op een rijtje welke e-mails je gaat sturen, welke tips je geeft en zorg dat er een logische volgorde in de e-mails zit.

3. Een Facebookgroep

Eerder in dit artikel noemde ik al de waarde van een Facebookgroep bij de Facebook Live Challenge. Ik wil je echt aanraden om ook een Facebookgroep te maken voor de mensen die deelnemen aan jouw challenge.

De Facebookgroep die je maakt voor de deelnemers van de challenge is misschien tijdelijk van aard, maar je kunt een community vormen met alle deelnemers van de challenge. Het zijn allemaal mensen die hetzelfde probleem of dezelfde frustratie hebben, anders doen ze niet mee aan de challenge.

In de Facebookgroep kun je de mensen elkaar laten helpen bij de tips, opdrachten of kennis die jij deelt in de e-mails. En je kunt natuurlijk zelf ook helpen. Jouw zichtbaarheid in de groep is erg belangrijk, de mensen willen het liefst door jou geholpen worden. Dat is voor de mensen een bevestiging dat jij de expert bent.

Je kunt in de groep ook extra tips en kennis delen. Stel dat blijkt dat door de challenge heel veel mensen vragen hebben over een gerelateerd onderwerp, zou je een Facebook Live uitzending kunnen doen in de groep om iets nog duidelijker te maken. Of je plaatst in de ochtend gewoon een leuke quote die de deelnemers van de challenge motiveert om vol te blijven houden.

Wil je weten hoe je een Facebookgroep aanmaakt? Lees het artikel ‘Facebookgroep maken en beheren met je pagina’.

4. De challenge promoten

Nu je het idee van de challenge hebt uitgewerkt en een Facebookgroep hebt waar de mensen elkaar in kunnen helpen, is het tijd om de challenge te gaan promoten. Dat kun je voorafgaand, tijdens en zelfs na de challenge doen. Ik geef je 5 manieren waarop je je challenge kunt gaan promoten:

  • De challenge promoten onder de lezers van je blog, de fans van je Facebookpagina en de mensen op je e-maillijst.
    Zelf begin ik met de promotie van een challenge op deze drie plekken:
    – Ik verwerk een link naar de landingspagina waar mensen zich kunnen aanmelden in de relevante blogartikelen. In het geval van de Facebook Live Challenge zijn dat alle artikelen over Facebook Live.
    – Ik plaats natuurlijk regelmatig een Facebookbericht met informatie over wanneer de challenge start en waar mensen zich aan kunnen melden.
    – En ik breng de mensen op mijn e-maillijst op de hoogte van de challenge die eraan zit te komen.Wat heel leuk is om te doen, is na afloop van de challenge een Facebookbericht te plaatsen met daarin het aantal mensen wat met succes heeft deelgenomen aan de challenge. Je zet de mensen die de challenge hebben gevolgd op die manier echt in het zonnetje. Laat weten hoe goed alle deelnemers elkaar hebben geholpen in de Facebookgroep die je had gemaakt. Op deze manier maak je de mensen die niet hebben deelgenomen aan de challenge alert op wat ze hebben gemist. Mogelijk gaan ze bij de volgende challenge die je ontwikkelt wel meedoen.
  • Gebruik Facebookadvertenties. Je wilt zoveel mogelijk mensen laten deelnemen aan de challenge. Daarom ga je Facebookadvertenties gebruiken om zoveel mogelijk mensen op de hoogte te brengen van jouw challenge. Laat de advertentie bijvoorbeeld zien aan de mensen die jouw pagina nog niet liken, maar wel fan zijn van een soortgelijke Facebookpagina.
  • Laat de deelnemers van de challenge iets winnen. Als mensen iets kunnen winnen door actief deel te nemen aan de challenge, gaat dat de mensen in actie zetten. In de Facebook Live Challenge maken de mensen met een creatieve live uitzending kans op het programma Facebook Live Power.De persoon die in de laatste challenge won, deelde dat vervolgens op haar Facebookpagina. Ze deelde in het bericht met welke video ze had gewonnen, wat ze had gewonnen en aan welke challenge ze had deelgenomen. Een betere promotie van je challenge én je product kun je eigenlijk niet hebben!
  • Een special hashtag voor de challenge. Bedenk een speciale hashtag die mensen kunnen gebruiken als ze deelnemen aan de challenge. Bij de Facebook Live Challenge is dat bijvoorbeeld #facebooklivechallenge. Doordat mensen deze hashtag gebruiken, kun jij zien hoeveel mensen echt actief zijn door de challenge. Je kunt de hashtag bijvoorbeeld opzoeken op Facebook, Twitter of Instagram. En misschien wordt jouw hashtag wel trending, wat bij de volgende keer dat jij de challenge aanbiedt, nog meer deelnemers gaat opleveren.
  • Ontwikkel een badge of banner voor de deelnemers van de challenge. Mensen willen maar al te graag laten zien welke kennis ze in huis hebben. Dat doen ze op hun website en op social media. Ontwikkel een banner of badge die mensen op hun website of social media accounts kunnen plaatsen om te laten zien dat zij de challenge hebben volbracht.

5. Geld verdienen met je challenge

Wacht, zei ik net niet dat een challenge vaak gratis is? Of dat mensen tegen een heel laag bedrag kunnen deelnemen? Ja dat klopt, maar je kunt echt geld gaan verdienen door je challenge. Sterker nog, dat is het doel van de hele challenge.

Je kunt op twee verschillende manieren geld gaan verdienen door het ontwikkelen van een challenge:

  • De deelnemers van je challenge uitnodigen om je product of dienst te kopen.
    Je hebt alle e-mailadressen van de deelnemers van je challenge, anders konden de mensen niet mee doen. En doordat de mensen hebben deelgenomen aan je challenge, weet je ook dat ze echt het probleem, de frustratie of de behoefte hebben die jij met de challenge gedeeltelijk op hebt kunnen lossen.Je challenge sluit aan op je product of dienst en het is voor de deelnemers van de challenge een logische stap om je product of dienst te gaan kopen.Maar je moet de deelnemers dan wel laten weten dat jouw product of dienst ze nog verder kan helpen.
    Moedig je deelnemers daarom na afloop van de challenge aan om gebruik te maken van een speciaal aanbod wat alleen geldt voor de deelnemers van de challenge.
  • Contact blijven houden met de deelnemers van de challenge.
    Het is niet erg als niet alle deelnemers van de challenge gebruik gaan maken van het speciale aanbod wat je ze hebt gedaan aan het einde van de challenge. Doordat je het e-mailadres van de deelnemer hebt, kun je waardevolle content blijven delen.Doe dit altijd!Ik zie heel regelmatig dat mensen op een later moment nog deel gaan nemen aan een van mijn programma’s. En het kan best zijn dat er een jaar tussen de deelname aan de challenge en de aanmelding van het programma zit.

Ga jij dit jaar een challenge ontwikkelen? Download het stappenplan en deel in de reacties jouw idee voor een challenge.

Comments

  1. Top Anne, heel waardevol! Ik wilde juist binnenkort een challenge ontwikkelen voor intuïtieve vrouwen met een kinderwens. Dus erg bedankt voor de inspiratie en het stappenplan.

  2. Hallo, dit stappenplan kwam precies op tijd. Eind van deze maand ga ik een challenge organiseren om 7 dagen lang met je emigratieplan bezig te zijn. De challenge is bedoeld voor mensen die graag willen emigreren en daar nu echt werk van willen maken.

  3. Ja dit werkt echt geweldig. Ik ga in mei weer een challenge uitwerken. Heb er al meerdere gemaakt.

Speak Your Mind

*