7 magische tips om je content te hergebruiken

Zonder dat je het je misschien realiseert, heb je als ondernemer vaak al behoorlijk wat content gegenereerd. Denk aan (gast)blogs, (e)boeken, maar ook aan presentaties, webinars, workshops, checklists of trainingen. En wat dacht je van al je posts op social media? Misschien ook video’s en podcasts? Content is king! Maar al die content maken kost je wel een hoop tijd … Toch zonde eigenlijk om jouw content maar één keer in te zetten?

Wist je dat je die verouderde content in weinig tijd en met gemak een nieuw leven in kunt blazen? Want ja, de basis heb je gewoon al klaar staan.

In plaats van elke keer nieuwe content te bedenken, blaas je jouw oude content gemakkelijk nieuw leven in. Dat scheelt je een hoop tijd en stress. Daarnaast heeft het de volgende voordelen:

  • Je hebt genoeg content om regelmatig iets te posten / plaatsen.
  • Je verhoogt je ranking.
  • Je kunt nieuwe doelgroepen bereiken.
  • Je content wordt kwalitatief beter omdat je het steeds optimaliseert en actualiseert.

Graag deel ik mijn 7 magische tips waarmee jij eenvoudig en snel – keer op keer- nieuwe relevante content maakt.

1. Inventariseer en analyseer

Maak eens een inventarisatie van alle content die je hebt en die je kunt hergebruiken. Denk dan niet alleen aan blogs, maar écht aan alles wat je hebt gemaakt voor je bedrijf in de ruimste zin van het woord. Dus ook nieuwsbrieven, video’s, e-books, flyers, workshop-materiaal, trainingsmateriaal, presentaties of podcasts.

Maak in Excel een overzicht van alle content die je tot nu toe hebt gemaakt. Verdeel die over aparte tabbladen (bv. blogs, video’s, nieuwsbrieven etc.). Plaats bij de blogs ook de URL van waar je ze hebt staan. Is je overzicht compleet? Bepaal dan welke content je wilt hergebruiken en op welke manier je dat wilt doen.  Stel jezelf daarbij steeds de volgende vragen:

  • Wat is het nut voor de potentiële klant?
  • Wat zijn de voordelen van het thema (hoe actueel is het)?
  • Is de inhoud kwalitatief goed?
  • Is de inhoud (nu nog) relevant?

Daarnaast ga je een analyse doen. Welke content deed het goed? Wat leverde je veel likes en clicks op? Dát is de content die je kunt gaan hergebruiken en waar je mee aan de slag kunt.

2. Blogs: ga voor effectief gemak

Jouw goed gelezen blogs zijn heel waardevol. Door de analyse weet jij welke blogs je kunt hergebruiken. Begin met een blog en kijk of de doelgroep nog aansluit en de tekst lekker loopt. Staan er links in je blog? Check goed of ze nog goed doorlinken naar een werkende pagina. Kijk tenslotte naar het visuele aspect. Kies eventueel nieuwe afbeeldingen bij je blog.

Wat de inhoud betreft: voor het hergebruik hoef je ze vaak alleen te updaten met actuele cijfers, bevindingen of ontwikkelingen. “Fris” de tekst op, daar waar nodig. Haal er dingen uit, die niet meer kloppen en voeg dingen toe die bijdragen aan jouw expertstatus. Ook kun je jouw recente ervaringen of inzichten eraan toevoegen. Zorg er altijd voor dat je tekst goed aansluit bij wat jij nú als ondernemer wilt uitstralen.

Daarnaast is het slim om de titel aan te passen: kies voor een flitsende titel die de aandacht trekt. Last but not least: check of de tekst nog de juiste trefwoorden bevat. Staan die woorden erin, waar jouw potentiële klant op gaat zoeken? Is dit niet zo, voeg dan je actuele trefwoorden toe in de betreffende blog.

3. Giet je content in een nieuwe vorm

Jouw bestaande content kun je eenvoudig omzetten in een andere vorm. Zo kun je van een blog een thematische nieuwsbrief maken. Of van een presentatie maak je een uitgebreide blog. Naast het puur omzetten van content, kun je ook verschillende content samenvoegen en er hele nieuwe content van maken (zie tip 5).

Als je videocontent hebt, kun je deze uit (laten) schrijven en er een blog van maken. Of spreek je goedlopende blog in op video.

Je zou ook van een blog een audiobestand kunnen maken, bijvoorbeeld een podcast. Spreek het blog dan volledig in met je telefoon als opnametool.

Nog een idee: Maak een e-book van een aantal blogartikelen over hetzelfde onderwerp, als een soort verzameling columns.

En nog een Ninja-tip: Bespreek de inhoud of alle tips uit een populair blog in een Facebook of Insta live.

Je ziet, je hebt meer content dan je denkt die je op allerlei manieren opnieuw kunt inzetten.

Wist je trouwens dat je meer potentiële klanten bereikt als je exact dezelfde content in meerdere vormen publiceert? Sommige mensen zijn visueel ingesteld, anderen luisteren liever naar iets en zijn auditief ingesteld. Weer anderen lezen liever. Door dezelfde content op verschillende manieren aan te bieden, ga je meer mensen bereiken.

Dus maak van je oude blogs bijvoorbeeld een podcast-serie.

BESPAAR JE ZELF UREN WERK ÉN STRESS MET DEZE KANT -EN -KLARE SOCIAL MEDIA CONTENT KALENDER. Elke dag compleet ingepland voor je tot en met december 2020. Volledig aanpasbaar voor jouw bedrijf. Kijk snel hier: https://www.fanfactor.nl/de-social-media-kalender/

4. Ga gastbloggen

Wist je dat gastbloggen een belangrijke manier is om een nieuw publiek te bereiken? Ga eens op zoek naar plekken waar ze gastbloggers zoeken en bied aan om daar te bloggen. Zorg ervoor dat jouw potentiële klant in die groep aanwezig is. Kies voor je blogs die het goed doen.

Houd er rekening mee dat elk platform andere wensen en eisen heeft. Herschrijf je bestaande tekst om het nog meer op de specifieke doelgroep te laten aansluiten. Dit hergebruik van je content biedt jou de mogelijkheid om je zichtbaarheid enorm te vergroten.

5. Voeg slim samen

Je kunt al jouw content als het ware als verschillende puzzelstukjes zien. Vaak sluit het perfect op elkaar aan. Leg dan de puzzelstukjes aan elkaar en maak er een groter samenhangend geheel van. Diverse kortere content over hetzelfde onderwerp kun je samenvoegen. Maak bijvoorbeeld een uitgebreide blog van diverse social media posts. Het kost vaak veel tijd en moeite om een groot document op te stellen (zoals een e-book). Van verschillende blogs over hetzelfde thema kun je eenvoudig een waardevol e-book maken. Dit kun je als weggever aanbieden.

Een ander idee is om een checklist op te stellen over een specifiek onderwerp. Je haalt de informatie uit verschillende bestaande content. Dit is een leuke en interessante weggever om mensen op je mailinglijst te krijgen. Als je gebruik maakt van wat je al hebt, kom je zonder veel moeite echt een heel eind.

Simpel gezien kun je uit diverse blogs over één onderwerp een geweldige nieuwe blog maken met grote informatiewaarde voor jouw potentiële klant. Deel hierin bijvoorbeeld de allerbeste tips uit de andere blogs.

Altijd al een boek willen schrijven? De content ligt al klaar. Verzamel goede blogs over een bepaald thema en blaas dit een nieuw leven in als boek. Voeg hiervoor aan de bestaande informatie jouw praktische tips toe, of voorbeeld praktijkverhalen en succes stories. En schrijf het geheel dan mooi aan elkaar.

Tenslotte kun je blogs over een thema ook samenvoegen en er een instructieboek of handleiding van maken. En als je hier dan nog opdrachten en oefeningen aan toevoegt, heb je een training opgesteld. En dat allemaal vanuit jouw bestaande content!

6. Trek slim uit elkaar

Je kunt tip 5 ook omdraaien. In plaats van content bij elkaar te voegen, ga je bestaande content uit elkaar trekken. Stel je hebt een training gegeven en hiervoor een handleiding opgesteld. De content hieruit kun je gebruiken voor je dagelijkse posts. Deel dagelijks een tip, een feit of een opdracht uit jouw handleiding. Je kunt vanuit de hoofdstukken bijvoorbeeld elke week een thema kiezen. Zo breng je ook structuur aan in de content die je deelt. Hetzelfde geldt voor je e-book, je webinar of jouw presentaties.  Ga voor jezelf eens na welke content je hiervoor kunt gebruiken.

7. Zet je content in als follow-up mailreeks

Met follow-up mailberichten bouw je een vertrouwensband op met degenen die op je mailinglijst staan. Mensen kopen van mensen die ze kennen en vertrouwen. Dit effect bereik je door ze regelmatig relevante informatie toe te sturen. Ik heb het over informatie die voor hen een echte meerwaarde heeft.

Jij als expert hebt al veel content klaarliggen die voor jouw specifieke doelgroep relevant is. Verzamel eens een paar goedlopende blogs over een specifiek thema. Herschrijf het en verdeel die content over een aantal mails.

Dit zijn mijn 7 magische tips om jouw content te hergebruiken. Nu is het tijd om aan de slag te gaan. Maak een start met de tip die jou het meeste aanspreekt. Heel veel succes!

Comments

  1. Hi Anne, Is het SEO technisch wel slim om de titels van blogs aan te passen die je wilt hergebruiken? En er staat vaak een datum vermeld. Misschien beter om een blog van bijvoorbeeld 2017 opnieuw te plaatsen met aangepaste titel en content updaten?? Ik ben benieuwd naar je reactie.

    • Anne Raaymakers zegt

      Ik zou inderdaad het aangepaste en geupdate blog volledig opnieuw plaatsen Fleur, dat is ook wat ik bedoel 🙂

      • Dank voor de tips Anne! Vraagje als dat kan. Ik hebben steeds beter gelezen blog over calorieen wijn. Als ik deze update, nieuwe titel geef en nieuwe url , ‘ verlies’ ik dan SEO positie /traffic ? Of moet ik de url hetzelfde houden?

        • Anne Raaymakers zegt

          Anita, ik zou het artikel opnieuw publiceren. Geef een nieuwe draai aan de tekst, voeg wat toe en maak het wat actueler. Klaarblijkelijk zoeken veel mensen hier op en is het helemaal geen gek idee om nog meer en vaker over dit onderwerp te publiceren.

  2. Eric L. zegt

    Een hele leuke en leerrijke blog om te lezen. Kunnen contents ook hergebruikt worden middels een Videoproductie?

Speak Your Mind

*