Alles wat je moet weten voor een feestelijke Facebook Live

Het is zover, december staat voor de deur. Ik hou van de maand december! Het is misschien nog lang donker in de ochtend en de lichten gaan ’s avonds al vroeg weer aan. Toch vind ik het een hele gezellige maand. Het is voor mij een maand die in het teken staat van het goed afsluiten van het jaar en het vieren van kerst en oud en nieuw met mijn dierbaren. Ik weet wel zeker dat ik daar niet de enige in ben!

December is wat mij betreft ook de maand waar je als bedrijf die feeststemming nog wat aan mag dikken. En ik denk dat je dat het beste kunt doen met Facebook Live uitzendingen. Feestelijke Facebook live uitzendingen bedoel ik dan. Ik bedoel echt Facebook Live uitzendingen waarbij je het allemaal net iets spannender, mooier, specialer en feestelijker maakt. Omdat het december is.

Maar hoe doe je dat dan? Misschien ben je helemaal nog nooit live gegaan en is het iets wat je telkens maar hebt uitgesteld. Iedere keer weer had je een excuus waardoor je niet op de ‘Ga live’-knop hebt gedrukt. Of misschien durf je wel op ‘Ga live’ te klikken, alleen is het niet je favoriete bezigheid. Je gaat daardoor maar heel af en toe live. Dat is echt zonde! Ik snap het wel hoor. De eerste uitzending die ik deed vond ik namelijk ook echt doodeng. Als ik daaraan terugdenkt… brrr….

En als ik nu kijk naar hoe waardevol mijn Facebook Live uitzendingen zijn voor mijn bedrijf, had ik het graag nog eerder in gang gezet. Ik heb gemerkt dat ik door mijn Facebook Live uitzendingen echt een connectie heb kunnen maken met mijn publiek. En de mensen kregen de mogelijkheid om een connectie te maken met mij.

In dit artikel ga ik je uitleggen waarom je nog in december live moet gaan voor je bedrijf. En ik geef je ideeën en inspiratie voor hoe je dat vervolgens zo feestelijk mogelijk kunt doen. Allemaal zodat jij het jaar 2017 zo feestelijk mogelijk kunt gaan afsluiten.

8 redenen voor een feestelijke Facebook Live

1. Je komt persoonlijk over

Met een feestelijke Facebook Live kun je echt jouw persoonlijkheid gaan tonen. Je kunt in een feestelijke Facebook Live de teugels wat meer laten vieren, door bijvoorbeeld een kerstmuts op te zetten terwijl je vertelt over waarom jij kerst zo leuk vindt. Mensen houden ervan als je persoonlijk voor de dag komt. Het kan ze zelfs aanzetten om met jou te gaan werken of bij jou een product aan te schaffen.

2. Je bouwt vertrouwen op

Vertrouw jij iemand die je nog nooit hebt gezien? Waar je misschien alleen een boek van hebt gelezen en een aantal blogartikelen van voorbij hebt zien komen? Misschien heb je van deze persoon een foto op de website gezien, maar is dat echt iets op basis waarvan je de persoon gaat vertrouwen?

Een Facebook Live uitzending geeft jou een gezicht voor de kijker. De kijker hoort jouw stem en je kunt jezelf uiten. Natuurlijk kun je jezelf ook uiten op papier of in een blog, maar in een Facebook Live video is dat echt anders. En als jij jezelf ook nog eens echt durft te tonen, door bijvoorbeeld die kerstmuts op te zetten, versterkt dat alleen maar jouw vertrouwensband met de (potentiële) klant.

Het is wel belangrijk dat je beseft dat je niet alleen maar Facebook Live uitzendingen moet gaan doen met kerstmutsen op!  Denk aan de sleutelwoorden van al je content: Inspireren, motiveren en mensen iets leren. Ze gaan je niet serieus nemen als jij Facebook Live uitzendingen doet zonder waardevolle informatie te delen. Zoek hierin dus een goede balans.

3. Jij bent de expert

Ook in een feestelijke Facebook Live kun je kennis delen en aan je expertstatus werken. Je vraagt je misschien wel af of je jezelf echt kunt zien als expert. Jazeker! Als jij voldoende kennis hebt over jouw vakgebied waardoor je een blog bij kunt houden, kun je ook Facebook Live uitzendingen gaan doen. In deze uitzendingen deel jij je kennis. En als je dan regelmatig dit soort uitzendingen gaat doen, vergroot je je expertstatus.

4. Je geeft een uniek feestje

Hoewel ik merk dat steeds meer ondernemers Facebook Live uitzendingen gaan doen, is er nog steeds een grotere groep ondernemers die Facebook Live niet inzet. Al zodra jij live gaat op Facebook, onderscheid je je van andere ondernemers in jouw markt. Kan je je voorstellen hoe jij je onderscheidt als je een feestelijke Facebook Live uitzending gaat doen?

Je organiseert een feestje waar iedereen achteraf heel graag bij had willen zijn. Ze hoefden namelijk voor dit feestje de deur niet uit. Ze konden gewoon een drankje pakken, in hun kerstpyjama met de laptop op de bank te gaan zitten en te genieten van jouw feestelijke uitzending. Ideaal toch?

5. Een feestelijke Facebook Live daagt je uit

Ik hoop dat je door het lezen van dit blogartikel uitgedaagd wordt en gaat nadenken over hoe jij een feestelijke Facebook Live uitzending kunt gaan doen, waarin je ook nog hele waardevolle informatie gaat delen. Die waardevolle informatie kan zijn in de vorm van relevante kennis, een interessant product of een speciale aanbieding. Je gaat net een stapje extra zetten dan wanneer je een ‘normale’ Facebook Live uitzending zou doen. En misschien is de Facebook Live uitzending op zichzelf al een uitdaging voor je.

Het belangrijkste wat ik je mee wil geven is dat je echt steeds beter wordt in het doen van een Facebook Live uitzending. Hoe vaker je live gaat, hoe meer vertrouwen je gaat krijgen. En hoe meer vertrouwen je krijgt in het doen van een Facebook Live, hoe makkelijker de uitzending je af zal gaan. Je gaat het zelfs leuk vinden en uiteindelijk kom je op het punt dat je niet meer zonder Facebook Live wilt!

6. Er zijn nauwelijks risico’s

Bedenk je eens wat het ergste zou zijn wat er fout kan gaan bij jouw Facebook Live uitzending. Je kunt denken aan het wegvallen van de verbinding, dat je stilvalt of dat je eigenlijk niet zegt wat je had willen zeggen in de uitzending. Als dat echt de ergste dingen zijn die je kunnen overkomen, denk ik dat de risico’s van een gemiddelde kerstborrel een stuk groter zijn.

Ik snap wel dat je liever niet stilvalt tijdens de uitzending en dat je echt wilt vertellen wat je had voorbereid. Dit is een kwestie van oefenen. Ik ben ooit begonnen met het uitschrijven van een script voor mijn Facebook Live uitzending. Het script heb ik niet gebruikt hoor, want het is wel belangrijk dat je Facebook Live uitzending spontaniteit bevat.

Maar een script of een notitievel met een aantal steekwoorden kan jou een leidraad geven voor je uitzending. Dat kan al helpen bij het voorkomen van de risico’s. Mocht het nou helemaal mis zijn gegaan tijdens de uitzending? Je kunt er dan altijd nog voor kiezen de video niet te plaatsen, maar de video te verwijderen. Jij bent een ervaring rijker, je hebt ervan geleerd en ik weet zeker dat de volgende uitzending een stuk beter gaat.

7. Geen tot zeer lage kosten

Het gebruik van Facebook is gratis. Tenminste, als je niet gaat adverteren op Facebook is dat het geval. Je kunt best zo nu en dan een aankondiging voor een Facebook Live voor een aantal euro’s per dag promoten voor meer bereik. Maar los daarvan is live gaan op Facebook gratis.

Hoe vaak kun je tegenwoordig voor een klein budget nog een feestje geven? Zeker in december weten bedrijven heel goed dat zij voor de catering of locatieverhuur een hoger tarief kunnen vragen. Met een feestelijke Facebook Live uitzending hoef je je helemaal geen zorgen te maken om het regelen van een locatie of het bestellen van hapjes en drankjes.

De enige kosten die je misschien hebt is de fles champagne om te toosten in de uitzending en wat decoratie om de achtergrond feestelijk aan te kleden.

8. Je bereikt de feestgangers eenvoudig

Ik ken weinig mensen die niet in zijn voor een feestje. Natuurlijk zijn er wel mensen die niet zo van Sinterklaas of kerst houden. Je hebt ook mensen die met Oud & Nieuw het liefst de deur niet uitgaan en die niet kunnen wachten tot we gewoon in januari weer lekker normaal doen. Dat is allemaal prima!

De mensen die echt vanaf 1 december beginnen met aftellen zijn heel eenvoudig te bereiken met jouw feestelijke Facebook Live uitzending. Zeker als je de uitzending aankondigt en laat doorschemeren dat jij iets heel speciaals voor Sinterklaas of Kerst gaat delen.

Geef de mensen het gevoel dat ze uit gaan maken van een uitzending zoals je nog nooit eerder hebt gedaan. Of van een uitzending zoals je niet snel nog eens gaat doen. Want kerst 2020 is natuurlijk de meest bijzondere kerst die mensen mee gaan maken.

Bedenk goed over wat jouw uitzending speciaal gaat maken. Iedereen is in een feeststemming en dat gaat de mensen gevoelig maken voor wat jij aanbiedt in de uitzending. Maak daar gebruik van.

Nog wat extra inspiratie voor een feestelijke Facebook Live uitzending

Ik zit echt boordevol inspiratie voor feestelijke Facebook Live uitzendingen. En dat ga ik nu met je delen:

  • Deel een product wat echt ideaal is om aan iemand te geven met Kerst
  • Geef een cadeau weg
  • Maak de winnaar bekend van je feestwedstrijd
  • Laat zien hoe je kerstversiering eruitziet
  • Ga live in je kerstpyjama en deel een leuke tip over hoe jij de feestdagen zo ontspannen mogelijk doorkomt
  • Bak oliebollen volgens grootmoeders recept en deel het recept in de uitzending
  • En als je het echt heel gek gaat maken; ga live terwijl je aftelt naar het nieuwe jaar

Ben jij er klaar voor? Ga jij een feestelijke Facebook Live uitzending doen? Pak jij een glas champagne op oudejaarsavond om iedereen een goed uiteinde te wensen? Ik ben heel benieuwd hoe jij een feestelijke Facebook Live uitzending gaat doen op jouw pagina.

Zou je wel iedere dag zulke goede tips in je mailbox willen vinden? Abonneer je dan op 365 Dagen Facebooksucces. Je krijgt een systeem dat werkt en waardoor je in een flow belandt. Hierdoor hou je het wel vol én heb je maar kort de tijd nodig voor je Facebook Marketing. Kijk op www.fanfactor.nl/365

Speak Your Mind

*