Moet je als ZZP-er een social media plan hebben?

social_media_planHeb jij een social media plan of strategie? Ik denk dat je als ondernemer echt geen uitgebreid social media- marketing- of communicatieplan hoeft te hebben, maar enige structuur en planning is aan te raden. Social Media activiteiten stranden vaak om dezelfde reden als goede voornemens aan het begin van het jaar mislukken; het is een goed idee, maar er is geen structuur of verplichting. Vervolgens zijn er ook nog niet onmiddellijk resultaten of het blijkt toch moeilijker dan gedacht en hup daar ga je met je goede voornemens.

Je bent niet de enige, gelukkig, en ik ga je helpen met 7 tips voor een eenvoudig ZZP social media plan. Sommige tips zijn ook handig voor grote en kleine bedrijven ;-).

1. Bepaal je doelstelling
‘Iets met social media gaan doen’ omdat ‘het moet’ of  ‘omdat iedereen het doet’ ga je niet volhouden. Bepaal eenvoudige doelen. Wil je meer bereik, zichtbaarheid, meer verkopen, meer fans, beter/ander imago? Stel jezelf bijvoorbeeld ten doel aan het einde van het jaar 400 Twittervolgers te hebben. Of 150 likes. Zorg dat je doelen specifiek, haalbaar, meetbaar en tijdgebonden zijn.

2. Ga er echt voor
Ga er voor en hou vol, ook als het even niet opschiet. Niemand krijgt 100 volgers, connecties of ‘vrienden’ in één dag. Het zou jammer zijn als je nu enthousiast berichten gaat plaatsen, blogartikelen gaat schrijven, mensen gaat volgen en nieuwe connecties gaat uitnodigen om over 2 maanden moedeloos te stoppen. Neem je zelf voor om ook door te gaan als je verveeld raakt, als het niet direct iets oplevert en  als je even geen reacties krijgt.

3. Doe wat bij jou en je onderneming past
Het heeft geen zin veel tijd op Facebook  door te brengen als jouw doelgroep daar helemaal niet zit. Doe dus onderzoek naar waar je (toekomstige) klanten zijn. Het is handig  te beginnen waar je al zichtbaar bent of snel zichtbaar zult zijn.  Een snelle enquête in je klantenkring kan uitwijzen welke media je klanten al gebruiken. Concentreer je op die media. Beter één ding goed doen, dan 5 dingen half.

4. Bepaal je verhaal
Bepaal wat jouw verhaal is. Story telling is alles. Het brengt een rode draad aan in je aanwezigheid op social media. In je Twitterbio, je LinkedIn profiel, je Facebookupdates, je Pinterestboards. Mensen gaan jou en je verhaal herkennen. Met een verhaal schets je beelden in de hoofden van de mensen en daar kun je steeds op voortborduren. Een goed verhaal is jaren houdbaar.

5. Plan onderhoud
Plan een half uur tot een uur per dag voor social media activiteiten. Maak een eenvoudige marketingkalender waarin je onderwerpen, promoties en prijsvragen plant. Houd daarbij rekening met seizoenen, feestdagen, events, actualiteiten, 5-jarig bestaan, vakantie enz enz. Post op social media over deze onderwerpen, afgewisseld met nieuws uit je vakgebied, acties, prijsvragen, conversatie en promotie. Afwisseling en regelmaat is belangrijk. Conversatie is nog belangrijker.

6. Vind en volg 
Vind volgers op social media die in je doelgroep passen. Op search.twitter.com kun je advanced zoeken op onderwerpen, locatie en bio informatie. Op LinkedIn vind je mogelijke nieuwe connecties in groepen, in het netwerk van je connecties en in ‘mensen die u misschien kent’. Op Facebook zijn vrienden van vrienden mogelijk nieuwe ‘vrienden’ en natuurlijk de likers van je pagina. Volg hen die reageren op je blog en zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Heet hen welkom, volg terug en begin een gesprek.

7. Meet op gezette tijden
Return on Investment meten van Social Media is eigenlijk niet mogelijk. Er zijn geen formules die je los kunt laten op het aantal volgers, verkopen, of websitebezoekers. Op Facebook kun je in je statistieken een stijging waarnemen in het aantal likes en in zichtbaarheid. In Google analytics kun je zien van welke media je bezoekers komen en het aantal reacties op je blog en je Facebookpagina zegt meer dan likes of bezoekersaantallen. Maar meet wat je meten kunt en als het niet stijgt, doe je iets niet goed. Herzie je plan of besteed er meer aandacht aan. Wat op de lange termijn niks oplevert moet je misschien los laten.

 

Reacties

  1. Dank voor het delen Anne! Klopt wat je vertelt. Maar alles heeft natuurlijk wel met discipline te maken.

  2. Beste Anne,

    Ik ben het niet eens met jouw conclusie. De stappen die jij opnoemt, zijn dezelfde stappen die je doorloopt voor het opstellen van een strategie. Wil je goed aan de slag, zul je er goed overna moeten denken. Verkeerd gebruik van social media kan ook voor een zzp’er verkeerd uitpakken. Social media is een communicatiemiddel en die moet passen binnen de gehele communicatiemix.

    Ja, een zzp ‘er moet een plan en een strategie hebben. Deze is alleen niet zo uitgebreid of complex als die van een multinational.

    Groet,
    Yvonne van Loon

    • anneraaymakers zegt:

      Volgens mij zijn we het dan wel eens!

      • In de intro lees ik dat een plan/strategie niet nodig is. Alleen structuur en planning. Als je vervolgens doorleest, doorloop je wel de stappen van een strategie. Dus je maakt uiteindelijk wel een strategie. Dan klopt de conclusie in de intro niet met de rest.

        Gelukkig zijn we het eens dat een plan nodig is. Ik zie nog te veel dat ondernemers zonder plan aan de slag gaan. Zonde.

        • anneraaymakers zegt:

          ‘Ik denk dat je als ZZP-er echt geen uitgebreid social media- marketing- of communicatieplan hoeft te hebben, maar enige structuur en planning is aan te raden’.

Laat wat van je horen

*