Top 10 meest effectieve social media tips & tricks

Top-10-meest-effectieve-social-media-tips-tricksJe kent het wel: als ondernemer zie je regelmatig tips langskomen die je kunt inzetten voor je social media. Vaak zijn dat zoveel tips, dat je door de bomen het bos niet meer ziet en daardoor misschien niet in de actiestand komt. Social media op de juiste manier inzetten gaat niet om kwantiteit, maar om kwaliteit. In dit blog deel ik 10 effectieve social media tips & tricks die je moet kennen om je social media goed in te zetten voor optimale zichtbaarheid van jouw bedrijf.

1. Breng focus aan

Als je in het wilde weg schiet, dan raak je niets. Dat geldt ook online. De social media barsten uit hun voegen van de posts en bijdragen. Hoe drukker het wordt, hoe lastiger het natuurlijk is om gevonden en gezien te worden. Om ervoor te zorgen dat je toch jouw ideale klanten kunt bereiken, moet je alles van ze weten.

Dat kan bijvoorbeeld met personamarketing. Dat is marketing gericht op een of meerdere specifieke personen in je publiek. Daarvoor creëer je een fictieve persoon op papier (of je computer) en brengt deze als het ware ‘tot leven’. Je bent daarbij heel specifiek in de beschrijving van deze persoon, je ideale klant.

Op die manier leer je deze fictieve persoon zo goed kennen, dat je precies weet wat degene nodig heeft, naar verlangt, wil lezen, wil kopen, wil leren, welke problemen hij/zij heeft, welke vragen er spelen etc.

Wil je meer weten over hoe je jouw ideale klant goed in beeld krijgt? Lees dan dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/meer-klanten-krijgen-in-4-stappen-je-ideale-klant-in-beeld/

Naast de doelgroep waarop je je richt, is ook het onderwerp waarover je post belangrijk. Kies daarbij het liefste een niche binnen je vakgebied waarover je vaak je expertise deelt. Het is niet verstandig om het over van alles te hebben door breed in te zetten. Houd het klein en ga voor die niche.

Heb je je niche nog niet helder? Of wil je je bestaande niche verfijnen? Geef dan antwoord op de volgende vragen:

  • Over welke onderwerpen ben ik gepassioneerd?
  • Op welke (vak)gebieden zie ik mezelf als een expert?
  • Welke vragen (binnen mijn vakgebied) worden vaak aan mij gesteld?

Ninjatip: hoe specifieker je niche, hoe eerder jouw doelgroep zich herkent in jouw posts en bijdragen. Daarnaast onderscheid je je zo meer van je concurrentie.

2. Alles draait om timing

Wanneer kun je het beste een post of bijdrage plaatsen? Eigenlijk is het antwoord op deze vraag voor iedereen weer anders. Belangrijk is in ieder geval dat je de posts niet zomaar online zet, maar dat je dat gericht op bepaalde momenten doet waarover nagedacht is.

Het is een kwestie van zelf onderzoeken wanneer jouw doelgroep online is. Verplaats je ook hier weer in jouw fans en volgers. Hoe ziet hun dagritme er ongeveer uit? Neem als referentie weer het persona dat jij gecreëerd hebt (zie tip 1). Hoe laat staat je persona op? Werkt je persona op kantoor of thuis? Hoe gaat je persona naar haar werk? Heeft jouw persona kinderen? Op welke tijdstippen zijn ze waarschijnlijk online?

Ga dan na wanneer je posts de meeste views en interactie krijgen. Test dat een periode lang uit. Publiceer je content eens op verschillende dagen en tijdstippen (ochtend of avond). Vergelijk de resultaten van je onderzoekje en trek daar vervolgens je conclusies uit.

Verschillende sociale platforms worden ook op verschillende momenten veel bezocht. Er is natuurlijk wel wat onderzoek gedaan naar de beste momenten om te posten. Daaruit blijkt dat je op LinkedIn bijvoorbeeld het beste op donderdag een bericht kunt plaatsen. Tussen 7.00 en 8.00 uur in de ochtend of tussen 17.00 en 18.00 uur in de avond zijn de beste tijden. Maandag en vrijdag schijnen relatief minder handig te zijn.

Facebook heeft een piek rond 9 uur en eentje rond tien uur in de avond. In de winter is dat iets vroeger op de avond.

Tenslotte kun je ook de statistieken analyseren. Daar haal je belangrijke informatie uit, zoals over de tijdstippen waarop je posts zijn bekeken. In dit blog vind je alles over de statistieken van Facebook, LinkedIn, Instagram en Pinterest: https://www.anneraaymakers.nl/optimaliseer-eenvoudig-je-social-media-strategie-voor-2020/

Wil je elke dag social media tips voor Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn en zelfs je blo en nieuwsbrief? Doe dan mee mee 365 Dagen Social Media Succes: https://www.fanfactor.nl/cursussen/365-dagen-social-media-succes/

3. Wissel de vorm van je content af

Posts bestaan vaak grotendeels uit tekst en een afbeelding. Maar wist je dat er zoveel meer mogelijk is? Bekijk voor inspiratie om je Facebook content afwisselend te houden bijvoorbeeld eens dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/50-tips-voor-content-op-facebook/

Benut de verschillende vormen om jouw content voor iedereen zo aantrekkelijk mogelijk te maken. De één kijkt bij voorkeur video’s, de ander leest liever en weer iemand anders wil bijvoorbeeld graag luisteren naar jouw verhaal in een podcast.

Ik haak hier nog even in op video’s. Want video’s inzetten is een gouden zet op social media. Ze zeggen ook wel: content is king en video is queen. Want beeld en geluid zorgen ervoor dat je volop de aandacht trekt. Zorg voor content die jouw doelgroep prikkelt.

Of – nog beter – ga voor live video’s: die zorgen voor veel meer interactie dan gewone video’s. Dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Beantwoord bijvoorbeeld een veel gestelde vraag in een live video. Je kunt een reeks maken van enkele vragen en elke dag een vraag beantwoorden in een live video. Simpel, maar effectief.

Let trouwens op het gebruik van links in je posts. De social media platforms willen bij voorkeur dat de gebruiker zo lang mogelijk op het platform actief blijft. Met een link in de post is de gebruiker mogelijk zo weer weg. Plaats dus niet te vaak links in je posts.

Ninjatip: Ga bij voorkeur voor ondertiteling van je video’s. Het is voor de kijker niet altijd mogelijk of wenselijk om het geluid van de video aan te zetten. Zorg er dus voor dat jouw video ook op mute goed te volgen is.

4. De titel is goud

De titel van je post of van je blog is erg belangrijk. In één oogopslag besluit de lezer op basis daarvan of hij verder wil lezen of niet. Maak daarom gebruik van powerwoorden in de titel. Die trekken de aandacht waardoor de lezer ‘blijft hangen’ en nieuwsgierig wordt. Dat is precies wat we graag willen.

Powerwoorden komen vaak een beetje overdreven op jezelf over, maar ze werken wel. Zet ze dus in. Neem bijvoorbeeld deze titel: ‘7 gratis blogtools die je absoluut geprobeerd moet hebben’. Je raadt de powerwoorden in deze titel al. ‘Gratis’ en ‘absoluut’ en inderdaad, ‘moet’.

De woorden in het voorbeeld werken als volgt:

  • persoonlijk: (die je absoluut …).
  • beslist: (‘geprobeerd moet hebben’). Jij bent overtuigd.
  • emotioneel: absoluut.
  • krachtig: Gratis.

Zorg ervoor dat elke titel die je per direct publiceert, minimaal één krachtig woord of zinsdeel bevat. Tenslotte is het slim om een goed kernwoord in de titel op te nemen, waarop door je doelgroep gezocht wordt.

Ninjatip: Het is slim als je je blogartikel in alinea’s schrijft met boven elke alinea een kopje. Hierin komen de powerwoorden van de volgende alinea te staan. Dat werkt goed, omdat lezers je artikel altijd onbewust scannen. Zo vallen die kopjes goed op en is de tekst gemakkelijk te lezen.

Wil je nog meer weten over blogonderwerpen en goede blogtitels? Bekijk dan eens dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/hoe-kies-je-een-blogonderwerp-15-verrassende-tips/

5. Zet exclusiviteit gericht in

Exclusiviteit (of schaarste) is een hele krachtige marketingtruc. Dit principe werkt als een trein. Plaats maar eens een teller bij je aanbod die aftelt. Schaarste wakkert namelijk de bekende fear of missing out (ofwel: FOMO) aan. Dat is het feit dat je spijt kunt krijgen van iets wat je niet (snel genoeg) hebt gedaan. Winkels maken er dag in, dag uit gebruik van. Want mensen gaan inslaan zodra er (voor hun gevoel) een tekort dreigt. Denk maar aan de recentelijke gebeurtenissen rondom wc-papier in verband met Corona 😉

Je kunt die schaarste al creëren met woorden in je tekst of op je afbeelding die exclusiviteit voor een bepaalde groep mensen weergeeft. Denk bijvoorbeeld aan het volgende:

  • Slechts een beperkt aantal plaatsen beschikbaar.
  • Exclusieve toegang.
  • Pre-order.
  • Alleen voor leden.

Door alleen een bepaalde groep ergens toegang tot te geven, voelt deze groep zich bevoorrecht. Datzelfde geldt ook voor kortingen, evenementen of producten die exclusief voor een bepaalde doelgroep beschikbaar worden gesteld. Het mooie is dat personen uit deze groep die exclusiviteit onbewust associëren met een positief gevoel over jou en je business.

Ook voor het promoten van je product/dienst kun je schaarste inzetten. Stel je geeft binnenkort een training. Door aan te geven dat er nog maar 7 plaatsen beschikbaar zijn (van de 25), creëer je schaarste. Mensen gaan zich nu eerder inschrijven dan dat ze zouden doen als dit er niet bij stond.

Ook kun je speciale woorden gebruiken bij je actie of aanbod. Dat zijn woorden die een gevoel van schaarste oproepen: denk aan ‘limited edition’, ‘eenmalig aanbod’ of ‘slechts 1 dag geldig’. Kortingen doen het tenslotte ook altijd goed, zolang ze voor een bepaalde periode geldig zijn. Let daarop en vermeld dit duidelijk. Maak optimaal gebruik van deze handige en simpele marketingtruc op social media.

Wil je nog meer inspiratie op het vlak van marketing (zeker in deze Coronatijden)? Neem een kijkje op dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/wat-het-coronavirus-ons-leert-over-marketing/

6. Maak dankbaar en slim gebruik van inhaakmomenten

Inhaakmomenten zijn dagen waarop jij als ondernemer kunt inspringen. Een hele bekende is natuurlijk Black Friday, of denk aan de gebruikelijke feestdagen. Wist je dat er nog ontelbaar veel andere opties zijn waarop je als ondernemer kunt inhaken?

Inhaken op de actualiteit is een geweldig slimme manier om te werken aan je online zichtbaarheid. Inhaakmomenten zijn sowieso al handig om je inspiratie te geven waarover je een post kunt plaatsen. Daarnaast hebben actuele onderwerpen vaak een hoger bereik. Social media — zoals Facebook — geven vaak voorrang aan persoonlijke posts met actuele inhoud.

Het vraagt in het begin wel enige creativiteit, maar je kunt vast wel een haakje vinden bij bepaalde dagen waarop jij vanuit je business kunt gaan inhaken. Vaak is er wel een draai aan te geven.

Ninjatip: maak gebruik van een social media content kalender. Dat is een document waarin je zelf kunt bijhouden welke content je waar en op welke dag gaat delen. Deze kalender helpt je om consequent op alle gewenste online platforms te posten. Dat doe je door de inhoud vooraf te bepalen en vast te leggen.

Wil je een social media content kalender die al kant en klaar is? Kijk dan hier: https://www.fanfactor.nl/de-social-media-kalender/

7. Spreid je kansen en zet in op meerdere social media kanalen

Inmiddels zijn er veel verschillende social media platforms waarop je kunt werken aan je zichtbaarheid bij jouw ideale klant. Denk aan Facebook, LinkedIn, Instagram en Pinterest. Zelfs TikTok wordt al zakelijk ingezet.

Vaak is jouw ideale doelgroep op meerdere platforms te vinden. Zorg dat jij daar ook vindbaar bent en regelmatig post. Sommige ondernemers zitten alleen op LinkedIn, omdat volgens hen daar de doelgroep zit.

Neem bijvoorbeeld HR-managers. Die vind je inderdaad op LinkedIn. Maar: in hun vrije tijd zitten ze misschien ook op veel en vaak op Pinterest voor hun hobby. Of op Facebook voor de sociale contacten of Instagram voor de inspiratie. Als ze daar dan interessante info tegenkomen voor hun werk, trekt dat zeker ook gewoon hun aandacht (ook al is het buiten werktijd).

Spreid je kansen en ga voor optimale zichtbaarheid door je te profileren op verschillende platforms. Het kost je meer tijd, maar als je het goed doet, levert het je ook zeker iets op.

Daarnaast is het niet ondenkbaar dat op een bepaald moment een social platform ook weer kan verdwijnen. Denk aan MySpace of Hyves. Die waren succesvol, maar zijn er uiteindelijk ook mee gestopt. Dat is nog een reden om je activiteiten op social media platforms te verspreiden.

8. Interactie is het sleutelwoord

Met interactie betrek je je fans/volgers bij je bedrijf en dat is natuurlijk wat je graag wilt. Wat je ook in je post plaatst; geef mensen altijd de mogelijkheid om daarop te reageren. Er zijn veel manieren om interactie te genereren. Dat kan al op een eenvoudige manier door het stellen van een vraag. Doe je dit niet in je post, dan ontneem je je fans/volgers als het ware de mogelijkheid om te reageren.

Probeer de vraag die je stelt wel laagdrempelig te houden. In de regel geldt dat op gemakkelijke vragen altijd meer wordt gereageerd dan op moeilijke vragen:

  • Wie geeft jou inspiratie?
  • Wat ga jij dit weekend doen?
  • Met wie zou jij het liefste …

Een dilemma voorleggen werkt ook altijd erg goed. Dat kan een dilemma van jezelf zijn. Of een dilemma waarmee een van je klanten of je medewerkers worstelt. Bijvoorbeeld: welke kleur, welke slagzin of welke locatie. Als je fysieke producten hebt, is het leuk om foto’s van de producten te tonen.

Vraag gewoon om een like of reactie. Voor sommigen kan het soms nog wel een drempel zijn om te vragen om een like of een reactie. Dat wordt dan ervaren als een beetje schreeuwerig en opdringerig. Mijn ervaring is, dat berichten waarin nadrukkelijk wordt gevraagd om een like of een reactie, veel hogere betrokkenheid hebben dan vergelijkbare posts waarin dat niet gebeurt.

Tot slot een type bericht waar je ook leuke posts mee kunt maken: de ‘Vul in op de stippellijn’-post. Hierbij begin je een zin die je eindigt met een open gedeelte. Vervolgens vraag je je fans om deze zin af te maken. Ze voelen zich gehoord en betrokken.

  • Mijn favoriete soep is …….
  • Ik hou van de zomer, omdat ……
  • Mijn favoriete ontspanningsmoment is ….
  • Het eerste wat ik dit weekend in de tuin ga doen is ……

Reacties gegarandeerd!

Deze tip werkt vooral goed op Facebook en Instagram. Wil je meer tips over hoe je jouw Facebook optimaal gebruikt voor je zichtbaarheid? Lees dan dit blog: https://www.anneraaymakers.nl/10-facebook-marketingmissers-die-je-klanten-kosten/

9. Jij bent je bedrijf

Mensen doen zaken met mensen. Alles wat jij doet (of juist niet doet), zegt of schrijft, heeft invloed op jouw publiek. Jouw publiek gaat jou, je bedrijf, je product, je merk leuk vinden als je persoonlijk bent en jezelf bent.

Jij bent zelf ook een merk. Dat geldt trouwens ook voor een bedrijf met meerdere medewerkers en zelfs voor een groot bedrijf. Want een bedrijf heeft ook karakter. Denk maar aan HEMA of Coca Cola.

Dus: jouw marketing valt of staat met … jou! Jij bent erg belangrijk in jouw marketing. Dus blijf authentiek en wees je zelf. Op social media wordt het erg gewaardeerd als mensen zichzelf zijn. Als ze (persoonlijk en zakelijk) lief en leed delen. Want hoe persoonlijker je bent in je posts, hoe meer reacties, vind-ik-leuks en shares je gaat krijgen.

Volg hierin gewoon je intuïtie en laat je ‘authentieke jij’ terugkomen in al jouw content. Zorg daarbij wel voor een bepaalde mate van herkenbaarheid. Dat kan door te kiezen voor specifieke onderwerpen en door gebruik te maken van je huisstijl.

Ninjatip: Schrijf je posts altijd op de manier waarop je ook praat. Dat komt veel natuurlijker en authentieker over.

10. Gebruik de kracht van herhaling

Wist je dat de beste marketing één centrale boodschap heeft, die vervolgens wordt uitgelegd in verschillende perspectieven, aandachtspunten, belangen en onderbouwingen? Om écht te blijven hangen, moet een boodschap dus meerdere keren aankomen bij de ontvanger. Als je wilt dat mensen je boodschap onthouden, dan moet je het (vaker) herhalen.

Ondernemers denken veel te vaak: Dat heb ik al eens op mijn social media geplaatst. Of: daar heb ik al eens over geschreven. Vaak wordt een specifiek onderwerp maar een enkele keer belicht. Dat is zonde. Want je kunt je centrale boodschap die je wilde delen eindeloos herhalen.

Iets wat goed werkte, kun je eenvoudig opnieuw plaatsen. Zoek in je statistieken eens jouw berichten die veel reacties en betrokkenheid kregen. Neem eventueel een andere invalshoek van dat onderwerp en plaats het opnieuw. Onthoud goed dat jouw potentiële klant herhaling nodig heeft om voor je te gaan.
Herhaling scheelt jou ook nog eens veel werk. Omdat die posts het al goed deden, zullen deze waarschijnlijk ook goed ontvangen worden.

Herhaling is echt een krachtige techniek om mensen te overtuigen. Doe daar je voordeel mee! Want het herhalen van je boodschap zorgt ervoor dat je publiek die beter onthoudt en het kan helpen om ze te overtuigen om voor jouw product /dienst te gaan. Daarnaast breng je met subtiele herhaling een positief gevoel teweeg bij je fans/volgers.

Ninjatip: Pas er wel voor op dat je niet té vaak herhaalt, want dan slaat dit positieve gevoel om in irritatie en zal het je boodschap juist verzwakken.

Welke van deze tips pas jij al actief toe op je social media? Het is slim om er één uit te kiezen die je het meeste aanspreekt en daar meteen vandaag een start mee te maken. Veel succes!

Speak Your Mind

*