Als zelfstandig ondernemer heb je elke dag weer de uitdaging om je te onderscheiden van je concullega’s. Hoe doe je dat nu eigenlijk precies, je van hen onderscheiden? Dat kan door het inzetten van emotiemarketing. Dit is geen nieuwe trend, maar een belangrijke strategie die je veel kan brengen. In dit blog leg ik uit wat emotiemarketing precies is en waarom het onmisbaar is in jouw communicatie. Ook deel ik praktische tips, zodat je emotiemarketing meteen succesvol kunt inzetten.
Wat is emotiemarketing?
Emotiemarketing creëert een diepgaande band tussen jou, je bedrijf en je (potentiële) klanten. Het gaat hierbij absoluut niet om de specificaties van je product of dienst. Waar het wel om gaat, is het raken van het hart en de ziel van je doelgroep.
Je kunt emotiemarketing omschrijven als het op emotioneel niveau verbinden met je doelgroep. Hierbij zet je slim in op hun gevoelens, hun waarden en persoonlijke ervaringen.
In al je (online) communicatie en strategieën zet je bewust bepaalde emoties en overtuigingen in, die goed aansluiten bij je doelgroep. Dat kan op allerlei manieren. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde woorden of zinnen die je kunt inzetten. Ik heb hier een ander blog over geschreven: https://www.anneraaymakers.nl/speel-slim-in-op-emoties-met-winstwoorden/
Hiermee bouw je een sterkere en meer emotioneel geladen band met ze op. Onthoud dat het in je communicatie niet alleen gaat om het verkopen van je product / dienst. Nee … in je content moet je juist een verhaal delen dat aansluit bij het leven, de wensen, de problemen en de algemene visie van je potentiële klant.
Hiervoor is het uiteraard nodig dat je de psychologische factoren begrijpt die de aankoopbeslissingen van je doelgroep beïnvloeden. Denk aan aspecten als veiligheid, vertrouwen, plezier, kwaliteit etc. Vergeet ook nostalgie niet! Op die manier zorg je ervoor dat er bepaalde gevoelens worden aangeraakt bij je potentiële doelgroep.
Waarom is emotiemarketing zo belangrijk?
Feit is dat emoties ons meer leiden dan dat we zelf vaak denken; zeker bij het nemen van aankoopbeslissingen. Door het inzetten van emotiemarketing creëer je juist die speciale connectie die zorgt voor die bijzondere klik met je doelgroep.
Wist je dat die emotionele betrokkenheid vaak de doorslaggevende factor is, die iemand ertoe beweegt om juist voor jouw product of dienst te kiezen? Hierbij gaat het niet alleen om het opwekken van positieve gevoelens. Het gaat ook om het opbouwen van vertrouwen en het creëren van een sterk gevoel van verbondenheid met je bedrijf, product of dienst.
Het zijn ook emoties die bepalen in welke mate klanten zich bepaalde ervaringen herinneren. Dit is van groot belang voor mond-tot-mondreclame.
Een voorbeeld:
Stel dat je een gezellige koffiezaak runt. Als je aan de slag gaat met emotiemarketing, verkoop je niet alleen die lekkere koffie. Je verkoopt juist een fijne ervaring, een gevoel van warmte, sfeer, samenzijn en gezelligheid.
Als tevreden klanten zich verbonden voelen met die fijne sfeer die jouw koffiezaak uitstraalt, dan komen ze terug. En ze gaan je ook aanbevelen bij vrienden en kennissen en vertellen hoe gezellig je in jouw koffiezaak kunt zitten.
Hier zit nu juist die kracht van emotiemarketing: tevreden klanten worden loyale fans die jouw merk verder promoten.
Nu je weet hoe belangrijk emotiemarketing is voor jouw bedrijf, deel ik nog een aantal praktische tips, waar je meteen mee aan de slag kunt.
1. Betrek je doelgroep actief
Vaak wordt bij marketing gedacht aan ‘zenden’. Bij emotiemarketing is het – net als bij andere vormen van marketing – heel belangrijk dat je je doelgroep in actie zet. Ga het gesprek aan met ze. Of nodig ze proactief uit om hun mening te geven, hun ideeën te delen enzovoort.
We nemen als voorbeeld een ambachtelijke bakkerij. Stel je wilt een nieuw soort gebakje verkopen. Het gebakje is al bedacht, je hebt er alleen nog geen naam voor. Maak hier een prijsvraag van. Op die manier betrek je jouw doelgroep bij het ontwikkelingsproces van dit product.
Je doelgroep kan deel uitmaken van het creatieve proces. Waardoor ze zich nog nauwer verbonden voelen met jou en je bedrijf.
Naast dat je je nieuwe gebakje onder de aandacht brengt, laat je ook merken dat je echt luistert en het waardeert als je doelgroep met je meedenkt. Kies er dus vaker voor, om je doelgroep proactief te betrekken via social media.
2. Gebruik de kracht van beeld
In emotiemarketing speelt beeldmateriaal – naast de impact van woorden – ook een cruciale rol. Want mooie afbeeldingen, pakkende video’s en mooie vormgegeven ontwerpen kunnen emoties nu eenmaal krachtiger overbrengen dan alleen maar woorden.
Dit komt doordat ons brein visuele informatie sneller verwerkt en beter onthoudt dan tekst. Maak daarom gebruik van slim gekozen beeldmateriaal. Zorg dat de afbeelding direct een emotionele respons opwekt bij je doelgroep. Door zo je verhaal te vertellen, laat je een blijvende positieve indruk achter bij je doelgroep.
Nog een voorbeeld:
Stel je hebt een online kledingwinkel. Het is verstandig om niet alleen mooie foto’s van je kledingstukken te tonen, maar ze juist in een bepaalde sfeer te plaatsen die de leefstijl, de waarden, de normen, de wensen en verlangens van je doelgroep weerspiegelen. Daarmee creëer je die gewenste emotionele connectie.
3. Deel persoonlijke aansprekende verhalen
In de wereld van emotiemarketing is authenticiteit echt alles. Alles wat je deelt in je communicatie naar buiten, moet geloofwaardig en oprecht zijn. Als dit niet zo is, wordt er snel doorheen geprikt.
Neem nog even die ambachtelijke bakkerij. Je maakt gebruik van lokale ingrediënten en gebruik traditionele bakmethodes. Deel dan juist dit deze onderwerpen vanuit je eigen beleving.
Deel op social media hoe jij je brood en gebak met liefde met de hand bereidt, met een heerlijk muziekje op de achtergrond. Deel het verhaal waarom je specifiek voor die lokale leveranciers kiest en wat de impact daarvan is op de kwaliteit, maar ook zeker de smaak ervan.
Door dit verhaal voelen klanten zich meteen meer verbonden met jou en je product. Ook dat kijkje achter de schermen geeft ze een authentieke inkijk in jouw bedrijf.
4. Creëer exclusieve ervaringen
Mensen houden ervan het gevoel te hebben dat ze deel uitmaken van iets speciaals. Dit gevoel van exclusiviteit creëert een sterke emotionele connectie met jou en je bedrijf.
Geef vaste klanten bijvoorbeeld een bijzonder extraatje of een verrassende korting. Of geef ze exclusieve toegang tot bepaalde producten of diensten. Bied ze exclusieve producten aan of nodig ze uit voor privé-evenementen. Zo geef je ze niet alleen iets unieks, maar je laat ook zien dat je hun loyaliteit waardeert.
Vergeet niet om deze exclusieve ervaringen van je klanten ook weer te delen via je social media. Zo zien en ervaren anderen ook dit gevoel van exclusiviteit en privilege. Vraag of klanten een testimonial willen geven van deze exclusieve voordelen. Hiermee wakkeren ze de wens bij anderen aan, om ook deel uit te maken van deze exclusieve groep.
5. Toon maatschappelijke betrokkenheid
Vandaag de dag is maatschappelijke betrokkenheid een thema dat ook belangrijk is voor jou als ondernemer. Als je bijdraagt aan initiatieven die een positieve impact hebben op de maatschappij of het milieu, speel je daarmee ook gericht in op de emoties van je doelgroep. Zeker als het initiatieven zijn die ze een warm hart toedragen.
Verbind je aan dit soort projecten en deel je verhaal hierover. Wat doet het met de mensen en wat doet het met jou? Het delen van content over je bijdrage aan dit soort initiatieven draagt positief bij aan de band die je met je doelgroep hebt.
Een voorbeeld:
Je hebt een winkel met originele en verrassende cadeaus. Kies er bewust voor om producten te verkopen die lokaal en duurzaam geproduceerd zijn. Of kies een goed doel uit en doneer een deel van de inkomsten aan dat doel. Denk aan de voedselbank. Naast dat je je toewijding toont, versterk je ook meteen de lokale economie.
Een ander idee is het organiseren van evenementen of workshops die gericht zijn op bewustwording en educatie over relevante maatschappelijke onderwerpen. Stel je runt een café: organiseer dan bijvoorbeeld bijeenkomsten waar lokale experts op het gebied van duurzaamheid presentaties geven met tips over duurzaam leven.
Het mooie is dat ze jou niet alleen zien als aanbieder van producten of diensten, maar als een belangrijke speler in hun gemeenschap die bijdraagt aan positieve verandering.
Let wel op dat je maatschappelijke betrokkenheid authentiek is en nauw aansluit bij de kernwaarden van je bedrijf. Klanten zijn nu eenmaal slim en herkennen snel als je ‘maatschappelijke betrokkenheid’ gebruikt als een marketingtruc. Voorkom dat.
6. Maak de klantbeleving persoonlijk en uniek
Tegenwoordig wordt de consument overspoeld met aanbiedingen en kortingen. Door gebruik te maken van personalisatie kun je je hierin meer onderscheiden. Denk hierbij aan het personaliseren van je e-mails of andere 1 op1 communicatie online.
Een voorbeeld:
Stel je hebt een sportschool. Je kunt gepersonaliseerde trainingsprogramma’s of voedingsadviezen aanbieden gericht op individuele doelen en voorkeuren van je leden. Zo toon je aan dat je niet alleen aandacht hebt voor hun unieke behoeftes, maar je bouwt hiermee meteen aan de vertrouwensrelatie. Zo ga je voor een hogere klanttevredenheid en daarmee steeds meer klanten.
Wees wel altijd duidelijk over hoe je klantgegevens verzameld en gebruikt. Bied altijd een mogelijkheid om de voorkeur aan te passen of om uit te schrijven voor je nieuwsbrief.
Door je klant persoonlijk aan te spreken, laat je zien dat je ze waardeert als een uniek individu. Hiermee vergroot je de emotionele verbinding, wat weer zorgt voor meer klantloyaliteit, daarmee meer mond-tot-mondreclame en tenslotte meer klanten. Succes met het inzetten van emotiemarketing!
Speak Your Mind