Kan ik je bedrijf wel vinden op Facebook?

Kan ik jouw bedrijf wel vinden op Facebook?Als je een pagina hebt op Facebook wil je natuurlijk bezoekers en liever nog likes, reacties en andere activiteiten. Helaas voldoet de zoekfunctie van Facebook niet zo goed. Soms kun je zoeken tot je een ons weegt, Facebook toont je niet het gewenste resultaat. En Facebook beslist ook nog eens voor ons, wat relevant is en wat niet.

Zo kan het zijn dat jouw pagina voor mij wel vindbaar is en voor mijn collega niet. Dat heeft alles te maken met de connectie die ik heb met de persoon of het bedrijf dat ik zoek, of dat ik de pagina of het profiel al eens eerder bezocht. Al met al schiet dat zoeken en vinden op Facebook dus niet op.

Gelukkig heb je de vindbaarheid van je pagina wel enigszins in de hand met de volgende tips:

Goede naam
1. Zorg dat je pagina een goede, vindbare, herkenbare naam heeft.

Persoonlijke url
2. Zorg voor een persoonlijke url. Datgene wat in de adresbalk staat, na facebook.com, bijvoorbeeld  http://www.facebook.com/anneraaymakers. Let op: denk goed na over deze url, want je kunt hem later niet meer veranderen.

Info over je bedrijf
3. Vul het info gedeelte van je pagina volledig en uitgebreid in. Gebruik goede kernwoorden waar je op gevonden wilt worden.

 Zou je wel iedere dag zo’n goede tip in je mailbox willen vinden? Abonneer je dan op 365 Dagen Facebooksucces. Je krijgt een systeem dat werkt en waardoor je in een flow belandt. Hierdoor hou je het wel vol én heb je maar kort de tijd nodig voor je Facebook Marketing. Kijk op www.fanfactor.nl/365

Activiteit op je pagina
4. Hoe meer activiteit, bezoek, likes en reacties er op een pagina zijn, hoe beter de pagina gevonden wordt. Zaak dus om mensen uit te nodigen voor je pagina en zelf te zorgen dat je vindbaar en zichtbaar bent. Begin met het uitnodigen van je bestaande klanten, familie, vrienden en kennissen. Vermeld op je persoonlijke profiel dat je een pagina hebt en nodig hen uit de pagina te bezoeken. Het zelfde kun je doen in je nieuwsbrief, een brochures, advertenties, in een regel onder op je facturen, in je e-mailhandtekening, op je website, op je blog en op Twitter en LinkedIn.

Koppeling met persoonlijk profiel
5. Koppel je pagina aan je persoonlijke profiel. Te vaak zie ik nog op persoonlijke profielen bij: ‘werkt bij…..’ het volgende beeld:

Facebook Mijn bedrijf

Die persoon heeft dan nagelaten bij zijn info zijn werk of bedrijf te vermelden. Als je dit niet wilt vermelden op je profiel is dat natuurlijk een bewuste keuze, maar helaas weten veel mensen dit niet. Wat zie ik als ik op jouw profiel muis over het info blok onder je profielfoto? Soms staat er zelfs ‘heeft gewerkt bij’ terwijl die persoon er nog steeds werkt, of al lang ergens anders werkt of een eigen bedrijf heeft. Of hoe vind je deze?

Facebook bedrijf

Wil jij dat ik van jouw profiel kan doorklikken naar je pagina, zorg dan dat je bij ‘Werk en opleiding – Werkgevers’ de bedrijfsnaam exact zo invult als de naam van je pagina. Zorg ook dat je invult dat je er werkt ‘tot op heden’.

bedrijf4

Dit zorgt voor betere zichtbaarheid in de zoekfunctie van Facebook, maar zeker ook voor spontane bezoekers vanuit je persoonlijke profiel. Als potentiële klanten op zoek gaan naar jou en je profiel op Facebook vinden, kunnen ze meteen doorklikken naar je bedrijfspagina.

Reacties

  1. Beste Anne, misschien ben jij de gene die de rare kronkel kan oplossen.
    Ik beheer enkele bedrijfspaginas, waarvan eentje niet zelf aangemaakt genaamd Floralis Lisse. Dit is een theater/bioscoop/cursuscentrum. Staat keurig onder ‘mijn pagina’s’, locatie is ingevuld en ‘zichtbaar’ aangevinkt.

    Als je bovenin bij de zoekfunctie ‘Floralis Lisse’ invult, komt ie niet als locatie naar voren. Alleen doordat facebook de woorden herkent, staat ie ergens wanneer je naar beneden scrollt.

    Als ik op iemand wil reageren als Floralis Lisse, komt er een keuzemenuutje met daarin ‘drie pagina’s en één bedrijf’ -> dan moet ik op dat bedrijf klikken (koffertje) en dan pas komt Floralis Lisse als keuze in beeld. Heel raar.

    Wat ik vooral heel vervelend vind is dat Floralis Lisse niet altijd te taggen is en helemaal nooit als inchecklocatie te selecteren. Mensen checken dan massaal in bij één van mijn huurders (Cinema Floralis), maar dat is slechts een onderdeel van Floralis. Dit is ook de partij die het beste te vinden is en dus ook de meeste volgers heeft. Terwijl Floralis Lisse overkoepelend zou moeten werken en waar álle activiteiten te vinden zijn.

    De directe link: https://www.facebook.com/FloralisLisse/

    Ik kom er echt niet uit, zie jij waar het mis gaat?

  2. Yulia Bouman-kosenkova zegt

    Anne, help! Mijn bedrijf is van naam veranderd en dat is officieel via de KVK. Nu wil ik uiteraard de naam van mijn pagina bewerken maar de facebook keurt het steeds af ivm richtlijnen voor bedrijfsnamen. Mijn pagina heet Nails 4 U Herten, en ik wil/moet er Beauty Bar Roermond van maken. (Heb al in tussentijd 3 afgekeurde aanvragen)

  3. Hallo Anne,
    ik kom dinsdag naar je event, maar vooruitlopend even 2 opmerkingen:
    -ik heb een zakelijke facebookpagina aangemaakt zonder eerst een persoonlijke account aan te maken: dat is niet handig, want ik kan geen vrienden vinden en liken en het uitnodigen via Facebook lukt niet (mails komen niet aan). Kortom: valt niet mee de pagina te promoten.
    – via de facebookapp heb ik inmiddels wel een persoonlijke tijdlijn en ben ik daarmee beheerder van mijn pagina, maar de persoonlijke tijdlijn werkt als zakelijke pagina, oftewel ik kan nog steeds geen vrienden toevoegen en liken en zo.
    Ik heb Facebook gevraagd mijn account om te zetten van zakelijk naar persoonlijk, maar dat is nog niet gerealiseerd. (afgelopen maandag reactie gehad)
    -ik gebruik eigenlijk alleen een info@ mailadres, maar dat accepteert Facebook niet. zodoende heb ik een speciaal mailadres voor Facebook aan moeten maken: bizar! Ik laat deze mail gelijk doorsturen naar info@, daarom niets aan de hand, maar toch..
    Mijn pagina is : http://www.facebook.com/suzannedekanter
    tot dinsdag, groet, Suzanne

  4. Ik lijk wel goed vindbaar, maar ik doe ook veel aan promotiewerk enzo. Samenwerken met andere fanpagina’s is een krachtig medium om beter gevonden te worden. Ik heb mijn fanpage nu 4 maanden en mijn likes stijgen.

  5. Marieke Erkens zegt

    Hallo, ik heb een fanpagina LEUK maar is totaal niet vindbaar op de zoekfunctie. Zijn er tips die ik kan toepassen want dit is erg vervelend, mensen geef ik een tip kijk eens op LEUK maar zien niks….

  6. Hallo Anne,

    Ik wil graag Tip 5 toepassen met mijn eigen fanpagine, alleen als ik bij mijn eigen proefiel waar heb ik gewerk mijn eigen fanpage wil zoeken staat die er niet in??? Hoe kan dat?

    Alvast bedankt

  7. Christianne zegt

    Hoi Anne,
    Mijn fanpage is niet te vinden via de zoekfunctie in facebook, maar wel via een directe link. Waar kan dit aan liggen?
    Christianne

  8. Hoi Anne,

    Ik heb in de url hoofdletters gebruikt voor mijn fanpage? Is dat wel verstandig geweest?
    Ellen

    • anneraaymakers zegt

      Dat zou niet moeten uitmaken Ellen, maar ik kan je Fanpage niet vinden. Kijk even goed naar tip 5

      • Ik heb inmiddels een tweede website. Daar is hij naar vernoemd. Het heet HeerlijkJezelf. Daar blog ik nu ook op :)). Intussen is mijn logo aangepast en is de letter J een kleine j geworden. Dit kan ik niet meer wijzigen toch? Heb ook flink moeite met de profielfoto en omslagfoto. Er staat nu iets, al ben ik niet helemaal tevreden. Ook de kwaliteit van de foto is slecht. Ik heb tip 5 toegepast, dank je. Ik zie je binnenkort op je training, dan leer ik vast nog veel meer.

  9. dank je wel, ga er mee aan de slag.
    groetjes Els

  10. Ha Anne,
    dank je wel voor je tips, die me weer een handje verder hielpen.
    Jeannette

Trackbacks

  1. […] Je kunt alleen lid worden van een groep met je persoonlijke profiel (niet als je pagina). Zorg dus dat op jouw profiel een link staat naar je pagina, zodat mensen die geïnteresseerd zijn in je bedrijf je pagina kunnen vinden. […]

Laat wat van je horen

*