Hoe maak je de perfecte Instagram-post?

Hoe maak je de perfecte Instagram-postInstagram is voor jou als ondernemer een geweldig platform om je bedrijf in de schijnwerpers te zetten, maar alleen als je weet hoe je jouw posts het beste aanpakt. Mooie afbeeldingen en relevante hashtags zijn een goed begin, maar er is meer nodig om echt structureel op te vallen. In dit blog deel ik een aantal belangrijke punten die bijdragen aan het maken van perfecte Instagram posts.

Het online platform Instagram

Instagram is een platform waar je als ondernemer efficiënt en eenvoudig kunt werken aan je zichtbaarheid. Ook kun je hier gemakkelijk en laagdrempelig in contact komen met je doelgroep.

Misschien zit je al op Instagram, maar haal je er nog niet uit wat er in zit. Instagram is namelijk meer dan alleen een platform voor het delen van foto’s. Zie het als een waardevol platform dat jouw bedrijf actief helpt om te groeien.

Of je nu je merkbekendheid wilt vergroten, je product / dienst onder de aandacht wilt brengen of juist graag een band wilt opbouwen met je doelgroep: Instagram is de ideale plek om dit te doen.

Hieronder deel ik handige tips met je als het gaat om het maken van aansprekende afbeeldingen voor je posts, maar ook voor het schrijven van pakkende content erbij.

Maak aansprekende afbeeldingen voor je Instagram-posts

1. Laat de kwaliteit voorop staan

Kwalitatief goede en scherpe foto’s en video’s zijn een must op Instagram. De kwaliteit en uitstraling van je beeldmateriaal is vaak het eerste wat je volgers opvalt.

Met een duidelijk, scherp beeld en levendige kleuren trek je meteen de aandacht van je doelgroep en houd je die ook gemakkelijk vast.

Je begrijpt vast dat onscherpe, korrelige of slecht belichte afbeeldingen of onduidelijke video’s een afknapper zijn. Je leidt de mensen af van je eigenlijke boodschap en daarnaast komt het je online uitstraling niet echt ten goede. Voorkom dat.

2. Wees consistent in je stijl

Consistentie is bij alles van belang in je bedrijfsvoering: ook zeker als het gaat om je online uitstraling op je Instagram-feed. Feit is dat mensen je posts gaan herkennen.

Als volgers je content langs zien komen, weten ze al vrij snel dat het van jou af komt. Dit bereik je vooral door consistent te zijn in de stijl en kleuren van je afbeeldingen en je tekst. Denk hierbij ook aan het gebruik van bepaalde lettertypes op je afbeeldingen.

Probeer niet van alles uit, maar houdt het bij een bepaald filter of een kleurenpalet dat goed bij je merk past en blijf daarbij. Deze consistente aanpak maakt je merk herkenbaar en daarmee aantrekkelijk voor je volgers.

3. Gebruik de juiste formaten

Instagram heeft net als andere platforms specifieke afmetingen voor verschillende typen content. Zo moet een vierkante post 1080 px bij 1080 px zijn. De beeldverhouding voor Instagram Stories is 9:16. De minimumresolutie is 600 x 1067 pixels. Het bestand mag in totaal niet groter zijn dan is 4 GB.

Als je hier niet aan voldoet, kan Instagram je afbeeldingen bijsnijden of vergroten. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Zorg er dus voor dat je je content op dit platform altijd maakt met de juiste afmetingen voor het type post dat je wilt plaatsen.

In dit blog kun je andere Instagram-formaten checken (en die van de andere online platforms): https://www.anneraaymakers.nl/de-belangrijkste-social-media-formaten-voor-2023-op-een-rijtje/

4. Gebruik aantrekkelijke elementen

Ik noemde al eerder het belang van scherpe en professionele foto’s en afbeeldingen. Daarnaast kan het gebruik van andere aantrekkelijke visuele elementen je posts nog interessanter en aansprekender maken.

Door tekst op je afbeeldingen te plaatsen, kun je belangrijke punten benadrukken of je volgers aansporen om een bepaalde actie te ondernemen.

Stickers, gifjes en andere elementen leuken je posts wat op en trekken zo gericht de aandacht van je doelgroep. Handige stickers zijn bijvoorbeeld de link-sticker of de poll-sticker. Maar ook met andere stickers of elementen kun je een post of een story echt laten opvallen.

Ninja-tip: gebruik niet te veel verschillende elementen. Kies bewust voor 1 of maximaal 2 dingen die echt iets toevoegen en houdt het daar dan bij.

5. Maak je Instagram-content in Canva

Waarom zou je als ondernemer je tijd verspillen en het wiel opnieuw moeten uitvinden als het gaat om ontwerpen voor je business?

Ik adviseer om gebruik te maken van Canva: dat is mijn absolute nummer 1 online tool waarmee ik met plezier in no-time mooie professionele content maak in mijn eigen huisstijl.

In de gratis versie zitten al ontzettend veel professionele sjablonen die je direct kunt gebruiken. Wist je trouwens dat je totaal geen ontwerpervaring nodig hebt om met Canva te werken? De tool is zo eenvoudig te gebruiken dat je snel een eenvoudig mooie ontwerpen maakt.

Je kunt hem zowel op je telefoon als op je pc gebruiken. Ik raad aan om hem op je pc te gebruiken omdat dat makkelijker werkt.

Wil je hier meer over weten? Lees ook dit blog waarin ik dieper in ga op deze geweldige online ontwerptool: https://www.anneraaymakers.nl/canva-de-meest-complete-ontwerptool-voor-ondernemers/

6. Experimenteer met verschillende typen content

Door verschillende typen content te maken en regelmatig af te wisselen, kun je je Instagram-account opvallend en interessant houden. Hoewel gewone posts vaak het meest geplaatst worden, biedt Instagram ook verschillende andere opties aan.

In Reels (= korte video’s) kun je op een dynamische manier je verhaal vertellen of interessante tips of tutorials delen. Heb je geen idee hoe je moet beginnen met Reels? Lees dan ook dit blog:

Zo maak je Instagram Reels in 6 simpele stappen

Met carrousels (= meerdere afbeeldingen in één post) kun je gericht de aandacht richten op verschillende aspecten van je product / dienst. Probeer gewoon eens verschillende typen content uit en kijk wat het beste aanslaat bij je doelgroep.

7. Maak gebruik van Instagram’s uitgebreide bewerkingsopties

Instagram biedt in de app zelf hele leuke bewerkingsopties aan om je afbeeldingen te optimaliseren. Zo kun je bijvoorbeeld de belichting aanpassen waarmee je jouw afbeeldingen nog sprekender en unieker maakt.

Verschillende lichtomstandigheden creëren verschillende stemmingen en effecten. Een voorbeeld: natuurlijk licht kan een warm en authentiek gevoel geven, terwijl gedempt licht een gevoel van mysterie met zich mee kan brengen.

Ook kun je kiezen uit allerlei contrasten en filters. Speel hiermee en kijk wat goed bij de gewenste uitstraling past. Let op dat je het redelijk uniform houdt, zodat het wel professioneel over blijft komen.

8. Houd rekening met de compositie

Een goed doordachte foto kan de aantrekkelijkheid en impact ervan flink verhogen. Gebruik bijvoorbeeld eens vaker technieken zoals de regel van derden.

Hierbij verdeel je afbeelding in drie delen (zowel horizontaal als verticaal) en plaats je de interessante dingen op de kruispunten of langs de lijnen. Dit is een eenvoudige truc, maar het maakt je afbeeldingen net iets opvallender.

Als je de volgende keer een foto maakt, probeer dan om de belangrijkste dingen op je foto (zoals een persoon, een product enz.) op één van deze kruispunten te plaatsen of langs één van de lijnen. Zo wordt je foto meteen interessanter om naar te kijken en valt hij meer op.

9. Gebruik professionele fotografie-apps

Hoewel de ingebouwde tools van Instagram handig zijn, kun je nog een stap verder gaan met professionele fotografie-apps.

Dit soort tools bieden nog net iets geavanceerdere opties voor beeldbewerking en meer flexibiliteit, waardoor je nog meer mogelijkheden hebt. Je kunt bijvoorbeeld specifieke kleurtinten aanpassen, gedetailleerde bewerkingen maken en hoogwaardige filters gebruiken.

Ik deel een paar tools met je:

Moldiv (IOS) Moldiv (Android): dit is een professionele app waarmee je alle effecten, teksten en kaders kunt bepalen om een afbeelding te maken die helemaal bij jouw bedrijf past.

PicPlayPost (IOS) PicPlayPost (Android): maak hiermee een mooie collage met een combinatie van foto’s en video’s en plaats deze direct op social media.

Photo Grid Collage maker: met deze app maakt je snel en eenvoudig een collage van je foto’s. Handig om bijvoorbeeld een impressie te geven van een bijeenkomst

VSCO Cam: deze app voorziet foto’s van een professioneel fotofilter.

10. Gebruik infographics

Infographics zijn een krachtige manier om complexe informatie te delen op een visueel aantrekkelijke manier.

Of het nu gaat om het delen van statistieken, het toelichten van een proces of het visueel inzichtelijk maken van een concept: infographics brengen je gewenste informatie of boodschap op een leuke manier duidelijk over.

Post daarom af en toe een mooie infographic om je expertise met je doelgroep te delen. Dat nodigt veel meer uit dan het lezen van een tekst bij een afbeelding op je feed.

11. Wees altijd authentiek

Authenticiteit is één van de belangrijkste dingen in de hedendaagse marketing. Mensen worden aangetrokken tot mensen (en bedrijven) die echt en betrouwbaar zijn. Probeer om die reden in je afbeeldingen zoveel mogelijk echte mensen (jijzelf!), echte emoties en echte situaties te tonen.

Deel regelmatig foto’s van jezelf, je klanten, of ‘achter de schermen’ foto’s van je bedrijf. Door lekker authentiek te zijn in al je visuele content, zorg je voor een diepere verbinding met je doelgroep. Zo maak je van volgers uiteindelijk klanten 😉

Wil je nog meer tips over het maken van content waarmee je echt opvalt?  Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/13-originele-ideeen-voor-opvallende-instagram-posts/

Ga voor pakkende teksten op Instagram

12. Gebruik duidelijke taal

Het is belangrijk dat je berichten op Instagram gemakkelijk en goed te begrijpen zijn voor je specifieke doelgroep. Vermijd daarom echt jargon, technische termen of te complexe zinnen.

Houd je taalgebruik eenvoudig, helder en direct. Als je volgers je bericht gemakkelijk kunnen lezen en direct begrijpen, is de kans groter dat ze betrokken blijven en actie ondernemen op je post.

13. Wees direct en duidelijk

In het huidige digitale tijdperk is de aandacht spanne van mensen vaak erg kort: ook op Instagram.

Daarom is het belangrijk om datgene wat je wilt delen snel en duidelijk over te brengen.  Vermijd wollige taal, lange introducties en complexe zinnen en kom gewoon snel ter zake.

Gebruik eenvoudige woorden in korte zinnen die iedereen begrijpt. Je boodschap moet de lezer ook meteen in de eerste paar regels aanspreken. Als dat zo is, nemen ze de tijd om verder te kijken en te lezen. Spreekt het ze niet meteen aan, scrollen ze verder en ben je ze kwijt …

14. Maak gebruik van een call-to-action

Een call-to-action (afgekort: CTA) is een uitnodiging of opdracht aan je volgers om in actie te komen en iets specifieks te doen. Denk aan het kopen van een product, het inschrijven voor je nieuwsbrief, het achterlaten van een reactie of het liken van je bericht.

Een goede CTA is duidelijk, direct en aantrekkelijk. Het moet voor de lezer direct duidelijk zijn wat ze moeten doen. Bijvoorbeeld: Download nu, Klik hier en bestel, Vraag je gratis exemplaar aan, Meld je hier aan voor de nieuwsbrief, enzovoorts.

15. Speel in op emoties

Emotie zijn vaak bepalend voor menselijk gedrag. Door emoties aan te spreken in je Instagram-posts, bouw je een diepere band op met je doelgroep.

Deel bijvoorbeeld een ontroerend verhaal of deel één van je successen. Deel een ervaring van een tevreden of gelukkige klant of deel jouw persoonlijke verhaal.

Emoties lokken ook vaak een reactie uit, waardoor je meer interactie krijgt op je post. Maak hier slim gebruik van door een passende CTA toe te voegen.

16. Gebruik hashtags verstandig

Hashtags zijn een manier om de content die je deelt op Instagram te categoriseren en het vindbaar te maken voor mensen die interesse hebben in dat betreffende onderwerp.

Als je hashtags structureel op de juiste manier gebruikt, vergroot het zowel je zichtbaarheid als ook je bereik op dit platform.

Zet hashtags wel doelgericht in. Het gebruik van te veel hashtags, te algemene hashtags of hashtags die niet relevant zijn voor je bericht, kan als spam worden gezien en daardoor een nadelig effect hebben op je bereik.

Kies liever voor een aantal echt relevante hashtags passend bij de content en die ook steeds weer anders zijn. Meer praktische tips over het juiste gebruik van hashtags kun je hier nalezen:

Voorkom deze 10 fouten met Instagram hashtags

17. Maak gebruik van emoji’s

Die kleine icoontjes en afbeeldingen zijn een leuke en slimme manier om je berichten persoonlijker en expressiever te maken. Ze voegen meteen een speels element toe aan je content. OOk dragen ze gericht bij aan overbrengen van gewenste emoties en intenties die al snel verloren kunnen gaan in de geschreven tekst bij je post.

Het is het belangrijk dat je emoji’s op een manier gebruikt die aansluit op datgene wat je wilt uitstralen. Ook moeten ze goed passen bij je doelgroep en uiteraard bij de betreffende content.

Ninja-tip: Te veel emoji’s kunnen onprofessioneel overkomen, kies liever voor een enkele emoji dan teveel.

18. Vraag om interactie

Het betrekken van je volgers is uiteraard cruciaal voor je succes op Instagram. Want alles draait om de interactie! Een van de beste manieren om die interactie te bevorderen, is door direct een vraag te stellen in je posts.

Dit kan zo eenvoudig zijn als vragen wat de weekendplannen zijn, hun mening vragen over een bepaald onderwerp, of hen vragen om hun favoriete product of hun persoonlijke tip over iets te delen.

Door je volgers op deze manier te betrekken, moedig je ze aan om te reageren, wat weer leidt tot meer interactie en daarmee voor meer bereik van je posts.

19. Maak gebruik van storytelling

Deel niet alleen maar tips, maar deel vaker een verhaal bij een aansprekende afbeelding. Verhalen zijn echt een krachtig hulpmiddel om mensen in de actiestand te krijgen en een emotionele verbinding te creëren. Deel bijvoorbeeld iets over hoe je product is gemaakt, de inspiratie achter je dienstverlening of deel persoonlijke anekdotes uit je dagelijks leven.

Het hoeft niet lang of complex te zijn; het belangrijkste is dat het interessant en relevant is voor je doelgroep. Deze verhalende aanpak geeft je berichten lekker veel diepgang. Je volgers leren je daarnaast op die manier steeds beter kennen.

Wil je hier meer over weten? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/van-saai-bedrijfsverhaal-naar-een-verhaal-wat-mensen-inspireert/

20. Speel in op actuele thema’s

Het integreren van actuele thema’s of trends in je Instagram posts zorgt ervoor dat je posts je volgers ook aanspreken.

Dit kan variëren van seizoensgebonden gebeurtenissen en feestdagen, tot populaire trends en actueel nieuws.

Kies voor thema’s die goed passen binnen je expertisegebied en die relevant en interessant zijn voor je doelgroep. Let wel op met te gevoelige onderwerpen: vermijd die liever.

21. Spreek de lezer persoonlijk aan

Een persoonlijke toon in je Instagram posts geeft je account een menselijk gezicht. Spreek je volgers aan alsof je een persoonlijk gesprek met ze voert.

Schrijf altijd in directe vorm en gebruik de eerste persoon. Laat daarnaast je eigen unieke persoonlijkheid goed doorschemeren in al je content. Op die manier bouw je op een goede manier aan die belangrijke (vertrouwens)band met je (potentiële) klanten.

22. Maak gebruik van quotes

Quotes kunnen inspirerend zijn. Ze benadrukken een bepaald aspect of thema, dragen een positieve boodschap uit en zullen je volgers altijd aan het denken zetten. Kies voor quotes die relevant zijn voor je vakgebied of voor specifieke boodschap die je wilt delen.

Ninja-tip: Zorg er wel voor dat je de bron van de quote er altijd bij vermeld (als die bekend is).

Wil je je zakelijke Instagramaccount echt goed inzetten? Lees dan ook dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/in-11-simpele-stappen-aan-de-slag-met-instagram-marketing/

Succes!

Speak Your Mind

*