Grip op je social media marketing

Grip op je social media marketingAls zelfstandig ondernemer moet je jezelf ook online onderscheiden van je concurrentie en collega’s. Hoe spring je er nu uit tussen al die anderen? Door een goede aanpak van je social media marketing! In dit blog neem ik je mee in de wereld van dit onderwerp en vertel ik je waarom het zo onmisbaar is voor jou. Daarnaast deel ik handige tips om het meteen effectief in te zetten.

Wat is social media marketing?

Bij social media marketing denken mensen al snel aan het online promoten van je product(en) of dienst(en). Het is veel meer dan dat. Het draait in principe vooral om het creëren van een diepgaande emotionele connectie tussen je bedrijf (jou) en je (potentiële) klanten.

Dit bereik je door in te spelen op hun gevoelens, waarden, wensen, uitdagingen en persoonlijke ervaringen.

Als zelfstandige ondernemer kun je gewoonweg niet om social media marketing heen. Gebruik in elk bericht en elke campagne op de platforms bewust en slim emoties en informatie die aanslaat bij je doelgroep. Dit kun je doen door specifieke woorden, afbeeldingen en verhalen te gebruiken die binnenkomen bij je volgers.

In dit blog ga ik hier uitgebreid op in: https://www.anneraaymakers.nl/speel-slim-in-op-emoties-met-winstwoorden/

Waarom moet je als ondernemer actief zijn op social media?

Denk er eens over na: iedereen zit tegenwoordig op social media. Het is de plek waar je jouw verhaal kunt delen, je expertise kunt tonen en direct kunt communiceren met je doelgroep. Het is alsof je een persoonlijk gesprek met ze voert, maar dan online.

Daarnaast is social media marketing heel kostenefficiënt. Je bereikt er een groot publiek mee, zonder dat het je een fortuin kost. En het mooie is: je kunt je boodschap precies afstemmen op de mensen die het meest geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt.

Werk slim aan het opbouwen van een vertrouwensband

Het is belangrijk dat je content deelt die echte aanknopingspunten biedt met het leven, de wensen, de uitdagingen en de verlangens van je potentiële klant.

Hiervoor is het nodig dat je je verdiept in de (psychologische) factoren die de besluitvorming van je doelgroep beïnvloeden. Denk hierbij aan vertrouwen, plezier, kwaliteit, maar ook aan dingen als nostalgie.

Alleen zo raak je de juiste snaar bij je doelgroep en bouw je aan die belangrijke vertrouwensband.

Social media marketing missers

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Ook hoef je niet de fouten te maken, die anderen vaak maken als ze starten met social media marketing.

Ik begin met een aantal veel voorkomende missers:

  • Alle social mediakanalen op dezelfde manier vullen met dezelfde content. Elk platform heeft zijn eigen maniertjes en zijn eigen publiek. Pas je content en stijl hierop aan.
  • Post niet alleen reclame of promotie op je social media. Dat kan wel, maar slechts af en toe een keer. Je moet juist hele andere content delen. Denk bijvoorbeeld aan persoonlijke verhalen, quotes, tips en inzichten.
  • Niet of te laat reageren op vragen, reacties etc. Onthoudt goed dat social media gaat om de interactie; een tweerichtingsgesprek. Wees betrokken, reageer terug en wees sociaal. Zorg dat je elke dag even de tijd inplant om te reageren op je social media.
  • Niet op dagelijkse basis content delen. Wees hier echt consistent in. Zo trek je de aandacht en bouw je een trouwe schare volgers op, die uiteindelijk klanten kunnen worden.

Ben je op zoek naar meer tips over de slimme aanpak van je social media marketing? Vermijd dan veelgemaakte fouten en verbeter je social media marketing en neem dit blog door:

Vermijd deze veelgemaakte fouten en verbeter je social media marketing

Do’s en dont’s social media marketing

Het is handig om een kort overzicht te hebben van de belangrijkste do’s en dont’s als het gaat om je social media marketing. Hier volgen enkel belangrijke dos’:

Do’s:

  • Wees authentiek: toon je volgers je echte persoonlijkheid. Mensen willen de persoon achter een bedrijf graag leren kennen en kijken of dat wat ze zien, bij hen past.
  • Zorg voor een herkenbare huisstijl: zorg voor een herkenbare visuele stijl die consistent is in al je uitingen. Dit helpt bij het opbouwen van herkenning bij je doelgroep.
  • Plaats doelgerichte content: zorg ervoor dat de content die je deelt, aansluit bij de interesses en behoeften van je doelgroep. Het draait om het leveren van waarde die relevant is voor hen.
  • Zorg (proactief) voor interactie: interactie met je doelgroep is waar het om draait. Neem deel aan gesprekken met je volgers, reageer op hun reacties en moedig zelf ook interactie aan. Bijvoorbeeld door vragen te stellen. Het opbouwen van een band met je doelgroep vergroot hun betrokkenheid.
  • Zet handige tools in en bespaar tijd: ga bijvoorbeeld niet alles handmatig invoeren, maar zet een contentplanner in. Verzin niet dagelijks zelf je content, maar gebruik een social media content planner. Maak professionele afbeeldingen snel en makkelijk zelf, bijvoorbeeld in Canva.
  • Maak gebruik van je statistieken: in zakelijke accounts zit meestal de optie om je statistieken in te kunnen zien. Maak hier zeker gebruik van. Hiermee kun je bijvoorbeeld achterhalen wat aanslaat qua content, hoe je doelgroep eruit ziet en wanneer ze online zijn. Met deze info kun je je content steeds blijven verbeteren.

Don’ts:

  • Te veel promoten: zorg ervoor dat je social media-feed niet alleen maar uit reclame bestaat. Mensen raken snel verveeld als jouw content te erg op reclame lijkt. Mogelijk gaan ze je daarom ontvolgen. Je kunt ze natuurlijk wel in je tekst wijzen op een product / dienst of aanbod. Maar zorg ervoor dat de visual niet te promoterig overkomt.
  • Niet consistent zijn: post regelmatig en sla niet één keer over. Als je af en toe iets plaatst en dan weer verdwijnt, raken mensen de weg kwijt en verliezen ze interesse. Maak bij voorkeur op een vast moment alvast je content voor de komende week. Zo ben je steeds verzekerd van content.
  • Niet reageren op feedback: negeer niet wat je volgers te zeggen hebben. Het niet serieus nemen van hun opmerkingen en suggesties kan zorgen voor minder interactie en ook minder betrokkenheid.
  • Moeilijke woorden gebruiken: vermijd te veel vaktaal. Het praten in moeilijkere termen maakt het voor mensen lastig om te begrijpen waar het precies over gaat. Ze kunnen snel afhaken.
  • Trends op je vakgebied niet bijhouden:  blijf op de hoogte van de laatste trends in je vakgebied. Het negeren van nieuwe ontwikkelingen kan leiden tot het missen van kansen om je doelgroep beter te bereiken.

Door deze do’s en don’ts in je achterhoofd te houden zorg je ervoor dat jouw social media marketing meteen een mooie start maakt.

Ben je op zoek naar nog meer van dit soort praktische tips? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/7-dos-donts-voor-jouw-social-media-marketing-plan-2023/

Ga aan de slag met de beste social media marketing tips

Er zijn tenslotte nog veel andere factoren die handig zijn om te weten als je met je social media marketing begint. Ik deel hieronder een aantal belangrijke met je:

  • Ken je publiek: begrijp wie je volgers zijn en wat hen interesseert.
  • Doe aan storytelling: deel boeiende verhalen en ervaringen om je publiek te betrekken.
  • Zorg voor professionele afbeeldingen: mooie foto’s en grafische content trekken de aandacht van je publiek.
  • Deel af en toe promoties en aanbiedingen: deel speciale acties en kortingen om interesse te wekken.
  • Gebruik hashtags: Gebruik relevante hashtags om je bereik te vergroten.
  • Gebruik stories en live video’s: Maak gebruik van deze functies voor directe interactie met je publiek.
  • Ga aan de slag met SEO: optimaliseer je profiel en je content met zoekwoorden voor meer zichtbaarheid.
  • Gebruik user-generated content: deel content gemaakt door je volgers om zo de betrokkenheid sterk te vergroten.
  • Blijf creatief en origineel: varieer je content om de interesse van je publiek vast te houden.
  • Maak gebruik van betaalde promotie: na een poosje kun je hier volop mee aan de slag voor meer zichtbaarheid en dus meer verkopen.
  • Blijf leren: blijf op de hoogte van veranderingen en nieuwe functionaliteit op de online platforms.
  • Geef niet op: succes vergt tijd en consistentie: blijf gewoon volhouden.
  • Ga netwerken: verbind met andere bedrijven en lokale influencers. Kijk wat jullie voor elkaar kunnen betekenen.

Wil je hier nog meer over weten? Lees dan zeker ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/20-social-media-marketing-tips-voor-kleine-ondernemers/

Met deze handige tips en inzichten kun je aan de slag om te gaan voor meer zichtbaarheid, meer (naams)bekendheid en meer verkopen.

Onthoud dat succes in social media marketing structureel tijd en toewijding van je vereist. Succes!

Speak Your Mind

*