10 Gouden tips voor een website die verkoopt

10 Gouden tips voor een website die verkoopt

Jouw online aanwezigheid is niet alleen je visitekaartje; het is jouw digitale etalage. Je website is misschien wel je allerbelangrijkste etalage. Vaak besteed je veel tijd en aandacht bij het maken van de website. Het onderhoud staat vervolgens laag op de actielijst. In dit blog deel ik 10 tips met je die je kun gebruiken om je website te optimaliseren. Ga zo voor meer bezoekers en daarmee meer klanten.

1. Zorg voor een snelle laadtijd van je website

Je herkent het vast wel: als je een webpagina bezoekt waarvan het laden nét iets te lang duurt, haak je snel af. De bezoekers van je website hebben dus ook geen geduld. Als je website te traag is, haken ze simpelweg af.

De snelheid waarmee je website laadt, heeft meteen invloed op de gebruikerservaring. Onderzoek wijst uit dat elke extra seconde laadtijd de kans vergroot dat mensen afhaken.

Zorg er ook voor dat de afbeeldingen die je gebruikt op je website zo klein mogelijk zijn. Een jpg is prima, liever geen png’s. Je kunt je afbeeldingen en foto’s eenvoudig verkleinen met allerlei gratis online tools. Neem bijvoorbeeld Compress jpg.

Hiermee kun je afbeeldingen kleiner maken, zonder concessies te doen aan de kwaliteit ervan.

Er is ook een WordPress plugin die dit automatisch voor je doet: ShortPixel Image Optimizer. ShortPixel optimaliseert afbeeldingen automatisch, terwijl de kwaliteit van je afbeeldingen wordt bewaakt.

Onthoudt dat een snelle website niet alleen relevant is voor behoud van je bezoekers. Het is ook een belangrijke factor voor je zoekmachine-optimalisatie (= SEO). Met een snelle laadtijd vergroot je ook meteen de zichtbaarheid van je website op Google.

2. Zorg dat iedereen je website goed in beeld krijgt

Steeds meer internetgebruikers bezoeken websites via hun mobiele apparaten. Zorg ervoor dat je website geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik, met een responsief ontwerp. Dit is inmiddels echt een noodzaak. Toch zie ik het hier en daar nog mis gaan.

Een responsief ontwerp zorgt ervoor dat je website zich aanpast aan verschillende schermformaten. Zo krijgt elke bezoeker je website meteen goed zichtbaar in beeld, ongeacht het apparaat dat ze gebruiken.

Wist je dat Google dit stukje ook meeneemt? De prestaties op mobiele apparaten van je website hebben dus invloed op je zichtbaarheid op Google.

Door je website te optimaliseren voor mobiel gebruik, vergroot je dus niet alleen je bereik, maar zorg je ook voor een positieve gebruikerservaring op alle apparaten. Dit gebruiksgemak van de bezoeker is en blijft natuurlijk de hoofdreden dat dit op orde moet zijn.

3. Zorg voor een gebruiksvriendelijke en overzichtelijke website

Een website die op een doolhof lijkt, jaagt je potentiële klanten al snel weg. Zorg daarom voor een intuïtieve lay-out, voor duidelijke menu’s, overzicht, en veel witregels en rust in de teksten.

Bezoekers willen in een oogwenk vinden wat ze zoeken; zonder gedoe. Zorg dat je een duidelijk en overzichtelijk menu hebt, zodat de bezoeker snel vindt wat hij zoekt. Gebruik ook een gangbare indeling die mensen snel herkennen.

Maak daarnaast slim gebruik van zogeheten call to action buttons (= CTA’s). Doel ervan is dat de bezoeker van je website tot een bepaalde gewenste actie overgaat. Het is een bericht of een knop met een korte tekst erop, waar de bezoeker wel op móet klikken. Waar hij als het ware niet omheen kan.

Houd je call to action simpel zodat de lezer niet hoeft na te denken. Want hoe ingewikkelder en uitgebreider de call to action is, hoe minder mensen erop klikken.

Wist je trouwens dat er twee varianten zijn? De micro-CTA is een tekstlink. Macro-CTA’s zijn visuele buttons die erg opvallen. Vaak hebben ze opvallende kleuren, waardoor ze meteen in het oog springen.

Wil je meer weten over goede call to action buttons? Lees dan ook dit blog:

10 Doeltreffende Call To Action-tips voor meer klanten

Bezoekers moeten zonder zoeken kunnen navigeren: of ze nu op hun computer, tablet of smartphone zitten.

Bied daarnaast heldere en begrijpelijke informatie in je teksten. Misschien wel het allerbelangrijkste: hou het kort en krachtig. Vermijd vakjargon en maak gebruik van duidelijke herkenbare taal om de boodschap goed over te brengen bij je doelgroep.

Maak in je teksten ook zeker gebruik van storytelling en speel in op de emoties met winstwoorden.

4. Vertel je verhaal met beeld en video

Naast goede pakkende teksten is ook de visuele content op je website een krachtige manier om emoties op te roepen en een blijvende indruk achter te laten. Kies afbeeldingen en video’s die niet alleen professionaliteit en herkenbaarheid uitstralen, maar die een duidelijk beeld geven van jouw authenticiteit.

Vertel jouw verhaal op je website krachtig met beelden. Gebruik pakkende afbeeldingen en video’s. Visuele content blijft nu eenmaal stukken beter hangen bij de bezoeker. Zorg dat het beeldmateriaal dat je gebruikt ook echt impact heeft en zo een blijvende indruk achterlaat.

Let op dat er een bepaalde consistentie in zit. Gebruik herkenbare kleuren, lettertypen en stijlen die passen bij jou en je bedrijf. Elke foto en video op je website draagt bij aan het verhaal dat je wilt vertellen.

Denk daarom goed na over het verhaal dat je wilt vertellen met elk visuele component op je website. Van de headerafbeelding op je homepagina tot aan je (product of sfeer)foto’s. Op die manier ziet je website er aantrekkelijk en professioneel uit. De bezoeker krijgt direct een goede indruk van wie je bent en wat je allemaal te bieden hebt.

Ben je het zat om uren te besteden aan je website, zonder dat het iets oplevert? Wat als ik je vertel dat er een manier is om dit te veranderen? Met de cursus ‘In 30 Dagen een Website die Verkoopt‘ krijg je de tools in handen om je website om te toveren tot een verkoopmagneet! https://www.fanfactor.nl/cursussen/in-30-dagen-een-website-die-verkoopt/

5. Onderscheid jezelf met je unique selling points (= UPS)

Wat onderscheidt jouw bedrijf nu echt van anderen? Is het vooral je service? Of misschien zijn het unieke producten die je aanbiedt? Wellicht is het jouw bijzondere aanpak in dienstverlening of juist de perfecte balans tussen prijs en kwaliteit? Datgene wat jou zo bijzonder maakt, noemen we je Unique Selling Point (= USP).

Communiceer op je website helder wat jou positief onderscheidt van anderen die vergelijkbare diensten of producten aanbieden. Laat in alle (online) communicatie duidelijk naar voren komen, waarin je specifiek uitblinkt en hoe je de problemen van je ideale klant oplost.

Je snapt het al: het vertellen van jouw unieke verhaal is van belang om echt op te vallen. Wat drijft jou? Wat maakt jouw bedrijf anders?

Ik benoem enkele factoren die hierbij een belangrijke rol spelen:

  • Maak het persoonlijk: mensen willen contact met mensen. Ook als ze een dienst of product aan willen schaffen. Breng je menselijke kant volop in beeld. Deel je passies, je uitdagingen en je successen op je website en op je social media.
  • Deel je authentieke waarden: Definieer ze en deel ze op je website. Of het nu duurzaamheid, innovatie of klantgerichtheid is, maak deze waarden niet alleen zichtbaar, maar vooral ‘voelbaar’ door er emoties aan te koppelen met het gebruik van bepaalde woorden. Lees ook het blog:

Speel slim in op emoties met winstwoorden

  • Leg de nadruk op je oplossing: Leg niet zozeer de focus op wat je verkoopt. Benadruk veel liever de problemen die je oplost. Hoe verbetert je product of dienst het leven van je klanten?
  • Deel reviews: gebruik zoveel mogelijk testimonials om zo echte ervaringen met geïnteresseerden te delen. Toon hoe je product of dienst het verschil heeft gemaakt in het leven van anderen.
  • Biedt exclusiviteit en aandacht: wat maakt jouw aanbod uniek? Is het de kwaliteit, snelheid van levering of je geweldige klantondersteuning? Communiceer alle voordelen die klanten exclusief bij jou krijgen en die ze elders niet of amper vinden.

6. Maak slim gebruik van technologie

Tegenwoordig is van alles mogelijk als het gaat om het toevoegen van extra functionaliteit op je website. Een voorbeeld daarvan zijn interactieve demo’s. Als je producten verkoopt, is dit zeker een optie om deze volop in de schijnwerpers te zetten en op te laten vallen.

Je kunt het zien als digitale showcases waarmee je je producten tot leven brengt op je website. Dat kan bijvoorbeeld met 360 gradenfoto’s, virtuele rondleidingen of opvallende productvideo’s. Zo kunnen mensen je product ook echt ‘ervaren’.

Waarom zijn ze zo interessant voor jou als ondernemer?  De bezoeker kan vanuit zijn luie stoel kennis maken met je product. Ze kunnen het bijvoorbeeld vanuit alle hoeken bekijken, of het eventueel virtueel passen. Denk aan kleding of brilmonturen.

Je kunt ook een schilderij dat je verkoopt tonen op een grote muur boven een bank, of een video maken van een rondleiding in het huis dat je verkoopt.

Hiermee vergroot je de betrokkenheid van je bezoekers en maak je het voor hen makkelijker om een aankoopbeslissing te nemen of contact met je op te nemen. Je kunt je product(en) zo op een aantrekkelijke en overtuigende manier te presenteren, waardoor je je meteen onderscheidt van de rest.

Stel je voor dat je exclusieve babykleding verkoopt. Gebruik interactieve demo’s als een digitale kinderkamer, waar ouders de schattige babykleding kunnen bewonderen in 360 graden. Of ga voor virtuele try-ons die ouders kunnen helpen om te zien hoe de outfits eruitzien op hun zoontje of dochtertje, voordat ze tot een aankoop overgaan.

Met mooie productvideo’s kun je het comfort en de kwaliteit van de stoffen benadrukken.

Het mooie is dat het gebruik van deze technologie niet alleen de betrokkenheid vergroot; je verhoogt ook meteen de kans op aankoop.

7. Ga slim aan de slag met SEO

Zorg dat mensen je vinden op het internet. Dat is het belangrijkste als je een website hebt. Hoe? Door slim gebruik te maken van SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Hierbij draait het om ervoor te zorgen dat jouw website hoog verschijnt wanneer mensen iets op Google zoeken.

Met een goed doordachte SEO-strategie maak je je bedrijf online beter vindbaar. Begin met te begrijpen waar mensen naar op zoek zijn. Dat doe je door goed te kijken naar de woorden die ze gebruiken wanneer ze iets zoeken op internet.

Neem deze zoekwoorden vervolgens op een slimme manier op in de teksten op je website. Denk aan de titels, kopjes en korte beschrijvingen. Als jouw bedrijf ook een fysieke locatie heeft, is lokale SEO ook belangrijk. Zo zorg je ervoor dat mensen uit de buurt je kunnen vinden als ze lokaal zoeken.

Een ander belangrijk onderdeel van een sterke SEO-strategie is linkbuilding. Dat betekent dat je ervoor zorgt dat andere betrouwbare websites naar jouw website linken. Dit maakt niet alleen dat zoekmachines je website belangrijker vinden; het trekt daarnaast meer mensen naar jouw website toe. Zie het als een soort ‘aanbeveling’ van anderen op het internet.

Ook interne links worden graag gezien door Google. Dat wil zeggen dat je in de tekst linkt naar een andere pagina op je website.

8. Schrijf regelmatig een gastblog

Laat je stem horen door boeiende gastblogs te schrijven op platforms en websites die je doelgroep bezoekt. Zo breid je je bereik uit en trek je nieuwsgierige mensen uit je doelgroep naar je website.

Gastbloggen is een krachtige strategie om je kennis en expertise te presenteren aan een nieuw publiek. Kies platforms die relevant zijn voor jouw branche en waar je potentiële klanten actief zijn.

Zorg ervoor dat je gastblogs niet alleen informatief zijn, maar ook waardevolle inzichten bieden. Los problemen op, deel persoonlijke inzichten en laat jouw unieke persoonlijkheid erin doorstralen.

Hierdoor versterk je niet alleen je autoriteit in het vakgebied, maar moedig je lezers aan om meer van jouw content te ontdekken op je eigen website.

Bij gastbloggen is het van belang dat je dit structureel oppakt. Blijf consequent gastblogs plaatsen op relevante platforms. Naast dat je jezelf in de kijker zet, kan het ook leiden tot waardevolle samenwerkingen en partnerschappen met anderen in jouw branche.

Laat anderen je product of dienst in de spotlight zetten! Dat is influencermarketing. Betrek mensen bij je marketing die online bekend zijn, die veel volgers hebben én die perfect passen bij wat je doet. Ze vertellen hun volgers over jouw product of dienst en wijzen ze je kant op.

9. Ga een samenwerking aan met een influencer

Influencermarketing is eigenlijk zoiets als mond-tot-mondreclame, maar dan online. Kies wel mensen die echt bij jouw merk en doelgroep passen. Het gaat niet alleen om hoeveel volgers ze hebben, maar ook of ze geloofwaardig zijn voor hun doelgroep.

Kijk vooral naar kleinere influencers met een trouwe groep volgers. Die kunnen soms meer invloed hebben dan de grotere influencers met minder betrokkenheid.

Probeer liefst samenwerkingen aan te gaan voor een langere periode. Dat heeft de voorkeur boven eenmalige promoties. Hiermee zorg je namelijk voor herkenbaarheid. Het vergroot de kans dat de boodschap van de influencer blijft hangen bij hun volgers.

Houd goed bij wat de samenwerking oplevert. Kijk naar waar het verkeer vandaan komt, hoeveel mensen daadwerkelijk iets kopen en hoe betrokken mensen zijn op je website. Zo weet je niet alleen of de samenwerking werkt, maar ook hoe je het in de toekomst nog beter kunt doen.

10. Vergeet de ‘offline’ wereld niet

Zet in op samenwerkingen met lokale bedrijven en initiatieven uit de buurt. Dit smeedt een gevoel van eenheid en ondersteuning binnen de lokale gemeenschap.

Door partnerschappen aan te gaan met andere bedrijven uit de buurt vergroot je niet alleen je zichtbaarheid, maar bereik je ook meteen een veel breder publiek. Het biedt veel mogelijkheden: denk aan gezamenlijke promoties, het organiseren van evenementen of het aanbieden van exclusieve kortingen aan elkaars klanten.

Bovendien belicht betrokkenheid bij gemeenschapsinitiatieven de menselijke kant van je bedrijf. Sponsor lokale evenementen, ondersteun goede doelen, of organiseer vrijwilligersactiviteiten. Onthoud dat het hierbij niet alleen gaat om jouw zakelijke groei, maar ook om het opbouwen van langdurige relaties en een positieve reputatie binnen de gemeenschap.

Online kun je deze betrokkenheid tonen door lokale zoekmachineoptimalisatie (= Local SEO) toe te passen. Maak hierbij op je website gebruik van lokale zoekwoorden (bijvoorbeeld de plaatsnaam), zorg voor nauwkeurige bedrijfsvermeldingen op platforms als Google Mijn Bedrijf. Promoot daarnaast ook lokale evenementen op je website en sociale media.

Betrokkenheid bij de ‘offline’ lokale gemeenschap creëert vertrouwen en verbinding.  Het laat zien dat je niet alleen een bedrijf bent dat verkoopt, maar een integraal onderdeel van de plek waar je gevestigd bent.

Wil je graag nog meer inspiratie en tips over dit onderwerp? Lees dan ook dit blog:

https://www.anneraaymakers.nl/12-tips-voor-heel-veel-websitebezoekers/

Succes met het optimaliseren van je website!

Ben je het zat om uren te besteden aan je website, zonder dat het iets oplevert?? Wat als ik je vertel dat er een manier is om dit te veranderen? Met de cursus ‘In 30 Dagen een Website die Verkoopt‘ krijg je de tools in handen om je website om te toveren tot een verkoopmagneet! https://www.fanfactor.nl/cursussen/in-30-dagen-een-website-die-verkoopt/

Speak Your Mind

*