9 dingen die je moet weten over de nieuwe Facebook lay-out

9 dingen die je moet weten over de nieuwe Facebook lay-outSinds kort heeft iedere Facebook gebruiker de nieuwe lay-out van Facebook op desktop (computer). Een nieuwe lay-out van een social media platform is altijd weer even wennen. In dit blog vat ik de belangrijkste veranderingen voor je samen. Zo raak je sneller wegwijs in de nieuwe ‘look and feel’ van Facebook. Want in het begin kun je nog switchen naar de klassieke Facebook lay-out. Maar over een poosje is dat niet meer mogelijk en moet je je weg zien te vinden in de nieuwe lay-out.

De nieuwe Facebook lay-out

Al met al zijn er op zich niet echt grote veranderingen. Er is deze keer geen sprake van geweldige nieuwe functionaliteiten of tools die zijn toegevoegd. Facebook heeft vooral ingezet op het verbeteren van de desktop navigatie, zodat je gemakkelijker je weg vindt. Doel is dat de desktopversie meer in lijn is met de mobiele app van Facebook. Opvallend is trouwens dat de blauwe ‘Facebook kleur’ (bijvoorbeeld in de balk boven in) niet meer overheerst.

Hoe kan ik switchen naar de nieuwe lay-out?

Gebruik je de nieuwe lay-out nog niet? Probeer het dan eens uit. De optie is eenvoudig te vinden. Ga op je pagina rechtsboven naar de pijl omlaag. Klik daar op ‘Overschakelen naar het nieuwe Facebook’.

Overschakelen naar het nieuwe Facebook

Zo kun je aan de slag in de nieuwe lay-out en kijken waar alle functionaliteit terug te vinden is. Mocht je terug willen keren naar de klassieke weergave, dan kan dat. Klik dan weer op het pijltje omlaag rechts bovenin op je pagina. Kies hier dan ‘Overschakelen naar klassieke versie van Facebook’.

De belangrijkste wijzigingen in een notendop:

  1. Nieuw design
  2. Donkere modus
  3. Ander formaat van de Facebook omslagfoto
  4. Je profielfoto op je persoonlijke profiel staat nu in het midden onder op de omslagfoto
    De profielfoto op je bedrijfspagina overlapt niet meer de omslagfoto
  5. Functionaliteit van de ‘Meer’-knop
  6. De knoppen zijn verplaatst
  7. De navigatietabbladen zijn verplaatst
  8. Groepen
  9. Wat mist er?

1. Nieuw design

Het nieuwe moderne design zorgt ervoor dat je gemakkelijker toegang hebt tot de belangrijkste Facebook functies. Facebook heeft het navigatiemenu flink onder handen genomen. Je herkent het bijna niet. Het is overzichtelijker en eenvoudiger gemaakt (als je eenmaal weet waar alles te vinden is). Het oogt in zijn geheel veel rustiger en ruimtelijker. De lettertypes zijn hier en daar wat groter. De pictogrammen zijn ook aangepast: sommige zijn groter en andere kleiner dan in de klassieke weergave.

Boven de nieuwsfeed op je pagina staat een hele nieuwe balk met links de zoekbalk. Daarnaast staan nu snelkoppelingen naar de verschillende onderdelen zoals media, chats, en Facebook Marktplaats. Deze tabbladen stonden in de vorige lay-out in de linkerhoek van je scherm.

Nieuwe werkbalk Facebook

Omdat Facebook Stories de laatste tijd populairder zijn geworden (dankzij Instagram Stories), zijn ze in de nieuwe lay-out verplaatst en staan nu prominent bovenaan met een duidelijke pijl naar ‘Meer stories’.

Facebook geeft tenslotte aan dat deze lay-out het eenvoudiger maakt voor de gebruiker om groepen, games en video’s te doorzoeken. Daarnaast zou Facebook hiermee ook sneller moeten laden.

Lees ook dit blog als je meer wilt weten over Facebook stories: https://www.anneraaymakers.nl/hoe-werken-facebookstories-5-tips/

2. Donkere modus

Facebook beschikt nu ook over de donkere modus. Ideaal voor je ogen. Op de app werkt dit goed, op de desktop is het wel wennen.
Hoe stel je de donkere modus in? Ga naar je profielpagina en klik bovenin op het pijltje omlaag. Zit je nog niet in de nieuwe lay-out? Ga daar dan eerst naartoe (zie hierboven). Vervolgens zet je het schuifje bij ‘Donkere modus’ aan.

Op dezelfde manier kun je de donkere modus ook weer uitschakelen.

De volgende wijzigingen betreffen je bedrijfspagina (dus niet je persoonlijke profiel)

LEES VERDER ONDER DEZE PROMO:

Ben je al lid van Fanfactory? Dan zou ik zeker overwegen lid te worden, want deze maand krijg  je een heleboel mini-masterclassjes met al mijn geheime social media trucs.

Ik heb lang geaarzeld om deze lessen te delen, want het zijn mijn geheime trucs.

Als iedereen die gaat gebruiken, zijn ze:

1. niet meer geheim en

2. misschien wel minder effectief voor mij.

Maar ik ben niet zo van dingen voor mezelf houden, zoals je weet.

In juni ga ik je namelijk al mijn geheime social media trucjes uitleggen. Zowel voor Facebook, Insta, LinkedIn, Twitter en Pinterest.

En je krijgt er ook nog blog- en nieuwsbrieftips bij.

Ik wil je wel vragen deze tips en tricks voor jezelf te houden. Want als de hele wereld ze gaat toepassen, is het niet meer speciaal.

De masterclass van juni is daarom exclusief voor Fanfactory leden. Ik deel dit verder met niemand anders.

Ik ga je bijvoorbeeld leren hoe ik er elke dag e-mailadressen bij krijg op mijn e-maillijst, zonder te promoten of adverteren.

Hoe ik aan 50.000 likes ben gekomen op mijn Facebookpagina.

Hoe ik er voor zorg dat mijn Facebook- en Instagramadvertenties snel goedgekeurd worden.

Hoe ik heel snel, heel veel visuals maak voor alle social media kanalen binnen 5 minuten.

Hoe ik in een paar muisklikken mijn blog deel op alle social media kanalen.

Hoe ik Pinterest afbeeldingen onzichtbaar in mijn blogs zet (zonder moeilijke code of handelingen).

Hoe ik Insta beheer op mijn computer.

Hoe ik afbeeldingen, die ik maak op mijn computer, deel op mijn telefoon.

En nog veel en veel meer.

Je mag echt alle keukenkastjes opentrekken.

Als je lid wordt voor 8 juni krijg je niet 1 Masterclass, maar meerdere kleine masterclassjes per onderwerp.

En je krijgt van mij het maandelijkse cadeau namelijk 100 (!) kant en klare afbeeldingen voor Facebook, Instagram, LinkedIn en Pinterest.

In de goede maat en allemaal aanpasbaar met je eigen tekst en huisstijl.

Lid worden? De Fanfactory club is uniek in Nederland. Nergens krijg je zoveel tips van de Facebook Queen herself ;-).

Je zit nergens aan vast, je lidmaatschap is maandelijks opzegbaar:

https://www.fanfactor.nl/cursussen/fanfactory/

3. Ander formaat van de Facebook omslagfoto

Zelfs de omslagfoto moest eraan geloven. Hoewel het nieuwe formaat niet veel is aangepast, is het verstandig om te controleren of de afbeeldingen nog goed zichtbaar zijn in de nieuwe lay-out.

Het oude formaat van de profiel omslagfoto was 851 bij 315 pixels. De nieuwe afmeting is 820 bij 360 pixels. Het oogt dus iets breder.

4. Geen overlapping meer van de profiel- en omslagfoto

Wat fijn! Eindelijk overlappen de profielfoto en de omslagfoto op je bedrijfspagina niet meer in de nieuwe lay-out. De profielfoto is verplaatst en staat nu aan de linkerkant van de omslagfoto.

Er is nu meer ruimte om de omslagfoto probleemloos volledig te benutten en deze is steeds 100% zichtbaar.

Profielfoto en omslagfoto Facebook

5. Functionaliteit van de ‘Meer’-knop

Bezoekt iemand je pagina en klikt hij op de knop ‘Meer’, dan kan hij doorklikken naar diverse andere platforms.

Deze functionaliteit is nog niet (voor iedereen) beschikbaar.

6. De knoppen zijn verplaatst

De knoppen zijn verplaatst en het oogt allemaal een stuk rustiger en moderner. Dit is de klassieke weergave:

 

En zo ziet het eruit in de nieuwe lay-out:

 

7. De navigatietabbladen zijn verplaatst

De plek waar de navigatie tabbladen staan, is ook veranderd. In de klassieke versie staan ze op de bovenste navigatiebalk.

 

In de nieuwe lay-out staat het links onder elkaar:

8. Groepen

Wist je dat Facebook groepen een van de meest actieve onderdelen is van Facebook? In een Facebookgroep vind je mensen met gezamenlijke interesses. Gelijkgezinden weten elkaar hier gemakkelijk te vinden. Op Facebook zijn hier wereldwijd miljoenen mensen actief, dus je kunt gerust zeggen dat dit een belangrijk onderdeel van Facebook is.

In de nieuwe lay-out is dat ook terug te zien. De belangrijkste verandering is het tabblad ‘Groepen’ is meegenomen op de vernieuwde menubalk bovenin.

Groepen menubalk Facebook

Door op het tabblad te klikken, kom je terecht op een gepersonaliseerde feed. Daar staan updates van de groepen waarvan je lid bent. Links vind je het menu voor ‘Groepen’.

Facebook wil het zo gemakkelijker voor je maken om te zoeken in groepen. Facebook gaat groepen (en hun inhoud) ook meer ‘voorrang’ geven.

Heb je nog geen groep? Dan is nu het juiste moment om te beginnen met een eigen groep op Facebook. Lees hierover meer in dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/tips-trucs-voor-het-beheren-van-een-facebookgroep/

Wil je Facebook groepen specifiek inzetten voor je business? Lees dan zeker even dit blog; https://www.anneraaymakers.nl/hoe-zet-je-een-facebookgroep-in-voor-je-bedrijf-21-tips/

9. Wat mist er?

Facebook heeft ook iets weggehaald aan functionaliteit. Je kunt in je nieuwsfeed de volgorde van je berichten nu niet meer zelf veranderen. Facebook geeft aan dat we – wat de volgorde betreft – mogen vertrouwen op hun algoritme.

Wel kun je nu aangeven welke vrienden of pagina’s je als eerste wilt zien in je feed. Handig! Dat kun je rechtsboven in het volgende menu instellen:

Instellingen en Privacy – Voorkeuren voor Nieuwsoverzicht.

Voorkeuren_voor_nieuwsoverzicht

Zoals je leest is er toch aardig wat veranderd in de nieuwe lay-out van Facebook. Probeer de aangepaste en nieuwe functies uit en doe er je voordeel mee. Je kunt nog even switchen in de weergave, maar over niet al te lange tijd wordt de nieuwe lay-out standaard voor iedereen. Succes!

Comments

  1. Nee, ik vind het maar niks koud hard en schreeuwerig vind ik het overkomen. Daarbij zit ik er nu in een voor mij stressvolle periode niet op te wachten. Bovendien werkt het slecht, ik klik in mijn lijst van nieuwe berichten aan en een ander bericht opent, pas de derde poging geeft het juiste bericht weer. Die dark modus is om uit het raam te springen. Tot overmaat van ramp is de knop terug naar klassieke weergave verdwenen. sorry FB een onvoldoende.

Speak Your Mind

*