Tips & trucs voor het beheren van een Facebookgroep

Facebookgroepen zijn mateloos populair. Groepen zijn de meest bezochte pagina’s van Facebook.  Iedereen is wel lid van een of meerdere groepen.

Als jij een Facebookgroep start voor jouw bedrijf heeft dat een enorme meerwaarde, want het helpt je bij de volgende dingen:

  • Jezelf als expert profileren
  • Makkelijk verbinding te maken met (potentiële) klanten
  • Veel waarde te bieden zodat je trouwe fans krijgt
  • Relaties op te bouwen met je (potentiële) klanten
  • Vragen beantwoorden van aanvragers van je weggever of deelnemers aan je programma
  • Verkoop

Wist je dat het heel eenvoudig is om een Facebookgroep voor je bedrijf te maken? Doen dus! In het artikel ‘Een Facebookgroep maken voor je bedrijf‘ leg ik je precies uit hoe je een groep maakt en hoe je deze koppelt aan je Facebookpagina. Denk er daarbij wel aan dat het opbouwen van jouw groep moet gaan om een thema dat relevant is voor je bedrijf én dat toegevoegde waarde voor je fans heeft.

OK, dan staat je groep op Facebook. Wat voor actie ga je nu ondernemen? Daar ga ik uitgebreid op in een ander blog: Hoe je een Facebookgroep inzet voor je bedrijf.

In dit blog geef ik je 15 tips voor een Facebookgroep voor je bedrijf en hoe je hier optimaal gebruik van kunt maken.

Een belangrijke tip is: geef je groep een goede naam. Als je een coachingspraktijk hebt voor jonge ouders die ‘Gelukkig Ouderschap’ heet, dan is dit geen goede naam voor je Facebookgroep. Veel te algemeen. In plaats daarvan zou je je groep ‘Opvoedingstips voor jonge ouders’ kunnen noemen.

Verderop in dit blogartikel leer je hoe je de naam van je groep eventueel kunt wijzigen.

Schrijf ook een goede beschrijving van de groep, waarin jouw kernwoorden staan. Als iemand zoekt op Facebook naar een groep en jouw groep vindt, moeten ze meteen zien wat voor groep het is en waar de groep over gaat.

365 Dagen Pinsucces

Een Facebookgroep moet je goed beheren. Het beheren (=modereren) van een Facebook vraagt jouw tijd en aandacht. In dit blog deel ik een aantal praktische tips & trucs voor het beheer van je Facebookgroep.

Handige groepsinstellingen

Er zijn een paar handige groepsinstellingen die ik graag met je wil delen.

  1. Naam van je Facebookgroep wijzigen. Soms is het nodig de naam te wijzigen. Dit is heel eenvoudig te doen.
  • Klik links van het nieuwsoverzicht op Groepen en kies de betreffende groep.
  • Dan klik je op Meer. Kies hier Groepsinstellingen bewerken.
  • Door naast Groepsnaam te klikken, kun je deze veranderen.
  • Dan sla je het op via Opslaan

Houd er wel rekening mee dat je de groepsnaam maar één keer in de 28 dagen kunt wijzigen.

  1. Stel vooraf vragen aan de mensen die zich aanmelden. Als beheerder van een groep kun je mensen, die lid willen worden van je groep, maximaal drie vragen stellen. Het moeten korte, duidelijk vragen zijn. Zo kun je een beeld krijgen van degene die lid wil worden. Of je kunt bepaalde informatie achterhalen over die persoon. Dit doe je op de volgende manier:
  • Klik links van het nieuwsoverzicht op Groepen en kies de betreffende groep.
  • Dan klik je op Meer. Kies hier Groepsinstellingen bewerken.
  • Klik vervolgens naast Lidmaatschapsverzoeken op Vragen stellen.
  • Hier kun je jouw vragen toevoegen. Klik tenslotte op Opslaan.
  1. Groep koppelen aan je pagina.
  • Klik op je bedrijfspagina in de linker kolom op
    • B. Mocht je dit tabblad hier niet zien staan, ga dan naar het beheer van je tabbladen en gedeelten van je pagina om het zichtbaar te krijgen.
  • In Groepen klik je op Je groep koppelen.
  • Daarna klik je op Koppelen naast die groep waaraan je je pagina wilt koppelen.
  • Als laatste klik je op Groep koppelen om dit te bevestigen.

Houd er rekening mee dat je alleen groepen kunt koppelen aan pagina’s die door jou beheerd worden.

  1. Je URL aanpassen.

Standaard heeft jouw groep een URL (internetadres) met een lang nummer. Dit zorgt niet echt voor goede vindbaarheid en staat ook niet leuk als je aspirant leden de URL stuurt van je groep om uit te nodigen. Pas daarom de URL (internetadres) aan van de groep in de instellingen.

  1. Bewaak je privacy-instellingen. Er zijn verschillende instellingen mogelijk; afhankelijk van de grootte van je groep. Ik ga hier even uit van een groep tot 5000 leden. Op deze manier wijzig je de instellingen voor jouw groep:
  • Klik links van het nieuwsoverzicht op Groepen en kies de betreffende groep.
  • Dan klik je op Meer. Kies hier Groepsinstellingen bewerken.
  • Scrol met je muis naar beneden naar Privacy.
  • Daar klik je op Privacy instellingen wijzigen. Selecteer hier nieuwe privacy instelling.
  • Klik tenslotte op Bevestigen en dan op Opslaan.

Kies voor een openbare groep als iedereen toegang mag hebben. Je hebt totaal geen controle over wie lid wordt en iedereen (ook niet leden) kunnen zien wie wat in de groep plaatst.

Kies voor een besloten groep als je de leden zelf toe wilt laten en als alleen leden de inhoud van de groep mogen zien. Bijvoorbeeld voor klanten of deelnemers aan je online programma.

Kies voor een geheime groep als de inhoud over een precair onderwerp gaat. Een geheime groep is zelden van toepassing.

Zou je wel iedere dag zo’n goede tip in je mailbox willen vinden? Abonneer je dan op 365 Dagen Facebooksucces. Je krijgt een systeem dat werkt en waardoor je in een flow belandt. Hierdoor hou je het wel vol én heb je maar kort de tijd nodig voor je Facebook Marketing. Kijk op www.fanfactor.nl/365

Vul je groep met leden

Je groep staat helemaal: en dan? Je wilt dat er zoveel mogelijk mensen aansluiten. Er zijn verschillende manieren om dit voor elkaar te krijgen.

  1. Nodig zelf mensen uit. Je kunt nieuwe leden uitnodigen voor een groep. Dat doe je als volgt:
  • Klik links van het nieuwsoverzicht op Groepen. Selecteer de groep waarvoor je nieuwe leden wilt uitnodigen.
  • Dan klik je op Meer. Selecteer hier Leden uitnodigen.
  • Dan kun je de namen intikken van degenen die je wilt uitnodigen.
  • Klik tenslotte op Uitnodigen.
  • Let op: je kunt alleen vrienden uitnodigen.

Je kunt ook de fans van je pagina uitnodigen voor je groep. Dat gaat op de volgende manier:

  • Klik links van het nieuwsoverzicht op Groepen. Selecteer de groep waarvoor je nieuwe leden wilt uitnodigen.
  • Klik dan in het linker menu op Leden.
  • Je ziet dan in het rechtermenu een lijst van de personen die jouw pagina leuk vinden.
  • Je nodigt die fans tenslotte uit voor je groep door op Uitnodigen te klikken.
  1. Categoriseer je groep goed. Zo wordt jouw groep beter vindbaar via de optie Voorgestelde groepen van Facebook.
  2. Adverteer. Als je wilt, kun je ook gebruik maken van Facebookadvertising voor jouw groep.
  3. Promoot je groep. Doe dit overal waar het maar mogelijk is: denk aan je (andere) social mediakanalen. Stuur de link mee in je nieuwsbrieven of blogs. Trek het rustig breder: schrijf een heel blog over je Facebookgroep of maak zelfs een video waarin je jouw groep toelicht en aanprijst. Geef hierin duidelijk aan waarom het interessant is voor jouw doelgroep. Ook slim: vermeld jouw groep op een opvallende manier op je ‘Dankjewel-pagina’ (als je die gebruikt). Een andere manier is om de link naar jouw groep in andere, vergelijkbare groepen te delen. Wat ook leuk is, is om een evenement te organiseren om jouw groep te lanceren. Deel hierover van alles op je diverse social media. Dat zorgt voor nog meer zichtbaarheid en (naams)bekendheid.
    Gebruik hiervoor de de aangepaste URL van de groep en nodig uit op de knop ‘Lid worden’ te klikken.

Interactie is het sleutelwoord

Jij moet de boel draaiende houden: zeker in het begin. Dat doe je door te laten zien dat jij de expert bent. Hoe je dat doet? Beantwoord alle vragen en vraag ook door.

  1. Ga zelf actief aan de slag. Zorg er dus -vooral in het begin- voor dat jij heel actief bent in jouw groep met het plaatsen van berichten, vragen en reageren op reacties van anderen. Zo word je het beste zichtbaar in het nieuwsoverzicht.
  2. Zorg voor continue zichtbaarheid. Dus plaats steeds relevante content in je groep: denk aan eigen posts, (gedeelde) berichten, polls, tips, spelletjes (quiz), feitjes, grappige zaken uit jouw vakgebied. Stel zelf vragen om interactie (verder) op gang te brengen.
  3. Maak duidelijk dat jij de eigenaar bent. Een handige manier is om jezelf regelmatig en duidelijk te profileren als eigenaar van de groep. Je kunt dit ook doen door meteen de nieuwe leden van je groep te verwelkomen. Facebook heeft daar een makkelijke functie voor.

Niet vergeten!

  1. Stel vooraf regels op. Plaats deze bovenaan je groep en zet ze daar vast. Zo wordt voor iedereen duidelijk hoe en wat. Natuurlijk gaat het weleens mis: probeer de communicatie over de regels dan zoveel mogelijk via privéberichten. Zo houd je de content in de groep, waar die ook voor bedoeld is.
  2. Kies voor een besloten groep. Een groep beheren betekent soms ook dat je te maken krijgt met uitdagingen. Denk aan reclame, spam of negatieve reacties (en erger). Om dit voor te zijn, kies je bij voorkeur voor een besloten groep. Buiten het privacy-aspect, hou je zo onbevoegden buiten je groep. Je kunt er ook voor kiezen om een paar selectievragen in te stellen. Iedereen die lid wil worden, moet deze vragen eerst beantwoorden.

Tenslotte heb ik nog een Ninjatip voor je:

  1. Iedereen die jouw berichten in de groep leuk heeft gevonden kun je uitnodigen om je pagina leuk te vinden. Je moet daarvoor wel de groep gekoppeld hebben aan je pagina.

Ik vind Facebookgroepen een van de leukste onderdelen van Facebook. Je kunt op een hele leuke manier groepen inzetten voor je bedrijf. Ga jij nu ook aan de slag? Succes!

 

Comments

  1. Marlies Versendaal zegt

    Hoe kan ik een bericht over de regels vastzetten zodat mensen die lid willen worden gelijk zien dat ze vragen moeten beantwoorden?

    Waar vind ik de antwoorden op vragen terug die leden beantwoorden om lid te worden?

Speak Your Mind

*