Speel slim in op emoties met winstwoorden

Speel slim in op emoties met winstwoorden Heb je wel eens gehoord van winstwoorden; ook wel powerwoorden genaamd? Dit type woorden kun je gericht inzetten om je publiek op een diep emotioneel niveau te raken en dus te beïnvloeden. Het is verstandig om je te verdiepen in deze krachtige tool voor je online communicatie en marketing. Om je hier wat meer inzicht te geven, ga ik in dit blog in op het gebruik van winstwoorden.

Wat zijn winstwoorden?

Wat wordt hier nu precies mee bedoeld? Het zijn woorden die vaak een bepaalde kracht uitstralen en altijd inspelen op je emotie. Er zijn allerlei soorten winstwoorden die je weer voor verschillende doeleinden kunt inzetten.

Je kent vast woorden als ‘gratis, ‘uniek’ of ‘exclusief’. Maar ook woorden die bij de lezer een gevoel van urgentie creëren. Zoals ‘alleen vandaag’,  ‘nog beperkte tijd’ of ‘nog maar 8 plekken over’. Deze spreken allemaal voor zich.

Wist je dat er nog veel meer typen winstwoorden zijn, die je gericht kunt inzetten om je potentiële klant tot klant te maken?

Waarom winstwoorden gebruiken

Naast het optische aspect op social media, speelt de tekst ook een bijzonder belangrijke rol. Als je bijvoorbeeld in de eerste zin van je content meteen al inspeelt op de emotie, gaat dat absoluut voor je werken. Zeker als je iets doet met winstwoorden.

Hiermee raak je je doelgroep en je trekt meteen de aandacht. Ook houd je die aandacht van je doelgroep daardoor langer vast en lok je sneller een (re)actie uit.

Door het juiste gebruik van winstwoorden kun je je content een gevoel van urgentie, nieuwsgierigheid of vertrouwen meegeven. Daarnaast werk je aan een stuk herkenbaarheid en vertrouwen.

Het belang van emotie marketing

Emotie marketing is alles! Emotiemarketing is eigenlijk verleiding, want de meeste aankopen worden gedaan vanuit een emotie. Onthoud dat elke aankoop een emotionele beslissing is. Daarbij maakt het niet uit of het om een kilo appels of om een nieuwe auto gaat.

Onderzoek toont aan dat emotie vaak de overhand heeft bij aankopen. Dit komt, doordat emoties sneller zijn dan je rationele denkproces. Daardoor sturen ze vaak je keuzes, je gedrag en ook je beslissingen

Hoe dat precies werkt? In je marketing moet je altijd zorgen voor emotie of herkenning bij de klant. Iets van: ‘oh dat wil ik ook’, ‘dat heb ik ook’ of ‘dat heb ik ook meegemaakt’. Je klant wil het gevoel hebben dat hij / zij exact op de juiste plek bij het juiste product of de juiste dienst is aanbeland. Dat maakt emotiemarketing zo interessant en belangrijk.

Ik kan nog veel meer vertellen over emotiemarketing, maar ik vind het belangrijk dat het volgende blijft hangen: informatie is analyse, emotie is actie! Speel daar dus zo vaak mogelijk gericht op in. Het gebruik van winstwoorden is een bewezen methode om dit te doen.

1. Gebruik winstwoorden die passen bij je doelgroep

Ik ben benoemde het al eerder, het belang van kennis hebben van jouw doelgroep. Om winstwoorden effectief in te zetten, moet je je doelgroep echt door en door kennen. Verdiep je in wat ze denken, voelen en wensen. Ga na wat hun verlangens zijn, hun behoeften en hun pijnpunten.

Heb je nog niet helemaal helder wie je doelgroep is? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/achterhaal-wie-jouw-ideale-klant-is-10-praktische-tips/

Bij elk type doelgroep passen bepaalde winstwoorden weer beter dan bij anderen. Daarnaast zijn er algemene winstwoorden die je voor iedere doelgroep kunt inzetten.

2. Ga niet de meute achterna

Als het gaat om social media marketing, is een van de belangrijkste dingen om altijd authentiek te zijn. Jij bent je bedrijf, mensen kiezen voor jou, omdat jouw persoonlijkheid en jouw content hen aanspreekt.

Bij het inzetten van winstwoorden is deze authenticiteit ook van belang. Jouw woorden moet een echte weerspiegeling zijn van jou als persoon en passen bij je product / dienst.

Wil je meer weten over het belang van authentiek blijven op social media? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/waarom-je-op-social-media-altijd-authentiek-moet-blijven/

3. Zet winstwoorden strategisch in

Winstwoorden verdienen een prominente plek in je online communicatie. Ga voor maximaal resultaat en plaats ze strategisch. Denk aan in titels, ondertitels, en in de openings- en slotzinnen van je content. Die blijven vaak het beste hangen bij de lezer.

Dit zijn de momenten waarop je de aandacht van je lezers hebt. Winstwoorden kunnen die aandacht omzetten in interesse en actie.

Het is ook slim om winstwoorden te integreren in de beschrijvingen van afbeeldingen en video’s. Daarnaast werken call-to-action knoppen beter met winstwoorden die aansporen tot directe actie, zoals ‘ontdek’, ‘ervaar’ of ‘begin nu’. (zie ook punt 7).

Op deze manier benut je het potentieel van winstwoorden optimaal.

Ben je het zat om uren te besteden aan e-mails en teksten die maar niet converteren? Wat als ik je vertel dat er een manier is om dit te veranderen? Met ‘De WinstWoorden Methode’ krijg je de tools in handen om je communicatie om te toveren tot een verkoopmagneet!

4. Let op de tone of voice van je winstwoorden

Als het gaat om winstwoorden, is het belangrijk dat deze passen in de algehele tone of voice van je content. Als je 65-plussers als doelgroep hebt, sla je met specifieke winstwoorden voor jongeren echt de plank mis.

Door de winstwoorden zorgvuldig af te stemmen op je tone of voice, zorg je voor content die je doelgroep echt aanspreekt.

Onthoudt dat winstwoorden die respectvol, overtuigend en uitnodigend zijn en passen bij de doelgroep zorgen voor meer betrokkenheid en meer klanten.

5. Gebruik winstwoorden in je storytelling

Een ander onderwerp wat van belang is bij winstwoorden, is het gebruik van storytelling. Of het nu gaat om de oorsprong van je product / dienst, je eigen ervaringen of persoonlijke anekdotes: als je het op een authentieke, passende manier deelt, komt binnen bij je doelgroep. Zeker als ze zich daardoor sterk met jou identificeren.

Dit soort verhalen vertellen werkt goed om mensen in de actiestand te krijgen en een emotionele verbinding te creëren.

Wist je dat de keuze van je winstwoorden dat verhaal kan maken of breken? Zorg dat ze naadloos aansluiten bij de emotie en de boodschap die je wilt overbrengen.

In een verhaal over het overwinnen van een bepaalde tegenslag, kunnen winstwoorden zoals ‘doorzettingsvermogen’ of ’triomf’ de strijdlustige en inspirerende aard van je boodschap versterken. Dit nodigt de luisteraar niet alleen uit om verder te lezen, maar ook om in actie te komen.

Wil je meer weten over Storytelling? Lees dan op dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/van-saai-bedrijfsverhaal-naar-een-verhaal-wat-mensen-inspireert/

6. Varieer met winstwoorden

Met een breed scala aan winstwoorden houd je je content fris en boeiend voor de lezer. Variatie voorkomt ook dat de lezer ‘immuun’ wordt voor de impact van de woorden die je gebruikt.

Het is een goed idee om lijsten met winstwoorden te categoriseren op emotie of actie die je wilt opwekken, zoals vertrouwen, urgentie, of zekerheid.

Wissel hierbinnen regelmatig af voor een dynamische en verfrissende communicatie. Zo blijft je content niet alleen relevant, maar speel je ook meer in op de verschillende momenten en behoeften in de klantreis van je doelgroep.

7. Zet altijd een winstwoord in je CTA

Je call to action (= CTA) is die ene oproep aan de lezers om in actie te komen. Vaak is dat een grote opvallende gekleurde knop met een korte zin erin, die de lezer direct tot actie aanzet.

Gebruik altijd een winstwoord in je CTA waardoor die nog krachtiger en overtuigender wordt. Woorden zoals ‘tijdelijk gratis’, ‘ontdek alleen nu’, of ‘eenmalig aanbod’ kunnen je CTA echt een boost geven.

8. Gebruik winstwoorden in je SEO

CEO staat voor search engine optimalization ofwel: zoekmachine-optimalisatie. Hierbij draait het om het verbeteren van de vindbaarheid van je content wanneer mensen zoeken op specifieke termen gerelateerd aan jouw product / dienst.

Als je winstwoorden slim koppelt aan relevante zoekwoorden, vergroot je de kans dat jouw content opvalt bij je doelgroep. Gebruik naast relevante zoekwoorden ook winstwoorden. Bijvoorbeeld in (sub)titels of in beschrijvingen.

Zowel voor zoekwoorden als voor winstwoorden geldt dat je ze met beleid moet gebruiken. Teveel winst worden in je content komt overdreven en ongeloofwaardig over. Kies voor een gezonde balans tussen winstwoorden die emotie oproepen en zoekwoorden die jouw doelgroep aanspreken.

Verdiep je verder in het gebruik van winstwoorden en maak zo van je volgers klanten!

Wil je actief aan de slag met winstwoorden? En wil je niet het wiel opnieuw uitvinden? Met ‘De WinstWoorden Methode’ krijg je meteen de tools in handen om je communicatie om te toveren tot een verkoopmagneet!

Speak Your Mind

*