Waar moet je op letten bij het maken van een social media kalender?

Waar moet je op letten bij het maken van een social media kalenderVind je het lastig om elke dag opnieuw content te bedenken voor je social media? Heel herkenbaar. Daar is een oplossing voor: de social media kalender. Niet alleen voor planning en overzicht; maar ook om tijd te besparen en altijd content paraat hebben. Zo werk je efficiënt aan je online zichtbaarheid. In dit blog leg ik uit waar je op moet letten als je zelf zo’n kalender gaat maken.

Het belang van een social media content kalender

Werk je al met een contentkalender? Of plaats je jouw berichten net wanneer het uitkomt? Maak vandaag nog een start met je eigen contentkalender. Of je nu kiest voor een fysieke planner, een Excel-sheet, een speciale app of gewoon je online agenda: dat maakt niet uit.

Het werken vanuit zo’n kalender zorgt ervoor dat je regelmatig post. Ook ondersteunt het je met het vooruitplannen rond speciale dagen, zodat je daar ook acties aan kunt koppelen.

Daarnaast heb je in één oogopslag een helder beeld van je online activiteiten. Tenslotte bespaar je veel tijd en verbeter je je online zichtbaarheid en vergroot je je naamsbekendheid.

Pak meteen pen en papier of je pc erbij en start met je kalender voor de komende week of maand. Neem hierbij onderstaande tips zeker mee.

1. Ken je doelgroep en hun informatiebehoefte

Dit is misschien wel het belangrijkste waar je mee aan de slag mag gaan. Voordat je zelfs maar een bericht opstelt, moet je namelijk eerst exact weten voor wie je het doet. Breng dat voor jezelf in beeld door de volgende punten uit te werken:

Waaruit bestaat je doelgroep? Zijn het ondernemers, docenten, coaches? Of ouders, tieners of senioren?

Waar zoeken ze naar? Onderzoek welke thema’s voor hen interessant zijn en waar ze actief op zoeken: bijvoorbeeld via hashtags. Ga voor content die echt waarde toevoegt en hun vragen beantwoordt.

Wat zijn hun interesses en hun problemen? Zorg dat je content aansluit op hun interessegebieden, maar vooral ook inhaakt op hun problemen (waarvoor jij de oplossing hebt).

Heb je nog geen goed beeld van je doelgroep en wil je meer weten over het bepalen van je ideale klant? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/achterhaal-wie-jouw-ideale-klant-is-10-praktische-tips/

2. Plan tijdsblokken in om content te maken

Wist je dat het fijner en efficiënter werkt als je je content voor bijvoorbeeld de komende week in één keer maakt? Je komt daardoor automatisch in een ‘flow’ die je focus en je creativiteit flink stimuleert.

Dit heeft alleen maar voordelen. Je werkt efficiënt, je zorgt met je dagelijkse posts voor consistentie op de online platforms en je bent meteen klaar voor (in dit geval) de hele week.

Als je op deze manier wekelijks of liever nog maandelijks je content opstelt, ben je er ook redelijk snel klaar mee. Dagelijks content verzinnen kost je zoveel meer energie en tijd …

3. Varieer in je content

Misschien denk je bij content alleen aan interessante teksten met een mooie afbeelding erbij. Maar er zijn zoveel meer interessante manieren waarop je bij je doelgroep in het oog kunt springen.

In de huidige tijd waarin korte, boeiende video’s enorm populair zijn, kan dit je een enorme boost bezorgen als het gaat om je naamsbekendheid. Denk bijvoorbeeld aan Reels.

Dit zijn korte video’s met een enorm organisch bereik. Ze verschijnen zowel in de feed als op de ‘Verkennen’ pagina. Hierdoor worden ze snel opgepikt door je doelgroep. Video komt ook nog eens veel beter binnen én de kijker leert jou ook meteen persoonlijk kennen.

Wil je meteen aan de slag met Reels? Dat kan. In dit blog leg ik het je stapsgewijs uit: https://www.anneraaymakers.nl/zo-maak-je-instagram-reels-in-6-simpele-stappen/

Een goed ontworpen infographic zegt meer dan duizend woorden. Dit type content wordt vaak gedeeld en geliket op platforms zoals Pinterest, Instagram of LinkedIn.

Ninja-tip: vind je dit nog wat te spannend? Dan zijn infographics echt iets voor jou. Een infographic biedt een snel en duidelijk overzicht van bepaalde informatie. Denk bijvoorbeeld aan het visualiseren van de uitleg van een proces, statistieken, overzichten, stappenplannen of vergelijkingen.

4. Maak gebruik van terugkerende onderwerpen

Overweeg om bepaalde dagen van de week te wijden aan specifieke thema’s of soorten content. Denk aan elke dag van de week (of misschien een paar dagen) een specifiek thema of type content toe te wijzen.

Het fijne van vaste onderwerpen is dat je volgers weten wat ze kunnen verwachten en er misschien al naar uitkijken.

Denk aan ‘motivatie maandag’, waarbij je inspirerende citaten of verhalen deelt om de week te beginnen. Of wat dacht je van ’throwback thursday’ waar je oude foto’s, successen of leermomenten deelt?

5. Breng structuur aan

Door het gebruik van een contentkalender zorg je voor een duidelijke structuur in je online communicatie en uitstraling. In plaats van ad hoc maar wat berichten te plaatsen, heb je nu een duidelijke planning.

Zo kun je alles vooraf goed doordenken. Hierdoor kun je ook tijdig inspelen op speciale momenten zoals feestdagen.

Door maandelijks of zelfs meerdere maanden vooruit te plannen, schrijf je ook vaak inhoudelijk kwalitatief betere content. Je voorkomt hiermee ook meteen die vervelende stress van het moeten schrijven van last minute posts.

Naast het overzicht en de structuur die het je oplevert, is er nog steeds genoeg flexibiliteit. Bij onverwachte gebeurtenissen of interessant nieuws uit je vakgebied kun je je planning eenvoudig aanpassen waarbij je algemene structuur intact kan blijven.

6. Consistentie

Een contentkalender is een echte must-have voor jou als je snel online wilt groeien. Door consistent op social media te posten, zorg je ervoor dat je volgers je gaan zien en dat je bij ze in beeld blijft. Je werkt proactief aan een sterke vertrouwensband.

Net zoals jij je favoriete tv-programma elke week op hetzelfde tijdstip verwacht, verwachten je volgers ook een bepaalde regelmaat in je posts. Met een contentkalender sla je geen dag over en blijft die band met je doelgroep goed intact.

Wist je trouwens dat wanneer je regelmatig content deelt die interactie genereert, deze ook aan meer mensen getoond? Dit leidt tot een groter bereik en een verhoogde zichtbaarheid.

Ninja-tip: Hoe vaker je zichtbaar bent, des te groter de kans dat men aan jou denkt wanneer ze een product / dienst nodig hebben die je aanbiedt.

7. Betrek trends in je contentplanning

Soms kan het lastig zijn om steeds weer nieuwe en originele content ideeën te bedenken. Trends zijn dan ook een mooie inspiratiebron. Houd plek vrij in je contentkalender om het aan te vullen met nieuws en trends uit je vakgebied.

Je toont daarmee aan dat je goed op de hoogte bent van de ontwikkelingen binnen je vakgebied. Je doelgroep gaat je daar meer en meer als de expert beschouwen.

Een expertstatus zorgt vervolgens weer voor meer zichtbaarheid, meer betrokkenheid en interactie met je doelgroep.

Ninja-tip: wist je dat content die inspeelt op actuele trends ook meer kans maakt om viraal te gaan? Hierdoor gaan meer mensen je content zien. Je krijgt meer volgers en daardoor meer klanten.

Wil je niet zelf iets moeten maken, maar liever een kant-en-klare social media content kalender ontvangen waarmee je meteen aan de slag kunt? Dat kan ook. Bespaar jezelf heel veel stress en uren werk. Elke dag compleet ingepland voor je tot en met december 2024.

Kijk snel hier: https://www.fanfactor.nl/de-social-media-kalender/

8. Zet feestdagen en inhaakdagen slim in

Veel platforms hebben speciale algoritmes of promotiemogelijkheden rondom evenementen en allerlei (feest)dagen. Door hier slim op in te spelen kun je je zichtbaarheid extra vergroten.

Als je inhaakt op specifieke momenten, zoals feestdagen, ‘dagen van’ en evenementen, wordt die content niet alleen relevanter op het online platform: je vergroot ook meteen de betrokkenheid van je doelgroep. Google eens op ‘inhaakkalender’. Hier vind je allerlei dagen waar je op zou kunnen inhaken.

Rondom bepaalde (feest)dagen, zoals black friday, Sinterklaas, Kerst of Valentijnsdag, zijn mensen eerder geneigd tot aankopen. Zo kun je ook weer inhaken op speciale aanbiedingen en promoties van jouw product / dienst.

Ninja-tip: Gebruik niet klakkeloos alle dagen, maar alleen die dagen die echt passen bij je doelgroep en bij jouw bedrijf, vakgebied, product of dienst.

9. Ga efficiënter met je tijd om

Voor veel ondernemers is tijd een schaars goed. Dagelijks nadenken over wat te posten is stressvol, vooral als je een drukke dag of week voor de boeg hebt.

Plan liever slim vooruit met een contentkalender: vermindert je social media stress en zorg zo voor meer gemoedsrust en meer tijd voor andere zaken.

Feit is dat je er wekelijks wel een moment voor moet blokken in je agenda. Liefst een heel dagdeel wat je vast inplant voor de komende maanden. Geloof me dat het dat dubbel en dwars waard is. Probeer het maar eens uit.

10. Maak gebruik van de flexibiliteit

Ironisch genoeg biedt vooruit plannen je juist meer flexibiliteit; ook al ervaar je dit misschien niet zo. Je hebt je planning klaarstaan, maar je kunt hier altijd in schuiven of dingen verwijderen en iets anders toevoegen als er iets onverwachts interessants of actueels langskomt.

Je bent dus ondanks de planning nog steeds enorm flexibel. Je kunt overal op inhaken als dat nodig is. Content die je dan niet gebruikt, kun je verschuiven naar een ander moment.

11. Maak gebruik van handige planningtools

Er zijn tal van tools beschikbaar waarmee je je posts ook meteen kunt klaarzetten en inplannen. Doordat je je content in batches maakt, kun je ze daarna ook meteen klaarzetten en inplannen. Dan staat het helemaal klaar en hoef je er niets meer aan te doen.

Veel tools bieden een mooie kalenderweergave waarin je in één oogopslag kunt zien wat er gepland staat voor de komende periode. Met dit handige visuele overzicht houd je overzicht en kun je eventuele dubbelingen of ‘lege dagen’ meteen zien en aanpassen.

Post je veel op Instagram? Lees dan dit blog over handige planningtools voor dit platform: https://www.anneraaymakers.nl/alle-tools-om-instagram-posts-in-te-plannen/

Tenslotte beschikt de online ontwerptool Canva in de Pro-versie ook over een planningstool. Meer informatie hierover lees je hier: https://www.anneraaymakers.nl/simpel-social-media-berichten-inplannen-met-de-canva-contentplanner/

Nu je weet waarop je moet letten, kun je goed voorbereid aan de slag met je eigen content kalender. Wil je uitleg over hoe je dat aanpakt? In dit blog leg ik het uit: https://www.anneraaymakers.nl/maak-jouw-social-media-content-kalender-in-5-simpele-stappen/

Speak Your Mind

*