Zet volgers om in klanten met een community: 13 slimme tips

Zet volgers om in klanten met een community 13 slimme tipsHet opzetten van een community is iets wat de afgelopen jaren steeds populairder is geworden en wat jou als ondernemer interessante kansen biedt. Deze groepen zijn echt een onderschatte functionaliteit. Het is zo veel meer dan een leuke ontmoetingsplaats voor mensen met dezelfde hobby of interesse.

Als ondernemer kun je zo (bijvoorbeeld op Facebook) een community creëren rond bepaalde producten en diensten. Of een groep gebruiken voor klantenservice, of als netwerk forum. Ook kun je jezelf in community’s van anderen profileren als expert. In dit blog deel ik tips hoe je de kracht van een online community kunt inzetten voor jouw business.

Wat is een community?

Je kunt een community zien als een online plek waar mensen met dezelfde interesse bij elkaar komen en elkaar inspireren en informeren. Je kunt er bijvoorbeeld over en weer ideeën opdoen, kennis delen, je netwerk opbouwen, naamsbekendheid creëren, relaties opbouwen en versterken of ambassadeurs ‘vinden’. Kortom: een perfecte plek dus om aanwezig te zijn met jouw kennis en expertise.

Community’s kun je zien als een win-winsituatie. De leden worden voorzien van interessante kennis die jij deelt waarmee zij hun voordeel kunnen doen. En jij als ondernemer hebt een mooie plek om jezelf te profileren als dé expert op jouw vakgebied.

Wil je starten met een community, dan bestaat de allereerste stap uit het onderzoeken waar jouw doelgroep online het meest actief is. Community’s heb je namelijk in verschillende soorten en maten en je vindt ze op verschillende online platforms. Waar je voor kiest, hangt sterk samen met de plek waar jouw ideale klanten het meest te vinden zijn.

1. Soorten community’s

Community’s heb je dus in veel verschillende varianten. Ook kun je ze op verschillende online platforms aantreffen: denk aan Facebook of LinkedIn. Deze community’s zijn vaak gratis.

Daarnaast heb je ook betaalde community’s. Denk aan varianten die gekoppeld zijn aan bepaalde trainingen of cursussen. Die vind je vaak in specifieke softwarepakketten die speciaal zijn ontworpen voor community’s, zoals Huddle.

Tenslotte kun je voor je business op twee manieren actief aan de slag met community’s:

  1. Participeer in community’s: Je kunt op zoek gaan naar de community’s waar jouw doelgroep actief is. Sluit aan bij die groepen en kijk wat er speelt. Je zult zien dat mensen veel vragen stellen in groepen. Maak hier gebruik van en beantwoord daar de vragen over onderwerpen waarin jij in bent gespecialiseerd. Daardoor val je op een bepaald moment vanzelf op en zien mensen jou als de expert op dat thema.
  2. Start een eigen community: Ben je bereid om er meer tijd in te steken? Dan kan een eigen community zeker een zinvolle investering zijn, die bijdraagt aan je zichtbaarheid en je expertstatus. Daarnaast kun je hier tussen de regels door ook vaker je eigen bedrijf promoten. Op die manier kun jij zelf alles coördineren en inhoudelijk bepalen. Dit kost je wel veel meer tijd, maar het levert je uiteindelijk ook meer op.

2. Ga goed voorbereid van start

Een goede voorbereiding is het halve werk. Denk dus na wat je graag wilt. Ga je voor actief participeren in community’s van anderen? Of wil je graag gaan voor een eigen community? Dit laatste biedt je meer kansen en mogelijkheden, maar het kost je ook meer tijd en je hebt een lange adem nodig. Hierbij is het ook belangrijk om je idee over je eigen community goed uit te werken. Wat is precies het doel? Wie is je specifieke doelgroep? Welke content ga jij delen? Blok in je agenda ook de benodigde tijd voor deze activiteiten.

Ninjatip: voordat je een community aanmaakt en mensen uitnodigt om mee te doen: onthoudt dat de community niet over jou gaat. Jij bent niet het middelpunt, maar de leden en jij zijn samen een eenheid en dus dé community. Jullie informeren en inspireren elkaar over en weer. Een community is dus geen eenrichtingsverkeer van jou over je producten of diensten.

3. Ga voor een niche: hoe specifieker, hoe beter

Ben je van plan om je eigen community te starten? Goed idee 😉 Voordat je van start gaat, is het verstandig om vooraf een klein onderzoek te doen. Onderzoek hierbij welke community’s er al zijn op jouw vakgebied. Waarin onderscheiden zij zich? Wat zijn hun specifieke thema’s?

Ga dan na of je een insteek of een niche kunt bedenken die er nog niet is of waarvan er maar een enkele is. Dit zou een mooie insteek kunnen zijn voor jouw eigen community. Want op die manier onderscheid jij je weer van de al bestaande community’s. Daarnaast herkennen mensen zich er dan sneller in op het moment dat je jouw community heel specifiek maakt.

Een voorbeeld: stel je bent yogadocent. Er zijn natuurlijk al ontelbaar veel community’s over dit thema, maar dat is geen enkel probleem. Stel een lijstje op van jouw specifieke expertise en kennis. Daar zitten vast bepaalde yoga-vormen bij. Of misschien bied jij kinderyoga aan, of yoga voor 65+. Of je biedt een combinatie aan van yoga en afvallen. Dat zijn natuurlijk prachtige specifiek niches waar je de community voor kunt starten. Ga dan op zoek in de bestaande community’s en kijk of je voor jezelf een niche voor een community kunt bedenken die er nog niet (zoveel) is.

Op basis van jouw onderzoek maakt je tenslotte de keuze voor jouw specifieke community.

4. Zorg altijd voor waardevolle content

Of je nu kiest om actief te worden in een community van iemand anders of dat je een eigen community start: zorg ervoor dat je alleen maar waardevolle content deelt. Juist daarmee val je op en blijf je hangen. Beantwoord in community’s van anderen niet steeds alle vragen die je langs ziet komen, maar pik die vragen eruit waar écht jouw expertisegebied ligt.

Stel je bent een sportcoach. Je kunt in een groep natuurlijk elke vraag over gezondheid & bewegen actief beantwoorden. Maar het is veel slimmer om je te profileren op een bepaald onderdeel. Als jouw specialiteit krachttraining is, beantwoord dan alle vragen die met dat thema samenhangen. Zo bied je echt toegevoegde waarde in de vorm van jouw kennis.

Ninjatip: als het gaat om content voor je eigen community dan is het verstandig om een content planning te maken. Plan je content een maand vooruit. Bedenk bijvoorbeeld een overkoepelend (maand)thema. Schrijf dan de content uit die je op bepaalde dagen wilt posten. Zorg dat er ook een leuke afbeelding bij komt te staan. Die maak je bijvoorbeeld eenvoudig zelf in Canva.

Ben je misschien ook nog op zoek naar tips voor content voor je online marketing? Dan is dit ook interessant: https://www.anneraaymakers.nl/maak-jouw-social-media-content-kalender-in-5-simpele-stappen/

5. Haak regelmatig in op de actualiteit

Haak in op actuele gebeurtenissen op jouw vakgebied. Actualiteit doet het altijd goed: zowel voor de leden van de groep als voor de algoritmes van het platform. Naast jouw vaste content die je in je planning hebt staan, kun je tussendoor inhaken op actuele gebeurtenissen in jouw vakgebied.

Abonneer je daarnaast ook op enkele interessante nieuwsbrieven uit jouw vakgebied. Zo blijf je op de hoogte van wat er speelt. Hierover kun je in je community ook posts plaatsen. Bijvoorbeeld om een discussie op gang te brengen. Een poll is ook een handige manier om de leden op bepaalde onderwerpen te laten reageren.

Ninjatip: Zoek bijvoorbeeld regelmatig op Google nieuws op jouw onderwerp en trefwoorden en spring in op deze actualiteiten in je content voor de community.

Facebookcommunity’s

Omdat Facebook een platform is waar community’s het bijzonder goed doen en waar ook veel mogelijk is, haak ik in dit blog wat verder in op de mogelijkheid om hier je community te starten. Een community op Facebook wordt een ‘groep’ genoemd. Een Facebookgroep is ook een mooi voorbeeld van een community van gelijkgestemde mensen die met elkaar informatie uitwisselen, netwerken en elkaar helpen. Naar mijn mening zijn groepen het leukste onderdeel van Facebook.

Lees ook zeker dit blog met diverse tips over hoe je een facebook groep inzet voor je bedrijf:https://www.anneraaymakers.nl/hoe-zet-je-een-facebookgroep-in-voor-je-bedrijf-21-tips/

6. Sluit actief aan bij groepen die voor jou interessant zijn

Ga actief op zoek naar groepen waar jij jezelf als expert kunt profileren. Op https://www.facebook.com/groups/ vind je mogelijk interessante groepen. Bovenaan deze pagina vind je ook de groepen van vrienden, lokale groepen en nieuwe groepen. Loop er eens doorheen en kijk wat voor jou interessant is.

Nog slimmer is het om gewoon op groepen te zoeken. Stel je doelgroep bestaat uit ZZP’ers. Typ dan boven in de blauwe balk in het zoekvenster ‘zzp’ in. Je ziet direct resultaat. Muis naar beneden en klik op ‘meer resultaten weergeven’ en dan op de resultaatpagina links op ‘groepen’.

Als een groep interessant is, klik je rechts op de knop ‘Lid Worden’. Vaak moet je lidmaatschap eerst goedgekeurd worden door de groepseigenaar. Kijk daarna eens rond in de groep. Lees over de vragen, verhalen en problemen van je doelgroep. En help waar je kunt, geef informatie, deel je kennis. Let op: doe dit altijd zonder opdringerig of verkoperig over te komen.

7. Start een open groep voor je expertstatus en om op de hoogte te blijven van wat er speelt bij jouw doelgroep

Naast actief te zijn in andere community’s, kun je er ook voor kiezen een eigen community te starten. Onder meer Facebook biedt je deze mogelijkheid Er zijn hier enorm veel open groepen te vinden. De succesvolste en actiefste groepen richten zich op iets heel specifieks (op een niche: zie tip 3).

Gaat het jou vooral om naamsbekendheid? Ga dan voor een open Facebookgroep. Gebruik een duidelijke groepsomschrijving om het doel en de regels van je groep te bepalen. Stel voor open groepen ook tags in, zodat je groep goed gevonden wordt en je zo meer leden aantrekt.

Bij een open groep kun je zien wie er lid is en iedereen kan bij dit type groep alle berichten zien. Alleen leden kunnen berichten plaatsen. Als een lid een bericht heeft geplaatst in een open groep, kan dit bericht ook getoond worden in het nieuwsoverzicht van vrienden die geen lid zijn.

Een groep maken op Facebook doe je hier: https://www.facebook.com/bookmarks/groups

Lees hier hoe je een Facebookgroep aanmaakt: https://www.anneraaymakers.nl/facebookgroep-maken-en-beheren-pagina/

Ninjatip: Denk ook goed na over wie er leden mag toevoegen en goedkeuren, zeker als het over een groep voor klanten gaat.

 

8. Start een geheime groep voor speciale interactie

Geheime groepen zijn fantastisch om, bijvoorbeeld voor je coaching klanten, een plek te creëren waar ze regelmatig een beroep op je kunnen doen. Het is voor jou veel rustiger als ze hun vragen stellen in de geheime Facebookgroep, want hun e-mails komen niet binnen in je overvolle inbox. Je checkt gewoon 1 keer per dag de geheime groepen en beantwoordt de vragen. Heel relaxed én het geef de klant daarnaast ook een zeer speciaal gevoel.

Ninjatip: Een geheime groep duikt niet op in het zoekresultaat op Facebook en alleen zij die door de beheerder toegevoegd worden, kunnen lid worden. Je kunt als beheerder alleen vrienden toevoegen.

9. Start een groep voor gerichte klantondersteuning

Nog maar weinig ondernemers gebruiken Facebook groepen voor klantenbinding. Dus ben je concurrenten voor en kijk eens of dit past bij jouw bedrijf. Je kunt klanten die een bepaald product aangeschaft hebben, uitnodigen voor een besloten Facebookgroep. Of denk aan deelnemers aan een event of workshop.

In deze groep kunnen ze vragen stellen en feedback te vragen. Ik maak zelf ook actief gebruik van dit type groepen voor mijn producten zoals bijvoorbeeld voor ‘365 dagen Facebooksucces’. Hierin kunnen ze mij en elkaar vragen stellen, iedereen kan elkaar helpen en het is ook nog een gezellige plek om te socializen en te netwerken.

Het doel is om een dialoog te creëren tussen jou en de klant en de klanten onderling, door hen een speciale plek te geven waar ze vragen kunnen stellen. Facebookgebruikers, die geen lid zijn, kunnen wel zien wie er lid zijn van de groep, maar ze kunnen de berichten in de groep niet zien. Zo hoeven leden zich geen zorgen te maken dat hun vraag in de groep opduikt in het nieuwsoverzicht van een vriend. Bovendien kan iemand alleen lid worden van de groep als ze uitgenodigd zijn of na goedkeuring van de beheerder. Zo houd je de groep een veilige plaats om vragen te stellen en te netwerken.

Ninjatip: gebruik een groep nooit om direct te verkopen, maar alleen om jezelf als expert te vestigen en om te netwerken met andere leden met interesse in jouw vakgebied.

In dit blog deel ik tenslotte tips met je om een groep te beheren: https://www.anneraaymakers.nl/tips-trucs-voor-het-beheren-van-een-facebookgroep/

Handig om te weten

10. Stel groepsregels op

Mensen vinden het fijn om duidelijkheid te hebben. Jouw community moet geen reclamezuil worden. Door regels op te stellen, weet iedereen precies waar hij aan toe is en wat ze inhoudelijk mogen verwachten van de community.

Op basis van die regels kun je jouw eigen community ‘schoon’ houden en eventuele zaken die er niet thuis horen, zelf verwijderen. Voor wat inspiratie kun je de groepsregels van andere groepen erop naslaan.

Ninjatip: Stel degene die iets heeft gepost dat niet strookt met de groepsregels hiervan wel even netjes op de hoogte. Geef aan dat het bericht is verwijderd en wijs degene op de regel die erbij hoort.

11. Zet community’s in ter inspiratie voor jouw content

In community’s gaat het vaak over een bepaald onderwerp. Naast dat jij jezelf kunt profileren in die groepen, kun je de community’s van anderen ook inzetten als grote inspiratiebron voor jouw eigen content.

Als leden vragen hebben over iets, dan stellen ze hun vragen in die community’s. Bekijk de content ook eens van de andere kant en haal er zo veel inspiratie uit voor jouw eigen content. Niet alleen voor in community’s, maar voor al jouw content. Denk aan blogs, E-books, FAQ’s of de inhoud van je nieuwsbrieven.

Want dít is interessante informatie waar de mensen uit jouw doelgroep vast ook op zitten te wachten. Bekijk welke vragen (vaker) worden gesteld, welke problemen regelmatig worden aangekaart. Ga zo na wat je doelgroep bezig houdt en wat ze nodig hebben. Maak een lijst met onderwerpen. Zo weet je zeker dat je content gaan schrijven waar je doelgroep iets aan heeft.

12. Promoot jouw events met mate

Promoot je evenementen. Geef je binnenkort een webinar of het je een interessante Q&A? En wil je iets hierover posten in een andere groep? Lees dan eerst de regels van die groep goed na en kijk of dat is toegestaan. Niet alles kan zomaar in elke groep. Veel groepen staan ‘reclame’ niet toe.

Maar er zijn tegenwoordig ook verschillende groepen waarin je je aanbod juist wel mag posten. Of dat er bepaalde momenten zijn waarop dat mag: een voorbeeld is de veelgebruikte ‘Deel Dinsdag’.

In jouw eigen community kun je natuurlijk wel je eigen events posten wanneer jij dat wilt. Doe dit echter met mate. Echt voortdurend en rechtstreeks promoten en verkopen is ‘not done’ in een community.

13. Ga ook eens van online naar offline

Vaak worden social media als een doel gezien, maar eigenlijk is het niets meer of minder dan een doorgeefluik voor informatie en een plek om te netwerken. Je zet het in voor jouw online marketing. Onthoudt dat een goede community floreert door de onderlinge contacten en het netwerk dat zo op een natuurlijke manier wordt opgebouwd.

Bekijk daarom ook eens de mogelijkheden van offline events of bijeenkomsten van jouw community. Naast dat dit persoonlijker is, is het ook leuk en gezellig om elkaar persoonlijk te ontmoeten. Je hoeft hierbij niet alles zelf te regelen. Stel je hebt een community opgezet die landelijk actief is. Je kunt de leden vragen om zelf regionale bijeenkomsten te organiseren. Jij (als expert) kunt dan steeds een event bezoeken. Dat is een mooie manier om jezelf in de kijker te zetten.

En … gaat het al kriebelen en wil je community’s actief inzetten? Zet dan vandaag de eerste stap met deze tips. Succes!

Speak Your Mind

*

Pin It on Pinterest