9 dingen die je moet weten over de nieuwe Facebook lay-out

9 dingen die je moet weten over de nieuwe Facebook lay-outSinds kort heeft iedere Facebook gebruiker de nieuwe lay-out van Facebook op desktop (computer). Een nieuwe lay-out van een social media platform is altijd weer even wennen. In dit blog vat ik de belangrijkste veranderingen voor je samen. Zo raak je sneller wegwijs in de nieuwe ‘look and feel’ van Facebook. Want in het begin kun je nog switchen naar de klassieke Facebook lay-out. Maar over een poosje is dat niet meer mogelijk en moet je je weg zien te vinden in de nieuwe lay-out.

De nieuwe Facebook lay-out

Al met al zijn er op zich niet echt grote veranderingen. Er is deze keer geen sprake van geweldige nieuwe functionaliteiten of tools die zijn toegevoegd. Facebook heeft vooral ingezet op het verbeteren van de desktop navigatie, zodat je gemakkelijker je weg vindt. Doel is dat de desktopversie meer in lijn is met de mobiele app van Facebook. Opvallend is trouwens dat de blauwe ‘Facebook kleur’ (bijvoorbeeld in de balk boven in) niet meer overheerst.

Hoe kan ik switchen naar de nieuwe lay-out?

Gebruik je de nieuwe lay-out nog niet? Probeer het dan eens uit. De optie is eenvoudig te vinden. Ga op je pagina rechtsboven naar de pijl omlaag. Klik daar op ‘Overschakelen naar het nieuwe Facebook’.

Overschakelen naar het nieuwe Facebook

Zo kun je aan de slag in de nieuwe lay-out en kijken waar alle functionaliteit terug te vinden is. Mocht je terug willen keren naar de klassieke weergave, dan kan dat. Klik dan weer op het pijltje omlaag rechts bovenin op je pagina. Kies hier dan ‘Overschakelen naar klassieke versie van Facebook’.

De belangrijkste wijzigingen in een notendop:

  1. Nieuw design
  2. Donkere modus
  3. Ander formaat van de Facebook omslagfoto
  4. Je profielfoto op je persoonlijke profiel staat nu in het midden onder op de omslagfoto
    De profielfoto op je bedrijfspagina overlapt niet meer de omslagfoto
  5. Functionaliteit van de ‘Meer’-knop
  6. De knoppen zijn verplaatst
  7. De navigatietabbladen zijn verplaatst
  8. Groepen
  9. Wat mist er?

1. Nieuw design

Het nieuwe moderne design zorgt ervoor dat je gemakkelijker toegang hebt tot de belangrijkste Facebook functies. Facebook heeft het navigatiemenu flink onder handen genomen. Je herkent het bijna niet. Het is overzichtelijker en eenvoudiger gemaakt (als je eenmaal weet waar alles te vinden is). Het oogt in zijn geheel veel rustiger en ruimtelijker. De lettertypes zijn hier en daar wat groter. De pictogrammen zijn ook aangepast: sommige zijn groter en andere kleiner dan in de klassieke weergave.

Boven de nieuwsfeed op je pagina staat een hele nieuwe balk met links de zoekbalk. Daarnaast staan nu snelkoppelingen naar de verschillende onderdelen zoals media, chats, en Facebook Marktplaats. Deze tabbladen stonden in de vorige lay-out in de linkerhoek van je scherm.

Nieuwe werkbalk Facebook

Omdat Facebook Stories de laatste tijd populairder zijn geworden (dankzij Instagram Stories), zijn ze in de nieuwe lay-out verplaatst en staan nu prominent bovenaan met een duidelijke pijl naar ‘Meer stories’.

Facebook geeft tenslotte aan dat deze lay-out het eenvoudiger maakt voor de gebruiker om groepen, games en video’s te doorzoeken. Daarnaast zou Facebook hiermee ook sneller moeten laden.

Lees ook dit blog als je meer wilt weten over Facebook stories: https://www.anneraaymakers.nl/hoe-werken-facebookstories-5-tips/

2. Donkere modus

Facebook beschikt nu ook over de donkere modus. Ideaal voor je ogen. Op de app werkt dit goed, op de desktop is het wel wennen.
Hoe stel je de donkere modus in? Ga naar je profielpagina en klik bovenin op het pijltje omlaag. Zit je nog niet in de nieuwe lay-out? Ga daar dan eerst naartoe (zie hierboven). Vervolgens zet je het schuifje bij ‘Donkere modus’ aan.

Op dezelfde manier kun je de donkere modus ook weer uitschakelen.

De volgende wijzigingen betreffen je bedrijfspagina (dus niet je persoonlijke profiel)

LEES VERDER ONDER DEZE PROMO:

Ben je al lid van Fanfactory? Dan zou ik zeker overwegen lid te worden, want deze maand krijg  je een heleboel mini-masterclassjes met al mijn geheime social media trucs.

Ik heb lang geaarzeld om deze lessen te delen, want het zijn mijn geheime trucs.

Als iedereen die gaat gebruiken, zijn ze:

1. niet meer geheim en

2. misschien wel minder effectief voor mij.

Maar ik ben niet zo van dingen voor mezelf houden, zoals je weet.

In juni ga ik je namelijk al mijn geheime social media trucjes uitleggen. Zowel voor Facebook, Insta, LinkedIn, Twitter en Pinterest.

En je krijgt er ook nog blog- en nieuwsbrieftips bij.

Ik wil je wel vragen deze tips en tricks voor jezelf te houden. Want als de hele wereld ze gaat toepassen, is het niet meer speciaal.

De masterclass van juni is daarom exclusief voor Fanfactory leden. Ik deel dit verder met niemand anders.

Ik ga je bijvoorbeeld leren hoe ik er elke dag e-mailadressen bij krijg op mijn e-maillijst, zonder te promoten of adverteren.

Hoe ik aan 50.000 likes ben gekomen op mijn Facebookpagina.

Hoe ik er voor zorg dat mijn Facebook- en Instagramadvertenties snel goedgekeurd worden.

Hoe ik heel snel, heel veel visuals maak voor alle social media kanalen binnen 5 minuten.

Hoe ik in een paar muisklikken mijn blog deel op alle social media kanalen.

Hoe ik Pinterest afbeeldingen onzichtbaar in mijn blogs zet (zonder moeilijke code of handelingen).

Hoe ik Insta beheer op mijn computer.

Hoe ik afbeeldingen, die ik maak op mijn computer, deel op mijn telefoon.

En nog veel en veel meer.

Je mag echt alle keukenkastjes opentrekken.

Als je lid wordt voor 8 juni krijg je niet 1 Masterclass, maar meerdere kleine masterclassjes per onderwerp.

En je krijgt van mij het maandelijkse cadeau namelijk 100 (!) kant en klare afbeeldingen voor Facebook, Instagram, LinkedIn en Pinterest.

In de goede maat en allemaal aanpasbaar met je eigen tekst en huisstijl.

Lid worden? De Fanfactory club is uniek in Nederland. Nergens krijg je zoveel tips van de Facebook Queen herself ;-).

Je zit nergens aan vast, je lidmaatschap is maandelijks opzegbaar:

https://www.fanfactor.nl/cursussen/fanfactory/

3. Ander formaat van de Facebook omslagfoto

Zelfs de omslagfoto moest eraan geloven. Hoewel het nieuwe formaat niet veel is aangepast, is het verstandig om te controleren of de afbeeldingen nog goed zichtbaar zijn in de nieuwe lay-out.

Het oude formaat van de profiel omslagfoto was 851 bij 315 pixels. De nieuwe afmeting is 820 bij 360 pixels. Het oogt dus iets breder.

4. Geen overlapping meer van de profiel- en omslagfoto

Wat fijn! Eindelijk overlappen de profielfoto en de omslagfoto op je bedrijfspagina niet meer in de nieuwe lay-out. De profielfoto is verplaatst en staat nu aan de linkerkant van de omslagfoto.

Er is nu meer ruimte om de omslagfoto probleemloos volledig te benutten en deze is steeds 100% zichtbaar.

Profielfoto en omslagfoto Facebook

5. Functionaliteit van de ‘Meer’-knop

Bezoekt iemand je pagina en klikt hij op de knop ‘Meer’, dan kan hij doorklikken naar diverse andere platforms.

Deze functionaliteit is nog niet (voor iedereen) beschikbaar.

6. De knoppen zijn verplaatst

De knoppen zijn verplaatst en het oogt allemaal een stuk rustiger en moderner. Dit is de klassieke weergave:

 

En zo ziet het eruit in de nieuwe lay-out:

 

7. De navigatietabbladen zijn verplaatst

De plek waar de navigatie tabbladen staan, is ook veranderd. In de klassieke versie staan ze op de bovenste navigatiebalk.

 

In de nieuwe lay-out staat het links onder elkaar:

8. Groepen

Wist je dat Facebook groepen een van de meest actieve onderdelen is van Facebook? In een Facebookgroep vind je mensen met gezamenlijke interesses. Gelijkgezinden weten elkaar hier gemakkelijk te vinden. Op Facebook zijn hier wereldwijd miljoenen mensen actief, dus je kunt gerust zeggen dat dit een belangrijk onderdeel van Facebook is.

In de nieuwe lay-out is dat ook terug te zien. De belangrijkste verandering is het tabblad ‘Groepen’ is meegenomen op de vernieuwde menubalk bovenin.

Groepen menubalk Facebook

Door op het tabblad te klikken, kom je terecht op een gepersonaliseerde feed. Daar staan updates van de groepen waarvan je lid bent. Links vind je het menu voor ‘Groepen’.

Facebook wil het zo gemakkelijker voor je maken om te zoeken in groepen. Facebook gaat groepen (en hun inhoud) ook meer ‘voorrang’ geven.

Heb je nog geen groep? Dan is nu het juiste moment om te beginnen met een eigen groep op Facebook. Lees hierover meer in dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/tips-trucs-voor-het-beheren-van-een-facebookgroep/

Wil je Facebook groepen specifiek inzetten voor je business? Lees dan zeker even dit blog; https://www.anneraaymakers.nl/hoe-zet-je-een-facebookgroep-in-voor-je-bedrijf-21-tips/

9. Wat mist er?

Facebook heeft ook iets weggehaald aan functionaliteit. Je kunt in je nieuwsfeed de volgorde van je berichten nu niet meer zelf veranderen. Facebook geeft aan dat we – wat de volgorde betreft – mogen vertrouwen op hun algoritme.

Wel kun je nu aangeven welke vrienden of pagina’s je als eerste wilt zien in je feed. Handig! Dat kun je rechtsboven in het volgende menu instellen:

Instellingen en Privacy – Voorkeuren voor Nieuwsoverzicht.

Voorkeuren_voor_nieuwsoverzicht

Zoals je leest is er toch aardig wat veranderd in de nieuwe lay-out van Facebook. Probeer de aangepaste en nieuwe functies uit en doe er je voordeel mee. Je kunt nog even switchen in de weergave, maar over niet al te lange tijd wordt de nieuwe lay-out standaard voor iedereen. Succes!

Comments

  1. Ik heb al jaren de facebook klassieke versie ,maar elke keer om de 3weken word ik weer terug geschakeld naar de nieuwe versie dan kan ik elke keer weer terug schakelen ,maar nu kan het niet meer en ook nog ik ben een hoop meldingen van mijn klassieke versie kwijt . Ik wil nu terug weer om naar OMSCHAKELEN en daar te blijven voor altijd en niet als ik mijn laptop weer aanzet dat weer de nieuwe versie word geplaatst DUS LATEN STAAN DE KLASSIEKE VERSIE !!!!!!!!!!!!!!!!!!

  2. V.M. de Kooker-Nijst zegt

    waarom is de emoji’s veranderd werkt niet naar behoren meer

  3. De nieuwe layout van Facebook is zeer chaotisch en géén verbetering, lijkt wel een stripboek, komt erg rommelig over en is zeer onoverzichtelijk, terugdraaien graag!
    Sinds kort kan ik geen (Photoshop)-bewerkte foto’s meer plaatsen, wel platte tekst,
    na veel pogingen lukt het alleen om onbewerkte foto’s te plaatsen, is dit misschien óók een van de ‘vernieuwingen’ van het systeem?

  4. Hallo,
    Ik heb die optie niet???

  5. De nieuwe lay out is een ramp ik zoek me een ongeluk zolang het kan zet ik heb terug op de oude versien maar op mijn ipad niet meer mogelijk om heel eerlijk te zijn ik haat het.

    • robert van der ende zegt

      het nieuwe facebook is volledig waardeloos en totaal niet duidelijk ze mogen dat team die dit gemaakt heeft gelijk buitenwieberen

  6. Gwendolina zegt

    Ik ben echt niet tevreden over de nieuwe facebook versie,als ik iets te koop zet in een groep , kan ik m’n artikelen niet zien, krijg een melding, er is een probleem opgetreden, opnieuw opladen. Ik heb het echt gehad, al meer dan 100 keer feedback verstuurd met foto’s , nooit geen reactie, mvg Gwendolina

  7. Sinds kort kan ik alléen nog maar de nieuwe Facebook indeling gebruiken. De oude kan ik niet langer meer terugzetten. Eerder nog wel maar nu niet meer. Mijn vrouw heeft echter met haar Faceboek-pagina nog wel de oude lay-out! Hoe kan dit?

    • Anne Raaymakers zegt

      Omdat de nieuwe layout in delen wordt uitgerold. Helaas kun je niet meer terug.

      • Bij de nieuwe FB lay-out indeling die ik sinds een aantal weken gebruik zie ik bij de rubrieken Films en Boeken geen knoppen meer om films of boeken toe te voegen!? Hulp graag?

  8. Bij de nieuwe FB lay-out indeling die ik sinds enkele weken heb zie ik bij de rubrieken Films en Boeken geen knoppen meer om films of boeken toe te voegen!? Hulp graag?

  9. Jean-Pierre zegt

    Aan de mensen die fotoalbums publiceren: is het bij jullie ook zo dat jullie nu minder likes krijgen dan in de oude interface? Vroeger werden de likes bij het bericht van de publicatie van een fotoalbum samengevoegd met de likes die mensen geven aan een fotoalbum. Nu niet meer. Nu zijn het blijkbaar twee aparte like-kanalen.

  10. De nieuwe layout werkt niet perfect van facebook.Ik kan precies geen foto’s uploaden meer via vaste pc of laptop op mijn tijdslijn de knoppen werken niet goed.

    In de nieuwe layout zitten zeker nog bugs zo te zien.Hopelijk raak vlug opgelost want anders vond ik de oude versie beter.Kan wel 3 of 4 foto’s uploaden maar wil dan telkstje bij zetten en plaatsen en plots werkt heb niet meer de knop plaatsen

  11. bettens Moniquen zegt

    Met de oude layout kon ik vanuit mijn tijdlijn direct foto’s delen naar: je verhaal.
    Deze knop ontbreekt bij mij op de nieuwe layout.

  12. ALBERT BORSJE zegt

    Vernieuwing is niet altijd een verbetering en dat bewijst Facebook met deze aanpassing. Het layout doet mij denken dat ik 10 a 15 jaar terug ga in de tijd, metname het enorme lettertype wat er gebruikt wordt is een doorn in het oog, lijk wel of Facebook denkt dat we allemaal een bril van +10 hebben. Heb al lopen zoeken of dit ergens persoonlijk is in te stellen zowel basisfont en grote, dit zou in ieder geval een enorme verbetering betekenen. Ook bij de groepen waar je lid van bent weer weergeven of er nieuwe post zijn. Het moment dat terug schakelen niet meer mogelijk is komt steeds dichter bij

  13. Marcelle Niland zegt

    Hoe vind ik onder mijn persoonlijke profiel mijn bedrijfspagina? dat ging altijd eenvoudig,,,nu moet ik de pagina opzoeken met de zoekfunctie…

  14. waarom laten jullie de klassieke versie van facebook staan want de vernieuwde versie is voor heel veel mensen echt te moeilijk.door het elke keer te veranderen lossen jullie echt niets op.
    dus geef ons de klassieke versie van facebook TERUG AUB.

  15. Meerdere emoji tekentjes achter elkaar plaatsen in een bericht kan niet meer. Kan er maar 1 plaatsen en dan weer kiezen voor emoji te plaatsen en dan de volgende enz. Dus iemand bijvoorbeeld feliciteren en dan een bloemetje, hartje, zonnetje achter elkaar kan niet. Vreselijk irritant

  16. Ik zelf heb gekozen voor de nieuwe lay out maar als ik overschakel op mijn vriend zijn Facebook (+ zijn bedrijfspagina die ik beheer) krijg ik de klassieke versie te zien. En het rare is, bij zijn profiel kun je er dus niet voor kiezen om over te schakelen op de nieuwe versie…die keuze heeft hij bij instellingen gewoon weg niet. Dat is gek toch?

    Iemand een idee hoe dat kan en hoe ik dit wel voor elkaar krijg?

  17. Jac Verheul zegt

    Hoewel de definitieve versie nog niet is uitgebracht, mis ik in de voorlopige versie in de Groepen de mogelijkheid om PDF-bestanden als voorbeeld te openen. Dit heb ik na het terugschakelen van nieuw naar oud ook aan Facebook laten weten. Afwachten of deze omissie nog wordt aangepast.

  18. waar is de kalender gebleven met het overzicht van alle geplande activiteiten??????

  19. Als er meer foto’s bij een onderwerp staan gaat het bladeren door de foto’s traag.

  20. nATASJA zegt

    Hallo Anne,
    Weet jij toevallig waar het paginaoverzicht van een bedrijfspagina is gebleven?
    Ik zoek me een hoedje.. 🙂
    Het is trouwens ook in de verouderde versie verdwenen.

    Bedankt alvast!

  21. Nee, ik vind het maar niks koud hard en schreeuwerig vind ik het overkomen. Daarbij zit ik er nu in een voor mij stressvolle periode niet op te wachten. Bovendien werkt het slecht, ik klik in mijn lijst van nieuwe berichten aan en een ander bericht opent, pas de derde poging geeft het juiste bericht weer. Die dark modus is om uit het raam te springen. Tot overmaat van ramp is de knop terug naar klassieke weergave verdwenen. sorry FB een onvoldoende.

    • Anne Raaymakers zegt

      Waarom die klaagzang hier, Harm? Ik ben FB niet en op geen enkele manier met ze verbonden. Maar ik denk dat je het ff kwijt moest, of niet?

    • Albert Borsje zegt

      @HARM,
      Sluit me wat betreftje klaagzang bij je aan. Heb hier gelukkig nog de mogelijkheid om terug te schakelen, geef daarbij altijd aan dat ik de layout niet mooi vindt, zeker het linker scherm waar de groepen staan facebook zou er goed aan doen dit lettertype te verkleinen of nog beter een optie maken waar de gebruiker zelf het font en tekengrote kan instellen. Kan me niet voorstellen dat de nieuw layout bij velen met open armen wordt ontvangen.

Speak Your Mind

*