Voorkom als ondernemer deze 17 Facebook-fouten

Voorkom als ondernemer deze 17 Facebook-foutenAls ondernemer is het hebben van een mooie bedrijfspagina op Facebook gewoon een must. Zorg ervoor dat je daar goed vindbaar bent en dat je bedrijfspagina actueel is en professioneel oogt. Veel ondernemers maken allerlei ‘beginnersfouten’ die het succes op Facebook in de weg kunnen staan. In dit blog deel ik een aantal veelgemaakte facebook-fouten met je, die je gemakkelijk kunt voorkomen.

1. Je hebt alleen een persoonlijk Facebookaccount in gebruik

Je zou denken dat elke ondernemer wel een bedrijfsprofiel in gebruik heeft. Helaas klopt dit niet. Sommige ondernemers gebruiken hun persoonlijke Facebookaccount daarvoor.

Heb je een bedrijf en nog geen bedrijfsprofiel? Maak dit dan meteen aan. Het is een kleine moeite, maar zo belangrijk. Ook heeft het veel extra functionaliteit die voor jou als ondernemer handig is.

Lees hier meer over het maken van een succesvolle zakelijke Facebookpagina: een https://www.anneraaymakers.nl/13-dos-en-donts-voor-een-succesvolle-zakelijke-facebookpagina/

2. Je bent bijna niet actief op Facebook

Dit is één van de meest gemaakte fouten en vaak is dat niet eens opzettelijk: na het aanmaken van een bedrijfsprofiel daarna bijna niet meer actief zijn op Facebook.

De naam zegt het al: social media zijn platforms waar het gaat om sociaal zijn ofwel: interactie met elkaar. Als ondernemer wil je graag de interactie aangaan met je doelgroep.

Als je een bedrijfsaccount hebt op Facebook, maar je doet er weinig mee dan heeft dat account niet zoveel zin. Je fans willen graag iets van je horen. Ze willen dat je ze informeert en inspireert over thema’s waarin ze geïnteresseerd zijn.

Doe dat dan ook structureel minimaal een paar keer per week. Zorg voor een goede mix aan content. Wissel teksten, tips, vragen, afbeeldingen, aanbiedingen en grappige posts met elkaar af. Zet ook zeker video in: dat doet het erg goed in de ranking van Facebook.

3. Je geeft je online uitstraling op Facebook geen persoonlijke ‘touch’

Je Facebookpagina kun je zien als je online visitekaartje of – nog beter – als je online etalage. Mensen komen langs en als dat wat ze zien ze aanspreekt, kijken ze wat je nog meer hebt. Spreekt het ze niet aan, dan zijn ze zo weer weg.

Zorg dat je profiel geen reclamebord is met alleen maar producten en aanbiedingen. Dat stoot mensen af. Jij bent je bedrijf: dus maak je posts persoonlijk en authentiek. Deel jouw ervaringen en wissel verrassende tips uit over thema’s waar zij naar op zoek zijn. Dat is wat mensen gaat aanspreken.

Laat jezelf ook zien en benoem wie je precies bent en wat je doet. Geef je account een persoonlijke ‘touch’. Dat is de enige manier waarop je je doelgroep aanspreekt en ze je gaan volgen en vertrouwen.

4. Je werkt niet vanuit een social media marketingplan

Ga niet zomaar van alles posten, maar stel vooraf gericht een plan van aanpak op voor je social media marketing. Dit zie ik helaas nog te vaak misgaan en dat is zonde.

Door een gerichte aanpak te volgen, kost het je uiteindelijk minder tijd en levert het je veel meer op. Daarnaast zorg je met een goed doordacht plan voor een professionele uitstraling. Op deze manier kun je gericht vooruit plannen en ben je effectief bezig op Facebook.

Dit is de manier om eenvoudig en structureel zichtbaar te worden en daarmee meer klanten te krijgen. Zorg hierbij altijd voor toegevoegde waarde in elke post: kruip daarvoor vaker in de huid van je ideale klant als je content schrijft voor je posts.

Wil je meer tips over Facebook marketing? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/5-facebook-marketing-strategieen-die-nu-werken/

5. Je vergeet om een vertrouwensband op te bouwen met je fans

Vaak denken ondernemers onbewust dat Facebook een medium is alleen op te ‘zenden’. Onthoud dat social media (dus ook Facebook) juist gericht zijn op zoveel mogelijk interactie. Via die interactie leren jij en je doelgroep elkaar beter kennen. Hierdoor bouw je een vertrouwensband op die belangrijk is.

Naast dat je reageert op de reacties van je fans op je eigen posts, is het slim om ook actief te reageren op wat ze zelf posten op Facebook. Neem dagelijks een moment de tijd om actief te werken aan die belangrijke vertrouwensband. Like posts van je fans, reageer, geef ze tips of complimenten.

6. Je bent te ongeduldig

Social media leveren je niet à la minute nieuwe klanten op. Ik heb het al een paar keer gehad over die vertrouwensband. Om die op te bouwen, heb je nu eenmaal langer de tijd nodig. Daarnaast duurt het ook een poosje voordat je een organisch bereik opbouwt op Facebook.

Hiervoor moet je eerst een tijd lang regelmatig actief zijn op dit platform. Dat betekent zowel zelf structureel posten alsook regelmatig reageren op wat anderen posten. Weet dat dit tijd kost en daarmee je geduld vraagt.

7. Je spreekt je fans in meervoud aan

Dit is een fout die ik vaak in nieuwsbrieven tegen kom, maar ook wel eens in de content van posts: mensen spreken hun fans op Facebook in meervoud aan. Als iemand je post leest, dan doet diegene dat over het algemeen als hij of zij alleen is.

Spreek de lezer daarom altijd aan in enkelvoud. Dus met ‘jij’ of ‘jou’. Wanneer je ‘jullie’ gebruikt, voelt de lezer zich niet persoonlijk aangesproken. Voorkom dat en schrijf je tekst gericht aan één persoon, dan zit je altijd goed.

8. Je plaatst alleen je eigen posts

Naast die paar keer per week dat je zelf posts plaats, is het verstandig om ook tussendoor content van anderen te delen met je fans. Bijvoorbeeld over nieuws uit je vakgebied dat voor hen ook interessant is

Deel de link van dat artikel in je post. Zet er vervolgens iets pakkends bij. Bijvoorbeeld hoe jij erover denkt of wat het voor jou of je klanten kan betekenen.

Ben je op zoek naar tips voor aansprekende Facebookposts? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/zo-maak-je-aansprekende-facebookposts-19-praktische-tips/

9. Je plaatst je Facebookposts op een minder gunstig moment

Wist je dat de meeste Facebook gebruikers ‘s avonds online zijn? Uiteraard hangt dit samen met je doelgroep, maar houd het even in je achterhoofd. Denk goed na over wanneer je potentiële klant naar verwachting online is.

Werkenden kun je waarschijnlijk het beste na werktijden bereiken. Plaats je post dan bijvoorbeeld aan het begin van de avond. De lunchpauze kan ook een goed moment zijn. Probeer gewoon wat tijdstippen uit en kijkt hoe het voor je werkt. Via de statistieken van je account kun je hier goed inzicht in krijgen.

Zou je wel iedere dag zulke goede tips in je mailbox willen vinden? Abonneer je dan op 365 Dagen Facebooksucces. Je krijgt een systeem dat werkt en waardoor je in een flow belandt. Hierdoor hou je het wel vol én heb je maar kort de tijd nodig voor je Facebook Marketing. Kijk opwww.fanfactor.nl/365

10. Je maakt je Facebook-posts te lang

Een vraag die vaak wordt gesteld, is hoe lang een Facebook-post mag zijn. Daar is geen eensluidend antwoord op te geven. Over het algemeen is het zo dat een tekst nooit te lang moet zijn en niet langdradig mag overkomen. Kort en krachtig doet het altijd goed.

Maak bij langere teksten altijd gebruik van witregels: dan leest het wat luchtiger. Gebruik gerust hier en daar een emoticon om het op te leuken. Het is echt een kwestie van uitproberen waar je doelgroep van houdt.

Zorg er altijd voor dat je het belangrijkste in de eerste zin(nen) zet. Want in de weergaven van de post is dat tekstgedeelte altijd zichtbaar. Gebruik hierin woorden die uitnodigen om verder te lezen.

11. Je reageert niet of te laat op reacties

Neem jij elke dag de tijd om even te reageren op vragen en reacties van je fans? Dat  zou eigenlijk wel moeten. Want naast interesse en betrokkenheid straal je hiermee ook betrouwbaarheid uit richting je fans. Ze weten dat ze dagelijks op je kunnen rekenen.

Negeer ook nooit commentaar waar je niet echt blij mee bent. Zorg altijd voor een snelle en diplomatieke reactie. Een respectvolle reactie laat niet alleen zien dat je om je fans geeft. Ze voelen zich ook gehoord en weten dat je altijd voor ze klaar staat.

12. Je begint direct met Facebook-advertenties

Facebook advertenties zijn geweldig, maar het is belangrijk om eerst organisch een groep fans te verzamelen. Dat is een mooie basis om daarna te gaan adverteren.

Ben je nieuw op Facebook? Laat je groep fans eerst een paar maanden zelf komen en je volgen. Kijk waar ze behoefte aan hebben. Deel content die hen interesseert. Stel vragen en leer je fans op die manier eerst goed kennen.

Als je dit eerst doet, kun je vervolgens je advertenties veel beter op je ideale klant richten. Daarna is het vroeg genoeg om actief aan de slag te gaan met adverteren op Facebook.

13. Je gebruikt niet de juiste afbeeldingsformaten

Op Facebook heb je verschillende plekken waar je afbeeldingen kunt plaatsen. Natuurlijk in je post, maar je hebt bijvoorbeeld ook de profielfoto, de omslagfoto of de story. Het is belangrijk om voor elk type de juiste afbeeldingsformaten te gebruiken. Zo voorkom je dat je amateuristisch overkomt. Bijvoorbeeld als je afbeeldingen niet geheel zichtbaar zijn.

In dit handige overzicht vind je alle afbeeldingsformaten op een rijtje: https://www.anneraaymakers.nl/de-belangrijkste-social-media-formaten-voor-2022-op-een-rijtje/

14. Je bent bang voor herhaling

Het kan soms ongemakkelijk voelen om bepaalde dingen steeds opnieuw te posten. Je mag dat gevoel loslaten. Herhaling is echt noodzaak op Facebook. Weet dat als je iets maar één keer post, dan ziet alleen een heel klein percentage van je volgers die content. Een klein deel daarvan zal het eventueel ook lezen.

Nu je dit weet, begrijp je vast waarom je iets regelmatig onder de aandacht moet brengen. Stel je geeft een workshop. Begin dan 3 weken van tevoren al met posts over je workshop. Post elke week een paar keer iets wat is gerelateerd of gaat over die workshop.

Zorg ervoor dat het niet alleen promotie posts zijn. Haak in op tips of nieuwtjes die aansluiten bij het thema van je workshop. Vermeld in de post terloops ergens dat je ook een workshop geeft met de link erbij. Door de workshop regelmatig te herhalen, wordt het beter onthouden door de lezer.

15. Je gebruikt afbeeldingen die niet van jou zijn

Je weet vast wel dat je niet zomaar klakkeloos afbeeldingen van het internet voor je eigen posts mag gebruiken. Toch gebeurt het nog regelmatig. Weet dat de meeste afbeeldingen auteursrechtelijk beschermd zijn.

Het is het beste om zelf mooie foto’s te maken. Bijvoorbeeld van bepaalde voorwerpen. Je kunt ook iemand vragen om een fotoshoot met jou te doen. Zo heb je veel foto’s die je voor je posts kunt gebruiken. Dat kan zelfs heel eenvoudig met een vriendin en een mobiele telefoon.

Daarnaast heb je websites waar je mooie professionele foto’s vind die je mag gebruiken voor je bedrijf. Kijk bijvoorbeeld eens op Pexels.

16. Je maakt geen gebruik van de Facebook pixel

Heb je al een Facebook pixel? Dit is een JavaScript code voor je website waarmee je doelgroepen voor je reclamecampagnes kunt creëren en optimaliseren.

Met de Facebook pixel kun je de acties die mensen op je website hebben ondernomen over verschillende apparaten heen gebruiken om je promoties nog doeltreffender te maken.

Daarnaast is de pixel een belangrijk meetinstrument voor de omzetting van leads.

17. Je maakt geen gebruik van recensies op Facebook

Recensies geven vaak de doorslag voor een potentiële klant. Ze zijn bijzonder, omdat ze worden geschreven door echte mensen. Wist je trouwens dat Facebook recensies in beeld komen bij Google?

Heb je wel recensies op je website, maar nog niets op je Facebookpagina staan? Breng daar dan nu verandering in. Ik geef je een paar tips hoe je nu aan recensies komt:

  • Deel recensies met lezers op Facebook of op je website. Zo laat je zien dat je de recensies echt waardeert en dat meer recensies welkom zijn.
  • Vraag je gasten en klanten persoonlijk of via een e-mail of ze een recensie achter willen laten op de Facebookpagina.
  • Plaats een bericht op je pagina met de vraag of je fans een recensie achter willen laten. Er is een grote kans dat een groot deel van je Facebook fans al eens een product of dienst van je heeft gekocht,  maar er nog nooit aan gedacht heeft een recensie achter te laten. Dit kun je natuurlijk ook via je website of nieuwsbrief vragen.

Let op: voordat je recensies worden getoond in de zoekresultaten, moet je er eerst een aantal hebben verzameld.

Nu je de veel voorkomende fouten hebt gelezen, weet je waar je op moet letten als je aan de slag gaat op Facebook. Ga zo voor meer fans en meer zichtbaarheid op Facebook. Succes!

Speak Your Mind

*