Zo trek je in Coronatijden positieve aandacht voor je onderneming: 13 praktische tips

Zo trek je tijdens de Coronacrisis positieve aandacht voor je onderneming: 13 tipsVoor sommige ondernemers is het in dit Corona-tijdperk lastig om te bedenken hoe ze op een positieve manier aandacht kunnen vragen voor hun bedrijf. Heb jij ook geen idee hoe je dat doet en op welke manier je nu je marketing aanpakt en je producten in de schijnwerpers zet?

In dit blog geef ik je tips waarmee dat een stuk makkelijker wordt. Kijk waar jouw kansen liggen en ga aan de slag met de tools en de platforms die jou daarbij ondersteunen.

1. Wees trots op wie je bent en waar je voor staat

Als ondernemer bén jij je bedrijf. Wil jij succesvol zijn met je business, dan moet jij je hoofd boven het maaiveld uit durven steken. Probeer zoveel mogelijk onderscheidend te zijn en durf soms net een stapje verder te gaan of nieuwe dingen uit te proberen. Want je moet opvallen tussen de rest.

Ben ook niet bang om daarbij om hulp te vragen. Kijk welke personen je kunnen helpen bij het realiseren van je nieuwe plannen en vraag ze ook echt om hulp.

Doe dat opvallen wel op een manier die goed bij jou past en blijf daarbij altijd authentiek: dus dicht bij jezelf. Denk bijvoorbeeld aan het delen van succesverhalen. Wat heeft je product/dienst voor moois opgeleverd bij je klanten? Laat de wereld op deze manier weten hoe jij daarmee het verschil maakt.

Vraag ook zoveel mogelijk tevreden klanten om een review. Vraag of ze die bijvoorbeeld op je zakelijke Facebookpagina willen plaatsen. Of vraag of hun review op je website mag komen te staan.

Wees tenslotte elke dag enorm trots op wie je bent, wat je doet en hoe je het doet. Naast een goed gevoel en meer lef, zorgt dit ervoor dat je vol positieve energie doorpakt; zeker in deze lastige Coronatijden.

2. Ga voor een marketing mindset

Meer dan ooit is het hebben van een marketing mindset voor jou als ondernemer van groot belang. Alles begint met een groot vertrouwen in jezelf en je product(en) (zie tip 1). Alleen dan kun je in je marketing ook de (meer)waarde van jouw producten aan je ideale klanten duidelijk maken.

Hoe pak je dat nu precies aan?

  • Sta eens stil bij de echte waarde van je product(en). Wat leveren ze op? Hoe doen ze dat precies? Wat is dat waard voor de klant? Hierbij haal je veel informatie uit de reviews van je klanten. Je kunt klanten ook vragen om een gesprekje hierover. Op die manier haal je nog meer waardevolle informatie boven tafel, omdat je gericht kunt doorvragen. Maak hier aantekeningen van.
  • Bedenk nu hoe je die vastgestelde waarde nog duidelijker kunt communiceren naar je klant. Bijvoorbeeld op je website of op social media.
  • Neem ook de prijs van je producten eens onder de loep. Passen die (nog) bij wat het de klant uiteindelijk gaat opleveren? Vaak zitten ondernemers vrij laag in hun prijsstelling. Je prijs verhogen kan een conclusie zijn op basis van dit onderzoekje.
  • Aan de andere kant kun je kijken of je nu je prijzen kunt verlagen om je klanten tegemoet te komen. Dit is niet altijd nodig, maar kan een optie zijn.

Als je wel wat hulp kunt gebruiken, word dan lid van Fanfactory. Het onderwerp deze maand is ‘Online Ondernemen in Crisistijd’.
https://www.fanfactor.nl/fanfactory/

In Fanfactory krijg je hulp van mij en van een heleboel andere ondernemers. Samen staan we sterk!

3. Communicatie is de sleutel

Nu jij je (weer) realiseert hoe goed jij en je bedrijf eigenlijk zijn en wat je allemaal voor moois te bieden hebt, is het tijd om te kijken naar jouw manier van communiceren. Dit is nog nooit eerder zo belangrijk geweest als nu.

Ga na wat je de afgelopen weken aan content hebt geplaatst op internet. Zijn de strekking en de manier van communiceren hetzelfde als al die maanden daarvoor? Of heb je het belang opgepikt van het aanpassen van je communicatie aan de huidige omstandigheden?

Dat kan om kleine dingen gaan: denk aan je woordkeuze. Die kan misschien iets genuanceerder. Grappen en grollen komen nu ook niet altijd fijn binnen; laat die liever achterwege.

Communiceer ook vanuit een emotionele hoek. De crisis doet met ons allemaal iets: dus verwerk dat ook in je nieuwsbrieven, je blogs of posts. Stel je daarbij gerust kwetsbaar op: je bent tenslotte ook maar een mens. Hoe authentieker je nu communiceert, hoe beter.

Blijf in contact. Juist nu. Misschien is de motivatie om die wekelijkse nieuwsbrief op te stellen nu even ver te zoeken. Maar zorg ervoor dat je juist nu in contact blijft met je doelgroep.

Deel gerust persoonlijke verhalen. Bijvoorbeeld wat de crisis met jou en je bedrijf doet. Zet hierbij ook zeker in op een stukje positiviteit en moedig je lezers ook aan in deze moeilijke tijden. Blijf daarnaast toegevoegde waarde leveren. Zorg ervoor dat je altijd vertrouwen blijft uitstralen in je communicatie.

4. Zorg voor duidelijkheid met FAQ’s

Jouw (potentiële) klanten hebben nu ongetwijfeld veel vragen. Bijvoorbeeld over je openingstijden. Of over welke dienstverlening wel of niet doorloopt. Lever je fysieke producten? Dan krijg je vast veel vragen over of producten wel leverbaar zijn en wat de verwachte levertijd momenteel is van bepaalde producten.

Je doet je klanten (en jezelf!) een groot plezier om die veel gestelde vragen te bundelen als vraag en antwoord en op je website te plaatsen. Zorg ervoor dat die pagina duidelijk zichtbaar is.

Vermeld bijvoorbeeld een link naar je FAQ onderaan je email handtekening. Plaats die FAQ ook op je social media, bijvoorbeeld op je zakelijke Facebookpagina. Op die manier zijn alle vragen van je (potentiële) klanten meteen beantwoord. Dat scheelt jou tijd en het geeft de bezoeker een prettig en vertrouwd gevoel.

5. Zet je creativiteit in en herken online kansen

Als je jouw product/dienst al online aanbiedt, zit je in deze crisistijden redelijk goed. Je business kan ‘gewoon’ doorgaan. Als je echter weinig online deed, is het een heel ander verhaal. Want de enige manier die nu nog werkt, is online. Dat betekent omdenken.

Misschien ben je al mogelijkheden aan het onderzoeken om je business richting het internet te verschuiven. Misschien ben je al het diepe ingedoken en ben je al volop online bezig: top. Want het is nu zaak om snel te acteren. Bepaal je kansen en mogelijkheden en ga er gewoon voor.

Hier volgen een paar suggesties:

Stel je bent een bakker. Start een YouTube-kanaal en laat in tutorials zien hoe je eenvoudig de lekkerste broden en lekkernijen thuis bakt. Op die manier werk je op een positieve manier aan je naamsbekendheid en kweek je goodwill.

Ben je coach en was het 1-op-1 persoonlijke contact van groot belang? Roei nu met de riemen die je hebt en ga voor online videogesprekken met je klanten. Het is misschien even wennen, maar het werkt prima. Je coaching sessies kunnen dus gewoon doorgaan en je klanten worden verder geholpen.

Gaf je lessen, workshops of trainingen? Ook dat kun je nu vrij eenvoudig online aanbieden. Dat geldt eigenlijk voor alle onderwerpen en thema’s. Laat je even goed adviseren hoe je dat aanpakt en welke tool je daarbij gebruikt. Maar als dat eenmaal staat en je weet hoe het werkt, kun je gewoon gáán. Het mooie is: jouw ideale klant zit nu door heel Nederland. Of zelfs daarbuiten. Online diensten kennen geen grenzen, dus wie weet krijg je op deze manier nog wel veel meer klanten.

Heb je een horecabedrijf? Denk ook om: in plaats van dat de klanten naar jou toe komen, moet jij misschien nu naar de klant met je producten? Misschien kun je je assortiment aanpassen? Denk aan je specialiseren in maaltijdsoepen en die langsbrengen of laten afhalen. Er is van alles mogelijk: zoek dat uit en ga het gewoon doen. Bijsturen kan altijd nog. Als je maar in de actiestand blijft.

Kortom: ga eens brainstormen over wat er wel kan en wat online voor jouw bedrijf mogelijk is. Wees flexibel: misschien moet je met (iets) andere producten gaan werken. Peil ook zeker de behoefte bij jouw doelgroep hiervoor goed: waar hebben zij in Coronatijden nu echt behoefte aan? Speel daar gericht (online) op in.

6. Doe een zoekwoordenonderzoek

Het is slim om een zoekwoordenonderzoek te doen. Juist nu heb je er de tijd voor. Ga terug naar de basis: waar liggen nu de beste kansen voor jouw business? Op welke woorden wordt het meeste gezocht?

Ubersuggest is een van mijn favoriete gratis online tools waarmee je dat zoekwoordenonderzoek kunt doen. Voer hier een bepaalde term in. Geef ook de taal aan waarin je wilt zoeken. Je krijgt enkele suggesties voor zoekwoorden, inclusief informatie die je helpt om het beste woord te kiezen. Superhandig!

Maak een lijst van deze woorden en gebruik ze in alle content: van je website tot aan je posts en je blogs.

7. Zet je social media actief in

Ben je al lekker actief op je social media en heb je al een schare volgers opgebouwd? Dat is in deze tijden echt een groot voordeel. In eerste instantie, omdat je zo goed en snel met je doelgroep kunt communiceren. Maar je kunt ze ook inzetten voor gerichte marketingcampagnes of zelfs inzetten als verkoopkanaal.

Neem ook hier een moment voor om te brainstormen. Waar kun jij nu op inspringen? Hoe kun je dat aanpakken? Zit je op Instagram? Kijk dan op welke hashtags jij gericht kunt inspelen. Kun jij misschien iets met #flattenthecurve? Kijk hoe je hier op een sociale manier op kunt inspelen en zet ook emoties hierbij gericht in.

Hoe je het precies aanpakt, is aan jou. Zorg ervoor dat je op deze manieren actief in contact blijft met je doelgroep.

8. Benut juist nu je USP’s

Wat maakt jouw bedrijf nu écht uniek? Heeft dat met je service te maken? Je specifieke producten? Jouw specifieke aanpak in je dienstverlening? Misschien is het je prijs/kwaliteit verhouding?

Datgene wat jou zo uniek maakt, noemen we jouw Unique Selling Point (USP). Dit kun je in deze tijden gericht inzetten door ze onder de aandacht te brengen. Laat in al jouw uitingen dus duidelijk terugkomen wat jouw expertise is en hoe je het probleem van je ideale klant oplost.

Kijk of je een insteek vindt die aanhaakt op de actualiteit. Denk bijvoorbeeld aan hygiëne of aan ‘social distancing’.

9. Geef je website een boost

Je website aanpassen is waarschijnlijk het laatste waar je aan denkt in deze tijden. Er zijn zelfs bedrijven die hun website tijdelijk uit de lucht halen. Dat is onverstandig. Want je websiteteksten zijn belangrijk, omdat ze een rol spelen in je ranking bij Google. Kijk op welke manier je de teksten kunt aanpassen.

Neem er de tijd voor en loop er eens kritisch doorheen vanuit het oog van je ideale klant. Maak duidelijk wat je in Coronatijden kunt betekenen voor hen. En welk effect het heeft op jouw bedrijf: denk aan openingstijden etc. Doe dat op een manier die hen aanspreekt.

Het gaat hierbij niet alleen om de informatieve check. Pas ook de teksten aan daar waar het passend is. Speel wat meer in op de emoties van je doelgroep. Schrijf blogs die inhaken op de actualiteit. Zo komt je weer hoger in de Google zoekresultaten.

Gebruik ook veelgebruikte woorden en termen op je website, zoals COVID-19 en hygiëne, als dat toepasselijk is natuurlijk. Het allerbelangrijkste is dat je jouw USP’s juist nu prominent aan bod laat komen op je website (zie tip 8). Zet ze meer dan ooit in het middelpunt van je content.

Ninja tip: Zorg ervoor dat je goede call to action (CTA) buttons op je website hebt staan. In dit blog vertel ik je daar alles over: https://www.anneraaymakers.nl/10-doeltreffende-cta-tips-voor-meer-klanten/

10. Ga voor e-mailmarketing

Als je voor de Coronacrisis regelmatig een nieuwsbrief verstuurde, is mijn advies: blijf dit vooral doen. Houd het contact met je (potentiële) klanten warm. Ook al nodigen je business en je gevoel je daar niet direct toe uit. Jij bent je bedrijf en je mag best je gedachten en je gevoelens delen in de communicatie. Blijf je mail hier dus ook consequent voor inzetten.

Doe je nog niets met e-mailmarketing? Kijk dan eens of het iets voor je is. Als je nu wat meer tijd over hebt, is het een mooi moment om hier een start mee te maken.

Kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Lees dan zeker ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/6-tips-voor-betere-nieuwsbrieven-die-geopend-en-gelezen-worden/

11. Zet online tools gericht in

Online vind je heel veel tools waar jij je voordeel mee kunt doen. Vaak zijn ze nog gratis ook. Zo kun je bijvoorbeeld gaan videobellen met je (potentiële) klanten. Ook kun je vergaderingen en overleg hebben met meerdere personen via een online meeting. En wat dacht je van je kennis delen in een online les of webinar? Of vragen beantwoorden via een Q&A. Alles is mogelijk. De techniek is er.

Wat voorbeelden zijn: Zoom, Skype, Slack, Microsoft Teams of Whereby. Maar er zijn er nog veel meer. Verdiep je in wat je zoekt en wat ze bieden. Test verschillende tools uit en kijk hoe het voor je werkt.

Dat is sowieso de moeite waard, want digitale technologieën zullen nu en in de toekomst belangrijk zijn en blijven. Je hierin verdiepen en nieuwe tools toepassen is altijd de investering van je tijd meer dan waard. Denk om en zoek uit wat je nu kunt aanbieden om online in contact te komen en te blijven met jouw doelgroep.

12. Werk aan je online aanwezigheid op social media

Naast het ontdekken welke online tools voor jou gaan werken — in deze tijden waarin ‘online’ het absolute toverwoord is — is het nu ook de ideale tijd om je digitale marketingkennis bij te spijkeren. Of om je te begeven op platforms waar je nu nog niet zichtbaar bent met je bedrijf. Benut de kansen van online communiceren met jouw ideale klant optimaal.

Doe je nog weinig met Facebook en wil je je bedrijf daar ook profileren? Begin dan met het maken van een zakelijke pagina. In dit blog leg ik je uit hoe je dat stap voor stap doet: https://www.anneraaymakers.nl/in-9-simpele-stappen-naar-een-succesvolle-zakelijke-facebookpagina/

Of wil je al tijden op Instagram aan de slag, maar heb je er tot nu toe geen tijd voor gehad? Dit is het moment om een zakelijk profiel aan te maken en te starten. Ook die aanpak heb ik voor je samengevat: https://www.anneraaymakers.nl/in-8-simpele-stappen-aan-de-slag-met-instagram-marketing/

Pinterest is ook voor veel bedrijven interessant. Zeker als je fysieke producten verkoopt, is dat een ideale etalage die je gericht kunt inzetten. Lees hier hoe je dat aanpakt: https://www.anneraaymakers.nl/goed-van-start-met-een-zakelijk-pinterest-account-7-praktische-tips/

LinkedIn is een platform waar je ook vindbaar moet zijn met je zakelijke pagina. Al is het alleen maar om goed vindbaar te zijn in Google. Hier leg ik je uit hoe je dit in 10 stappen voor elkaar krijgt: https://www.anneraaymakers.nl/in-10-simpele-stappen-naar-een-professionele-linkedin-bedrijfspagina/

13. Creëer content

Als je profielen hebt aangemaakt op de online platforms waar jouw doelgroep zit, is de volgende stap: content creëren. In het verleden schoot het schrijven van content er bij jou misschien vaker bij in. Nu is het een mooi moment om dit op te pakken en er werk van te maken.

Stel aansprekende posts op, maak mooie pins of schrijf geweldige blogs. Kijk daarnaast op welk actueel probleem van je doelgroep je nu kunt inspringen en maak daar een e-book van.

Heb je veel tijd? Ga dan lekker aan de slag met schrijven, schrijven, schrijven. Je komt vanzelf in een flow. Zo kun je veel content maken voor de komende periode. Hoe meer je klaar hebt staan, hoe beter. Het kan maar alvast af zijn 😉

De eerste stap nemen bij deze tips is misschien even lastig, maar begin gewoon. Het levert je alleen maar positieve dingen op: zowel voor jou als voor je bedrijf. Kom dus in de actiestand: succes!

Als je wel wat hulp kunt gebruiken, word dan lid van Fanfactory. Het onderwerp deze maand is ‘Online Ondernemen in Crisistijd’.
https://www.fanfactor.nl/fanfactory/

In Fanfactory krijg je hulp van mij en van een heleboel andere ondernemers. Samen staan we sterk!

Speak Your Mind

*