Vermijd deze veelgemaakte fouten en verbeter je social media marketing

Vermijd deze veelgemaakte fouten en verbeter je social media marketingAls ondernemer weet je ongetwijfeld wel hoe belangrijk het is om vindbaar te zijn op social media zoals Facebook, Instagram, Pinterest of LinkedIn. Ik zie ondernemers hier helaas nog te vaak onnodige foutjes maken. Daarom deel ik in dit blog de meest voorkomende fouten én geef ik je waardevolle tips om ze te vermijden. Ga zo voor een betere vindbaarheid en meer volgers.

1. Uit FOMO online overal aanwezig willen zijn

Mensen zijn vaak bang om iets te missen: de zogeheten FOMO (= fear of missing out). Misschien herken je het wel bij jezelf als het gaat om online zichtbaarheid. Je hebt de behoefte om overal een account aan te maken om zo overal goed vindbaar te zijn.

Weet dat misschien niet ieder online platform even geschikt of zinvol is voor je bedrijf. Onderzoek daarom uitgebreid waar je doelgroep online vindbaar is en focus je in eerste instantie op dat platform.

Zorg dat je daar regelmatig interessante content post. Zoek op het platform proactief contact met je doelgroep zodat ze je beter leren kennen. Deze aanpak is veel slimmer dan op verschillende platforms maar af en toe iets posten en het levert je gegarandeerd ook meer op.

2. Content van slechte kwaliteit delen

Of het nu gaat om de afbeelding of de tekst: content die amateuristisch overkomt, werkt tegen je. Je content moet altijd van hoge kwaliteit zijn om je doelgroep blijvend te boeien. Vermijd slordige grammaticale fouten en spelfouten. Maak altijd gebruik van een spellingchecker. Ook is het handig om iemand even mee te laten lezen. Zo heb je gegarandeerd kwalitatief goede content.

De kwaliteit van je afbeeldingen is ook erg belangrijk. Voorkom dat mensen afhaken door kwalitatief minder goede foto’s en afbeeldingen te gebruiken. Het beste is trouwens om je eigen fotomateriaal te gebruiken. Dat komt het meest authentiek over en blijft het beste hangen.

Daarnaast kun je gebruikmaken van foto’s van zogeheten stock-foto websites. Veel afbeeldingen zijn hier gratis beschikbaar. In dit blog heb ik er 50 voor je op een rijtje gezet: https://www.anneraaymakers.nl/50-sites-voor-gratis-afbeeldingen/

Ninja-tip: je kunt ook gebruikmaken van de online ontwerptool Canva. Daar vind je zelfs in de gratis versie ontelbaar veel professionele afbeeldingen die je kunt gebruiken voor je social media posts. Je kunt ook meteen je social media posts maken in deze fijne ontwerptool. Neem zeker even een kijkje!

3. Te veel willen verkopen en te weinig inhoudelijke waarde bieden

Social media accounts zijn niet bedoeld als reclameborden. Een veelvoorkomende fout is om je social media-accounts enkel te gebruiken voor verkoopgerelateerde content.

Ik begrijp dat het aantrekkelijk lijkt, omdat mensen dan duidelijk zien wat je in de aanbieding hebt. Zoals ik al eerder aangaf: social media gaat vooral om de onderlinge interactie. Het gaat om het opbouwen van een waardevolle (vertrouwens)band met je volgers.

Wees vooral niet te opdringerig met allerlei commerciële content. Deel met name waardevolle informatie en praktische tips waar je doelgroep blij van wordt. Daarmee maak je van volgers uiteindelijk kopers.

4. Teveel automatiseren

Automatiseringstools kunnen handig zijn om tijd te besparen, maar vergeet niet dat social media draait om authenticiteit en menselijk contact. Automatisering kan zeker handig zijn om je berichten vooraf in te plannen en zo efficiënt je content te plaatsen op de verschillende platforms.

Ninja-tip: zit je op Instagram en plaats je je berichten nog handmatig? In dit blog deel ik een aantal handige planningstools voor je Insta-content waarmee je zeeën van tijd kunt besparen: https://www.anneraaymakers.nl/alle-tools-om-instagram-posts-in-te-plannen/

Van dit soort tools moet je zeker gebruikmaken! Maar automatiseer verder niet te veel. Zeker niet als het gaat om het reageren op reacties van je volgers. Plan hier gericht elke dag tijd voor in om hier persoonlijk op te reageren. Zo laat je zien dat je echt naar ze luistert en dat je om ze geeft.

5. Klakkeloos hashtags toevoegen

Hashtags kunnen helpen om je content voor een groter publiek zichtbaar te maken, maar overdreven gebruik ervan heeft juist een tegenovergesteld effect.

Overdreven veel hashtags laten je content veelal amateuristisch overkomen. Het leidt af van wat je eigenlijk te vertellen hebt en dat is zonde. Kies vooral relevante hashtags die je doelgroep meteen aanspreekt. Onthoudt: de kwaliteit van je hashtags gaat ver boven de kwantiteit.

Zoek uit welke populaire en relevante hashtags in jouw vakgebied vaak worden gebruikt. Denk na over de intentie van je post en kies hashtags die daarop aansluiten. Kijk ook naar het platform waarop je post. Op Instagram kun je bijvoorbeeld gerust wat meer hashtags plaatsen, terwijl dit bij LinkedIn wat minder gepast is en je juist moet gaan voor een paar echt relevante hashtags.

Ninjatip: als je doelgroep Nederlandstalig is, gebruik dan liever geen Engelstalige hashtags. Is je publiek juist anderstalig? Gebruik dan de hashtags in de taal waarin je ook post.

Wil je meer weten over hashtags, lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/hoe-gebruik-je-hashtags-als-ondernemer/

6. Niet aan social listening doen

Social listening is het volgen en ‘meelezen’ van online informatie en gesprekken op je platform om zo inzicht te krijgen in wat er wordt gezegd over jouw bedrijf, je concullega’s of je vakgebied. Je houdt hiervoor structureel verschillende online kanalen in de gaten die voor jou relevant. Denk – naast social media –  aan blogs van concullega’s of nieuwsberichten uit je vakgebied.

Het is tenslotte ook slim om aan te sluiten in diverse online communities om ook daar mee te kunnen lezen. Zo krijg je realtime inzicht in wat er daar speelt, waar de doelgroep behoefte aan heeft en wat de huidige trends zijn.

Het mooie is dat je hier direct proactief mee aan de slag kunt. Pas je content hier gericht op aan. Je kunt met behulp van deze info zelfs je strategie wat meer aanscherpen.

7. Niet consistent zijn in het plaatsen van content

Consistentie en regelmaat zijn belangrijke factoren als het gaat om het succesvol aanwezig zijn op een online platform.

Regelmatig berichten plaatsen is nodig om de betrokkenheid en interesse van je publiek te behouden. Wat ik vaker zie, is dat mensen heel fanatiek beginnen met het plaatsen van mooie posts of video’s, maar dat het na een poosje steeds minder vaak of minder goede inhoud betreft. Dat is zonde!

Vaak gebeurt dat door gebrek aan inspiratie over wat te posten. Geen nood: maak slim gebruik van een contentkalender. Ga hier even voor zitten. Maak bijvoorbeeld een planning voor de komende maand. Kies een overkoepeld onderwerp en een aantal sub-onderwerpen. Maak hierover gevarieerde content.

Denk aan wat mooie afbeeldingen, pakkende quotes of reviews van tevreden klanten. Deel ook praktische tips of doe een live video waarin je veelgestelde vragen beantwoord. Zorg ervoor dat je regelmatig en consistent waardevolle content deelt.

Ninja-tip: wil je graag een eigen contentkalender maken? Doe dat dan aan de hand van dit blog waarin ik het stapsgewijs uitleg: https://www.anneraaymakers.nl/maak-jouw-social-media-content-kalender-in-5-simpele-stappen/

8. Te weinig of te laat reageren op reacties

Social media is echt bedoelt als tweerichtingsverkeer. Het draait niet alleen om het delen van je eigen content, maar juist ook om het opbouwen van een relatie met je volgers. Of het nu een positieve reactie is of (onverhoopt) een negatieve reactie: reageer er altijd zo snel mogelijk op.

Bedank iemand altijd voor een reactie of een compliment op je post. Dat doe je door te liken, maar voeg er altijd een persoonlijke noot aan toe door er iets bij te typen.

Het is onvermijdelijk dat je af en toe negatieve reacties of klachten krijgt op social media. Zorg zo snel mogelijk voor een klantgerichte en begripvolle reactie. Bied een oplossing aan of excuses en laat zo zien dat je de feedback serieus neemt.

Bouw dagelijks een momentje in om te reageren op reacties van je volgers. Toon oprechte interesse, beantwoord alle vragen en ga zo gericht het gesprek met ze aan. Zo bouw je consequent aan die belangrijke vertrouwensband.

9. Niet investeren in social media-advertenties

Organisch bereik op de verschillende social media platforms wordt steeds lastiger. Bij de één wat meer dan bij de ander. Wees slim en zet advertenties in om je bereik te vergroten en je doelgroep gericht te bereiken. Investeer in goede advertenties en zorg zo voor meer volgers die klant worden.

In dit blog ga ik dieper in op adverteren op Instagram: https://www.anneraaymakers.nl/waar-moet-je-op-letten-bij-adverteren-op-instagram/

In dit blog vertel ik je alles over adverteren op Facebook: https://www.anneraaymakers.nl/alles-wat-je-moet-weten-over-adverteren-op-facebook/

10. Niet inhaken op met gebruikers gegenereerde content

User-generated content (= UGC) ofwel door gebruikers gegenereerde inhoud wordt steeds belangrijker. Het gaat hierbij om content voor je social media die door anderen dan jijzelf wordt gemaakt en gepubliceerd. Dat heeft veel voordelen voor jou als ondernemer.

Het is een effectieve manier om je merk te promoten en betrokkenheid van je volgers te vergroten. Mensen ervaren dit soort content vaak als authentieker en betrouwbaarder waardoor het een sterke invloed heeft op hun aankoopbeslissingen. Authenticiteit is ook online van groot belang. Wees slim en zet dit gericht in.

Ninja-tip: vraag je volgers ook gerust zelf om content te maken. Denk aan foto’s met je product of laat ze iets vertellen over je dienstverlening. Persoonlijke citaten of anekdotes – door henzelf verteld en gedeeld – doen het ook altijd goed.

Deel deze content op je social media en tag die persoon. Zo laat je zien dat je je klanten waardeert en je creëert hoge betrokkenheid.

11. Niets doen met de info uit je statistieken

Heb jij de statistieken van je social media al eens uitgebreid bestudeerd? Zo niet, dan wordt het nu echt tijd. De informatie die je daar inzichtelijk hebt, is namelijk goud waard.

Gebruik de beschikbare statistieken behorend bij je Facebook- Instagram of Pinterest-account en krijg inzicht in hoe je content het doet. Analyseer welke berichten goed presteren, welke content het meeste engagement genereert en welk type content je doelgroep het meeste aanspreekt.

Als dat duidelijk is, kun je die kennis inzetten voor je toekomstige content. Maak meer van wat goed aanslaat en minder van wat minder populair blijkt. Zo optimaliseer je je gericht je social media activiteiten.

12. Geen gebruik maken van storytelling

Wist je dat mensen onthouden hoe ze zich voelden bij een verhaal dat ze hebben gehoord of gelezen? Als er geen verhaal wordt verteld en de tekst de lezer niet op de één of andere manier raakt, levert content die je post je weinig op.

Het sleutelwoord is: storytelling. Dit is de kunst van het vertellen van een goed verhaal dat je ideale klanten echt boeit, emoties bij ze opwekt en een blijvende indruk achterlaat. Een goed verhaal zorgt ervoor dat jij je duidelijk onderscheidt van anderen.

Het is zonde om hier geen gebruik van te maken in je social media marketing. Storytelling biedt een ideale mogelijkheid om een betekenisvolle band op te bouwen met je volgers.

Lees hier meer over storytelling: https://www.anneraaymakers.nl/van-saai-bedrijfsverhaal-naar-een-verhaal-wat-mensen-inspireert/

Een echt boeiend verhaal kan je onderscheiden van je concurrentie. Gebruik veel beeldende taal, persoonlijke aansprekende anekdotes en boeiende content. Blijf daarbij altijd authentiek maar ook eerlijk in je storytelling.

Voorkom deze fouten in de toekomst en zorg zo voor nog meer zichtbaarheid en nog meer trouwe volgers. Succes!

Speak Your Mind

*